Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wentzelholm av engelsk modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Wentzelholm av engelsk modell

    Sladden, du får hålla tillgodo med dessa mindre bra bilder tills vidare. Flaskan står i diskkön och väntar på rengörning.

    Märkningen är svag men tydlig, det samma gäller rökpunkterna. Kollade till i LS bok och tydligen fanns det då bara upp til 5 ex kända både stora och små. Är de verkligen så ovanliga?
    Bifogade filer
    Last edited by E.B.; 2006-10-02, 07:47.

  • #2
    En få r bare gratulera!! Var det den stora eller den lilla?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Fin flaska!
      Jag kan inte tillräckligt mycket om dessa flaskor men när du skriver om hur många som är kända enl. LS bok så undrar jag om det är Westervik du menar.
      Titta på den här tråden (med taskiga bilder).
      Jag har inte LS bok men måste skaffa!

      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Här kan vara en tråd till att jämföra.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Sladden
          Fin flaska!
          Jag kan inte tillräckligt mycket om dessa flaskor men när du skriver om hur många som är kända enl. LS bok så undrar jag om det är Westervik du menar.
          Titta på den här tråden (med taskiga bilder).
          Jag har inte LS bok men måste skaffa!

          http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=2013
          Tack så mycket. Jodå, enligt LS bok så ska det endast finnas upp till 5 flaskor kända hos samlare, vad gäller Wentzelholm. Men det finns säkert en hel del bland gömmorna hos "icke-samlare", men de är ju inte kända.

          Äjth, det är den lille.

          Comment


          • #6
            Jag hittar bara spår efter två formar Gjorde man denna flasktyp i tvådelad form?

            Comment


            • #7
              Själv hittade jag en halva porter med samma otydliga wentzelholmsmärkning i botten för flera år sen in till ett gammalt boställe. Tyvärrr så var en stor flisa i mynningen borta samt en flisa på bröstet. Den flaskan var mer grön i tonen.

              Comment


              • #8
                Nu kommer lite "bättre" bilder, i varje fall är flaskan diskad nu. Jag tror fortfarande att denna är gjord i tvådelad form för jag kan inte se någon skarv efter tre delar, endast en som går runt livet på buteljen. Såg att AF i en annan tråd ej sett någon tvådelad engelskmodell, så då blir man ju osäker på om det kan vara så att skarven är väldigt otydlig, men jag kan inte se någon

                Tog även en bild med lite jämförelse. Den märkt W är den till höger, de andra är omärkta.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Vad vackert det är med buteljer!
                  Speciellt kul med Wentzelholmare, tycker jag.
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av E.B.
                    Jag tror fortfarande att denna är gjord i tvådelad form för jag kan inte se någon skarv efter tre delar, endast en som går runt livet på buteljen. Såg att AF i en annan tråd ej sett någon tvådelad engelskmodell, så då blir man ju osäker på om det kan vara så att skarven är väldigt otydlig, men jag kan inte se någon
                    En skarv som går runt livet på buteljen säger att det rör sig om en 3-delad
                    form, sedan kanske man inte varit försiktig med buteljen när man tog ur den
                    ur formen utan fått lite snurr på buteljen, då försvinner de två lodräta
                    skarvarna lätt.

                    Så här ser skarvarna ut ifrån tredelad respektive tvådelad form.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      variant på tredelad form

                      Bifogar en bild jag stulit från en annan tråd för att visa på en variant av tredelad form. Den sitter på en omärkt knoppis. Jag hoppas bilden säger vad jag vill visa.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Liknande tredelad form som du visar Tonsa har jag sett på en tysk vinflaska men där V:et satt längre ner.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Jodå det finns olika delningar på formarna, jag har en engelskmodell med
                          tredeladform som har den vågräta skraven nästan längst ner på
                          kroppen ( den är dock inte svensktillverkad ).

                          Den typen av tredeladform som du visar Tonsa + lite andra konstiga varianter
                          har jag sett på Steinwienflaskor.

                          Comment


                          • #14
                            Snurrad

                            Jag har införlivat en halva Wentzelholm i min samling, snurrad i formen och därmed otydlig märkning i botten. Kanske det går att skönja ett W på bilden. Det finns också antydan till tre rökpunkter.

                            Är det inte udda med snurrade engelska modeller? Jag har inga mängder av den modellen överhuvudtaget, men de enda snurrade jag har är de "modernare" från Årnäs med knoppmynning.Click image for larger version

Name:	Wentzel botten.jpg
Views:	1
Size:	47,5 KB
ID:	556489

                            Comment


                            • #15
                              Intressant betraktelse detta med snurrade eng. mod. Har just gått igenom de drygt sjuttio st. på mina hyllor som visar alla tecken på att vara blåsta under sista halvan av 1800-talet. En enda är snurrad i formen. Märkligt att det är så ovanligt, andra omärkta flaskor från tiden finns det hur många som helst av. Att man överhuvud taget snurrade flaskorna innan formen öppnades påstås bero på att de blev mycket vackrare och slätare. Kan det ha med tillverkningstiden att göra?
                              --I de blindas rike är den enögde kung.--

                              Comment

                              Working...
                              X