Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En spännande ram!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En spännande ram!

    Jag köpte denna ram i helgen på auktion.

    Tycker den verkar spännande. Den har tillhört en förmögen man i trakten.

    Det har förmodligen suttit ett porträtt i ramen?

    När jag googlade på årtalet fick jag fram att stockholmsutställningen var då. Årtalet står i varje hörn av ramen.

    Finns även några stämplar med otydlig text, men man kan ana att det står "silfvermedalj" och något mera.

    Vad tror ni om denna? Unik?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tror inte att ramen är unik, eftersom den inte ser skuren ut. Kopplingen finns säkert till Oskar II:s 25-års jubileum på tronen och Stockholmsutställningen. Och det som har varit inramat har troligtvis varit ett litografiskt tryck föreställande konungen.

    Här är en artikel om Claes Hultberg

    "Hagagatan är en riktigt klassisk Stockholmsgata; ganska smal, gamla strama husfasader, fullt av trevliga småbutiker och fik, folkliv. Mitt i smeten huserar anrika Hultbergs eftr. Ram & förgyllning. Firman startade redan 1889 när Claes Hultberg börjde sälja snidade förgyllda ramar och andra föremål i trä i en butikslokal på Stureplan. I orderboken från sekelskiftet finns kunder som Bruno Liljefors, Ferdinand Boberg och kung Oskar II. Claes Hultberg öppnade också en konsthandel som under många år låg på Kungsgatan." Ammi Bom, Expressen, 6 september 2006

    Comment

    Working...
    X