Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En klotvas från Kyyrölä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En klotvas från Kyyrölä

    Den här klotvasen var rätt oansenlig på Myrornas hylla, så pass oansenlig att jag höll på att låta blicken vandra vidare, men något drog ögonen tillbaka ändå.
    Gammalt lergods! Robust och rätt vacker grönglasering. Svensk? Nja, tänkte jag.
    Ingen märkning undertill, men nära mynningen fanns en stämpel .YYR... nånting, mer kunde jag inte urskilja och naturligtvis hade jag glömt luppen hemma. Det kändes bra och intressant ändå, så den åkte ner i korgen.

    Väl hemma talade luppen och kameran om vad det det står: KYYRÖLÄ
    Hade jag aldrig hört talas om, så det blev det att googla på det och krukmakare.
    Flera träffar kom upp och flera är relevanta, varav en mycket lång på finska, och tre andra på utmärkt svenska, men hela stycken får jag inte kopiera in här - copyright står det längst ner på artiklarna.
    Det finns vidarelänkar i denna, med intressanta historier och bilder:


    Ett redigerat krukmakarfoto från 1930/40-talet passar bra in här, och personen i byn Kyyrölä är den mycket möjlige skaparen av det finska fyndet fråm Myrorna.
    Bifogade filer

  • #2
    Ewr salo?

    Visst är det härligt när "bitarna" faller på plats. Tyvärr är det inte så med denna spilkum inhandlad i Helsingfors. Har haft den inne på PES, mailat finska museer m.m, men fortfarande okänd. Kanske har du, Gideon, något nytt uppslag?
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-04-04, 11:51.
    p-son

    Comment


    • #3
      min morfars farfar var född i Salo, Finland
      men det hjälper väl inte ;-)

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
        min morfars farfar var född i Salo, Finland
        men det hjälper väl inte ;-)
        Var han lertam?
        p-son

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
          Visst är det härligt när "bitarna" faller på plats. Tyvärr är det inte så med denna spilkum inhandlad i Helsingfors. Har haft den inne på PES, mailat finska museer m.m, men fortfarande okänd. Kanske har du, Gideon, något nytt uppslag?
          Med så tydlig stämpel borde kruk-/kakelugnsmakaren vara lätthittad, om nu finländarna har samma eminenta folkräkningsskivor från 1890 och 1900 som vi har, att botanisera i.
          Min erfarenhet, numer, är att antikvarierna på museerna inte har tid eller vet, för att hjälpa oss i den utsträckning vi vill.
          Mitt förslag är att fråga svenska släktforskarförbundet om dess kollega på andra sidan Bottenhavet har sådana här skivor, som vi själva kan leta i.
          Vad heter krukmakare på finska? Där börjar man.

          För övrigt - om janis morfars farfar var lermjäkig i Finland, så är avläggaren en stenhård knådare på samlarmarknaden.
          Det riktigt glänser om honom, de få stunder han siktas - bäst före öppningsdags på mässorna...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
            Visst är det härligt när "bitarna" faller på plats. Tyvärr är det inte så med denna spilkum inhandlad i Helsingfors. Har haft den inne på PES, mailat finska museer m.m, men fortfarande okänd. Kanske har du, Gideon, något nytt uppslag?
            Salo...
            Det fanns ju en sådan på länken. Titta närmare där.

            Comment


            • #7
              Lyfter den här tråden med ännu en Kyyrölaprodukt, dock från senare i tiden och av annan krukmakare, som innehade Kyyrölän Savi Oy: Nikolai Uschanoff.
              Vackert glaserad och mycket väldrejad, med en lergök som logotyp.

              Citat ur länken http://www.klaukkala.fi/uutiset.php?uutinenid=355
              "Nikolai Uschanoff, som emigrerade till Tavastehus efter kriget år 1944, har fört lergjutaremästarna Ivan (Juho) Uschanoffs och Aleksandr Boroduls traditioner vidare. I företaget Kyyrölän Savi fortsätter de gamla traditionerna från Volgas stränder i Uschanoffs döttrar, Tiina och Jaana. Tiina Uschanoff svarar för försäljningen medan keramiker Jaana fortsätter i sin fars spår, som nyvunnen kvinnlig finsk mästare i teknisk drejning."

              Polsson - kanske vore det en idé, att höra efter om Din skål från Salo kan ha med en eventuell E.W. Rodionoff att göra, via denna sida?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Lyfter den här tråden med ännu en Kyyrölaprodukt, dock från senare i tiden och av annan krukmakare, som innehade Kyyrölän Savi Oy: Nikolai Uschanoff.
                Vackert glaserad och mycket väldrejad, med en lergök som logotyp.

                Citat ur länken http://www.klaukkala.fi/uutiset.php?uutinenid=355
                "Nikolai Uschanoff, som emigrerade till Tavastehus efter kriget år 1944, har fört lergjutaremästarna Ivan (Juho) Uschanoffs och Aleksandr Boroduls traditioner vidare. I företaget Kyyrölän Savi fortsätter de gamla traditionerna från Volgas stränder i Uschanoffs döttrar, Tiina och Jaana. Tiina Uschanoff svarar för försäljningen medan keramiker Jaana fortsätter i sin fars spår, som nyvunnen kvinnlig finsk mästare i teknisk drejning."

                Polsson - kanske vore det en idé, att höra efter om Din skål från Salo kan ha med en eventuell E.W. Rodionoff att göra, via denna sida?
                http://www.kyyrolansavi.fi/tuotanto.htm
                Tack för de intressanta sidorna, Gideon, men var får du E W Rodionoff ifrån?
                p-son

                Comment


                • #9
                  Det var en spekulativ tanke, eftersom Du har E.W.R. i Din stämpel, och då kanske det blir Rodionoff på slutet.
                  I början på den här länken omnämns Ivan Rodionoff som lergjutarens son. Vad hette då hans far?

                  Naturligtvis kan jag vara ute och cykla ordentligt, eftersom Salo öigger halvvägs mellan Åbo och Helsingfors, men man vet ju aldrig.
                  Förhoppningsvis har krukmakarfamiljen Uschanoff ett referensbibliotek hemma att bläddra i, om inte Nikolai U. kan berätta själv?
                  Det skadar inte att höra efter.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Det var en spekulativ tanke, eftersom Du har E.W.R. i Din stämpel, och då kanske det blir Rodionoff på slutet.
                    I början på den här länken omnämns Ivan Rodionoff som lergjutarens son. Vad hette då hans far?

                    Naturligtvis kan jag vara ute och cykla ordentligt, eftersom Salo öigger halvvägs mellan Åbo och Helsingfors, men man vet ju aldrig.
                    Förhoppningsvis har krukmakarfamiljen Uschanoff ett referensbibliotek hemma att bläddra i, om inte Nikolai U. kan berätta själv?
                    Det skadar inte att höra efter.
                    Nu är jag med på plan igen. Satt och nickade till på reservbänken. Du vet, nummer 12 kommer in sist av de 12 första.
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Den här klotvasen var rätt oansenlig på Myrornas hylla, så pass oansenlig att jag höll på att låta blicken vandra vidare, men något drog ögonen tillbaka ändå.
                      Gammalt lergods! Robust och rätt vacker grönglasering. Svensk? Nja, tänkte jag.
                      Ingen märkning undertill, men nära mynningen fanns en stämpel .YYR... nånting, mer kunde jag inte urskilja och naturligtvis hade jag glömt luppen hemma. Det kändes bra och intressant ändå, så den åkte ner i korgen.

                      Väl hemma talade luppen och kameran om vad det det står: KYYRÖLÄ
                      Hade jag aldrig hört talas om, så det blev det att googla på det och krukmakare.
                      Flera träffar kom upp och flera är relevanta, varav en mycket lång på finska, och tre andra på utmärkt svenska, men hela stycken får jag inte kopiera in här - copyright står det längst ner på artiklarna.
                      Det finns vidarelänkar i denna, med intressanta historier och bilder:


                      Ett redigerat krukmakarfoto från 1930/40-talet passar bra in här, och personen i byn Kyyrölä är den mycket möjlige skaparen av det finska fyndet fråm Myrorna.

                      Jooo, som Di säjer i Suomi. Jag kommer ihåg för längesen (RELATIVT), när Gideon undrade om varför jag hade samma
                      grejer som han hemma......det kan ju stämma till viss del.
                      Nu fick jag dessutom in ytterligare ett hugskott, skjutet från höften. Kyyrölä läser jag och 1939.
                      Tycker muggens glasyr påminner lite om alstren från vårt "bogeyteam" stora "B" som vi aldrig kommer till skott med.
                      F.ö. en trevlig mugg med tunnbandsliknande dekor och vriden hänkel.
                      Nåväl, liksom Gideon har jag nu en Kyyrölä. Inte för inte känns detta riktigt bra, nu fattas en mindre.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2015-05-10, 11:44.

                      Comment


                      • #12
                        En ryysare....

                        När jag hittade muggen så anade jag inte att den skulle ge mig rysningar,
                        inte för själva objektet i sig men väl för historien bakom föremålet.
                        Kyyrölän ruukut, som lergodset därifrån kallas omnämns redan i projekt
                        Runeborg (vägvisare i Finland) 1895.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          vidare.......

                          Folket i byn Kyyrälö var alltså kända för sin driftighet, renlighet och gästvänlighet.
                          Detta går att utläsa av den i förra inlägget praktiska resehandboken.
                          Renligheten accentueras av detta vackra och praktiska föremål, sannolikt tillverkat
                          av samma händer som Gideons klotvas i inlägg 1 på denna tråd, alltså Pekka P.
                          Uschanoff (Usanoff) från Kyyrölä.
                          We can´t seem to find the page you were looking for. Try searching or go to the frontpage.
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2015-05-10, 17:58.

                          Comment


                          • #14
                            krukmakarna.......

                            Bildsök gärna på:
                            pekka uschanoff+kyyrölä, där finns många bilder att botanisera bland.
                            Bl.a. en ung pojke, kan det möjligen vara Nikolai Uschanoff som grundade
                            Kyyrölän Savi oy i Tavstehus, ett familjeföretag som alltjämt är verksamt.

                            Comment


                            • #15
                              att vara Kyyröläbo...

                              Kyyröläborna som deporterats till platsen från det inre av Ryssland
                              med syfte att stärka en trygg vägförbindelse mellan St Petersburg
                              och Viborg framlevde inte sina liv som någon "dans på rosor".
                              Under finska inbördeskriget 1918-20 arkebuserades 248 sk "röda",
                              bosatta i Kyyrölä.
                              Karelska näset hade ju i långliga tider varit föremål för stridigheter.
                              Som om inte detta var nog så utplånades hela Kyyrölä under
                              vinterkriget 1939-40, min mugg är ju daterad 1939...............
                              Visst kan man få rysningar för mindre.
                              Uppslagsverket Finland består av av experter uppdaterad, neutral och oberoende referensinformation, och kan således citeras t.ex. i Wikipedia.

                              Comment

                              Working...
                              X