Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nikotingulnad lampa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nikotingulnad lampa

    Jag har hittat en lampa jag är intresserad av att köpa, en bumling, men den är tyvärr gulnad av nikotin (antar jag). Går detta att ta bort på något vis? Raster är väl bara att köpa nytt (hoppas detta inte väcker något ramaskri) men inuti är den också gul gissar jag.

    Och hej allihop, hoppas att jag ska trivas här!
    Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

  • #2
    Hej Dex.
    Får väl försöka ge ett litet svar
    om mina erfarenheter av att ren-
    göra inrökta föremål. Plast brukar
    "dra" åt sig röken och missfärga
    så att det är mycket svårt att få
    ett bra resultat. Likadant med lackade
    ytor typ metall. Det värsta är de dofter
    som frigörs när rengörandet börjar ge
    resultat och den gula hinnan börjar övergå
    i en gulaktig obestämmbar konsistens.
    Även om man fått bort gula ytan så tycker
    jag att nikotindoften ändå finns kvar. Ibland
    luktar det värre före än efter.
    Bumlingar finns det en hel del av så det bästa
    kanske är att vänta tills ett rökfritt exemplar
    dyker upp.
    Mvh. Ulferic. Rökfri men snusare sen -65.

    Comment


    • #3
      Jag rengjorde en PH5-lampa som var svårt ingrodd med nikotin och fett (hade hängt i ett danskt kök!!!). Avfettningsmedel för bilen sprayades på och allt bara rann av. Utmärkt resultat.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Det var lite min mening med att
        svara lite allmänt, att fler skulle
        svara. Ballongrevens förslag är
        ett kommer säkert fler.

        Comment


        • #5
          Kombinationen fett, nikotin är bättre än enbart nikotin som enbart ger en elak infärgning. Är det fett så löses fettet av dylikt preparat som Ballonggreven anger. Jag får instämma i Ulferics not om att det är bättre att vänta in ett rent och fint ex. Bumlingar finns det ju gott om.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Ja, visst har ni rätt i att det finns många. Men just 40 cm i den mörkt gröna (snarare än lime) har jag letat länge efter en utan skråmor. Tack så hjärtligt för tipsen och har ni någon bumling i vitt eller grönt som behöver bli ordentligt uppskattad får ni gärna höra av er ;-)
            Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

            Comment

            Working...
            X