Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelskt Blue Butterfly [ID: Adams China, England]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Engelskt Blue Butterfly [ID: Adams China, England]

    Jag har letat i 2 timmar eftr denna stämpel och serie och på wedgewoods hemsida finns en servis ny som heter blue butterfly den ser intr als likadan ut o Adam har tagits bort, det var tydligen vissa konflikter där vad jag kunde läsa mig till. Om det är ngn som vet nt om denna, verkar svårfunnen så är jag väldigt nyfiken, och eftersom jag ska sälja den så skulle det ju vara bra med ngn typ av värdering. Tack på förhand!! Under självasåssnipan år det ståmplar ADAM made in england
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 18:34.

  • #2
    Var så god...
    http://www.replacements.com/webquote/ADABLB.htm

    Comment


    • #3
      Tack för länken

      Vet du ngt mer om Adam o blue butterfly, är den vanlig i Sverige, jag tycker inte det verkar så, har du ngn aning om ung värde?
      Tacksam för svar
      annestig

      Comment


      • #4
        Nej, jag vet inget mer om Adams eller hur vanligt mönstret är i Sverige

        Comment


        • #5
          Det är nog inte så vanligt. Jag samlar och har köpt bl a från Tyskland. Nå'n gång ramlar man över nå't på en loppis eller i en antikhandel, men det är inte vanligt. Vi har haft kaffekopparna i säkert 30 år men nu skulle jag vilja "utöka".

          Comment


          • #6
            Värde? Jag har köpt tekanna för en hundring, kaffekanna likaså. Gräddkanna och sockerskål för ca 80 kr/st. 7 tallrikar totalt 90 kr.... Vet inte vad det står för eller om det är det egentliga värdet, men det kanske kan ge en hint.

            Comment


            • #7
              blue butterfly

              har en (nästan) en hel servis av denna, kanske köper jag resten om det är rätt pris,, kom med förslag

              Comment


              • #8
                En djup tallrik från Adams Pottery i Staffordshire med exakt samma text om "The Sailors Tear" som Kim von Platen visat på Sunderlandtråden. "ESTBD 1657" kan kanske ha täckning här: http://www.thepotteries.org/potters/adams.htm
                Och här finns det Kim visat http://precisensan.com/antikforum/sh...ware-on-demand
                Bifogade filer
                Last edited by Lars M; 2015-09-28, 18:41.

                Comment


                • #9
                  Del-ta...

                  Ursprungligen postat av delta Visa inlägg
                  har en (nästan) en hel servis av denna, kanske köper jag resten om det är rätt pris,, kom med förslag
                  Hallå Delta,
                  Välkommen med dina blå fjärilar, kul att du fladdrade in. En bild skulle göra susen så att man vet vad man ska pladdra om.
                  Annars är det svårt att delta... so long...
                  PS. Sorry, såg inte första inlägget med bild, har inga till salu...
                  Last edited by Kim von Platen; 2015-09-28, 23:06.

                  Comment


                  • #10
                    Valentine Series - 1840 Period och Adams står det på tallriken. Och hur många finns det i serien? Och nog tillverkades sådana här tallrikar under lång tid?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      1840?

                      Hello Varberg,
                      Vilket fynd. Adam och Eva. Desserttallrik? Tanken går till fFedmans epistlar. No 7 kan man läsa. Creemware med transferprint, tror jag.
                      Hur gamla är kärleksparet. Sent 1800-tal är en gissning?
                      Vill minnas att Kaptenen visade upp en släkting. Men när och var? Har tyvärr inga i behåll men det torde finnas rätt många i vårt avlånga land...
                      So long
                      Kim
                      PS. Min Far samlade på den här typen av tallrikar och hade nog 32. Det var antalet sittande gäster när det var fest.

                      Comment


                      • #12
                        Min gissning på datering var snarast 1940-tal, och att det handlade om romantik över 100 år gamla motiv. Nu såg jag att stämpeln användes 1910-1940 så de är nog lite äldre. Hittar tre andra motiv vid googling på Valentine och Adams.

                        Comment


                        • #13
                          Antikprat i salig åminnelse...

                          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                          Min gissning på datering var snarast 1940-tal, och att det handlade om romantik över 100 år gamla motiv. Nu såg jag att stämpeln användes 1910-1940 så de är nog lite äldre. Hittar tre andra motiv vid googling på Valentine och Adams.
                          Hallå,
                          Där högg jag i sten, sent 40-tal är det, en samlartallrik. Men det kan möjligtvis vara äldre gods/modell från England som fått sin dekor i Malmö på senaste dar.

                          Ja, vad ska man tro? Måste hålla tallriken mellan fingrarna för att kunna känna sig säker..
                          So long
                          Kim

                          Comment

                          Working...
                          X