Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hannes Johansson - Fåglar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hannes Johansson - Fåglar

    Eftersom Hannes fåglar flög in i Dagny Zachrissons tråd av misstag, är det dags att de får en egen tråd att sitta på och att Hannes Johansson lyfts fram.

    Det är lätt att förväxla Hannes fåglar med Dagnys, vid en snabb titt, men hans fåglar är mer runda och gulligare i formen, och inte lika välarbetade som Dagnys unikat.
    En stor och tung väggtavla, med ett träd, och flera fåglar sittandes på grenar, har fastnat imitt minne, men tyvärr inte i bildarkivet. Trots ett större hörnbortfall, begärde traderasäljaren 600:- och den förblev osåld i omgångar.
    Enstaka och flera fåglar förekommer på auktionssajten, men oftast är de oidentifierade, eftersom stämplarna kan vara svåra att tyda - om man inte vet.

    Bror Hannes Arnhold Johansson föddes 1931 i Burträsk, Västerbotten, och han har bland annat varit formgivare hos Jie i Gantofta, enligt uppgift av Aimo Nietosvuori.
    1972 registrerade han sitt bolag KERAMISKA FÅGLAR, HANNES JOHANSSON & CO HANDELSBOLAG, med verksamhet i Spånga, Stockholm och år 2005 avregistrerades den.
    Uppgifterna om honom är knapphändiga, men bör lätt kunna fyllas på, eftersom det ligger så nära i tiden.

    Bilderna visar Kaptenens egna i början, däremellan ett par bildklipp från en Metropolauktion förra året, då hela 16 fåglar i såldes i ett utrop,
    Till sist fyra små raringar på balkongräcket, stämplade och etiketterade.
    Lägg gärna till med vad ni har på bilder och mer information om Hannes.
    Bifogade filer

  • #2
    Tack för att min pappa får en alldeles egen tråd! Det hade han blivit mycket glad över! Kontakta gärna mig om ni har några frågor. Jag ska försöka svara. =D

    Maria Öström, Hannes dotter

    Comment


    • #3
      Varnt välkommen till forumet!

      Vad roligt att Hannes ser ut att få en heltäckande skildring av sig som person och konsthantverkare direkt från en förstahandskälla - hans dotter!

      Ja, börja gärna med hans CV - skola, praktik, läromästare, anställningar, utställningar och förstås vad som finns utav bilder på hans serieproduktion och unikat.
      Det är en hel del redan det, och följdfrågor kommer av sig själva sedan.
      Har Du speciella favoriter och anekdoter kring dem, så berätta!

      Jag är mycket glad över att Du hittade hit.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Varnt välkommen till forumet!

        Vad roligt att Hannes ser ut att få en heltäckande skildring av sig som person och konsthantverkare direkt från en förstahandskälla - hans dotter!

        Ja, börja gärna med hans CV - skola, praktik, läromästare, anställningar, utställningar och förstås vad som finns utav bilder på hans serieproduktion och unikat.
        Det är en hel del redan det, och följdfrågor kommer av sig själva sedan.
        Har Du speciella favoriter och anekdoter kring dem, så berätta!

        Jag är mycket glad över att Du hittade hit.
        Jag instämmer helt med Gideon och är mycket förtjust í mina fågelungar och vill gärna veta mer!.

        Comment


        • #5
          Till dokumentationen kommer den här lilla bronsfågeln ( tror det är brons? ) som Kaptenen löste.

          Click image for larger version

Name:	Bronsfågel.jpg
Views:	1
Size:	41,8 KB
ID:	538075Click image for larger version

Name:	Bronsfågel2.jpg
Views:	1
Size:	42,9 KB
ID:	538076Click image for larger version

Name:	Bronsfågel3.jpg
Views:	1
Size:	141,5 KB
ID:	538077
          Pes är mitt google.

          Comment


          • #6
            En sällsam fågel, som är värd sin vikt i brons.
            Inte som trea, men väl etta - långt före kompisarna i keramikkursen.

            Var rädd om fågeln, även om den inte lär trilla av pinn i första taget...

            Comment


            • #7
              Ja, det är inte många föremål man har i brons ( det första =) ) och det är bra när de är så små och inte tar upp någon plats. Då kan man behålla dem
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #8
                En liten pippi hittade hem till mig idag.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Två fåglar och en fisk

                  Dessa söta små figurer har nyligen flyttat hem till oss, någon här som vet mer om dem?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Det framgår ju av Gideons redogörelse i början av tråden att Hannes Johansson en tid var knuten till Jie Keramik, så jag väljer att visa de här tre nykläckta eller knappt kläckta på denna tråd trots att det inte direkt syns att det är HJ som ligger bakom. Man kan skönja den blå stämpelfärgen från Jie och den stora figuren har också en etikett. (Till saken hör att jag en gång visade den mellersta figuren på tråden med Dagny Z men blev av kunniga PES-are korrigerad).
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ripjakt i maj resulterade i en hemförd fågel. Den är målad i matta färger och har etikett med samma typsnitt som de i godset pressade. 11 cm lång.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Är detta en Hannes Johansson?

                        Jag undrar om det är någon som kan säga vem som har designat denna lilla fågel (höjd ca 7 cm)?

                        Är det möjligtvis Hannes Johansson?

                        Fågeln har en JIE-etikett på sig.
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X