Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Om denna bronsplakett

Om denna bronsplakett

Någon som har vet något om denna plakett? Själv har jag fått reda på lite men långt ifrån allt :-P

Jag vet att CHRISTIAN ERIKSSON har ritat den, jag vet att det handlar om Kiruna Kyrka och invigningen, den finns även på Prins Eugene muséum och den är gjuten på Herman Bergman gjuteri i Stockholm

under texten finns initialerna A.E texten är skriven av Hjalmar Lundbohm som var vd typ på LKAB på den tiden och den person som fixade så kyrkan började byggas, han var även vän med prinsen och så även var Christian Eriksson, fyll på plz :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder          

Citat Ursprungligen postat av Bajennina Visa inlägg
    Någon som har vet något om denna plakett? Själv har jag fått reda på lite men långt ifrån allt :-P

Jag vet att CHRISTIAN ERIKSSON har ritat den, jag vet att det handlar om Kiruna Kyrka och invigningen, den finns även på Prins Eugene muséum och den är gjuten på Herman Bergman gjuteri i Stockholm

under texten finns initialerna A.E texten är skriven av Hjalmar Lundbohm som var vd typ på LKAB på den tiden och den person som fixade så kyrkan började byggas, han var även vän med prinsen och så även var Christian Eriksson, fyll på plz :-)
    Det senastte jag fått veta om plaketten är att A.E under texten är Anders Engström och att den förmodligen endast utgavs till konstnärena som utsmyckade Kiruna Kyrka, men mer info lär komma.

Ingen som kan tillägga någonting i historien?

Finns väl kanske inte så mycket att tillägga
    Nej, det är inget loppspel.

Citat Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
    Finns väl kanske inte så mycket att tillägga
    Kan kanske vara så,men antar att det finns info någonstans.

Citat Ursprungligen postat av Bajennina Visa inlägg
    Det senastte jag fått veta om plaketten är att A.E under texten är Anders Engström och att den förmodligen endast utgavs till konstnärena som utsmyckade Kiruna Kyrka, men mer info lär komma.

Ingen som kan tillägga någonting i historien?
    Ska ju vara farbro Albert Engström inte Anders....

Nu är den till försäljning snart :-P

Nu ligger Kirunaplaketten snart på auktionskompaniet, fick ett svar från oppstuhage att man skulle läsa i Kjellins bok om Christian Eriksson tryckt 1953 och på sidan 216 fanns all info. Tydligen är denna plaketten enda exemplaret i privat ägo som jag förstår. De andra 3 finns hos Prins Eugen, Christian Erikson samt Eugens anhöriga och det bör väll vara kungahuset eller frugan :-P

jaja vi får se vad den är värd, men för samlare bör den vara ovärderlig typ

`(=_=)´ wasistdass avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Uppdatera oss gärna när du fått den såld. Skulle vara intressant.

Citat Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
    Uppdatera oss gärna när du fått den såld. Skulle vara intressant.
    Det ska jag göra, riktigt nyfiken själv, finner det märkligt om det inte ska finnas ett intresse bland samlare om det är den ända som finns i privat ägo s.a.s här kommer mer kuriosa om den.

Seniormedlem christoffer85s avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    är nyfiken på vad den kommer kosta...kan du skicka länken till annonsen?,tror det är fler än jag som är nyfikna

Den kommer upp så fort den lagts ut, och jag är förbaskat nyfiken jag med, även på den figurin jag har under keramik som kommer upp på bukowskis i Oktober, fan så långt fram hhe

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •