Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ett riktigt guldkorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Den där signeringen KB kan förklara varför inte LasseC känner igen en stil med hänkel ritad av Gate.

    Knut gjorde hänklar och grepar på egen hand och i diverse stilar präglade av "otyglad glasblåsarglädje" - citat från Helmut Ricke. Se t.ex. denna graal nr 286 från 1917 som Knut formgav helt på egen hand, med hyttstolen som sitt "ritbord", efter en idé att efterlikna ett grekiskt amforakärl. Ämnets mönster ritades av Fritz Blomqvist. Bild från min bok i manuskript.

    Kanske är det sådan otyglad glasblåsarglädje som präglar även detta harleys guldkorn.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Jag vidhåller det som jag tidigare skrev om vasen att den är utförd i lamglasteknik. Utförandet med den omvikta fotkanten, puntelmärket, lättheten och de smala spänstiga henklarna stämmer överens med de modeller jag tidigare har sett.
      Skulle den varit utförd vid Orrefors och märkt Of KB så hade man inte heller behövt leta efter den märkningen.
      Se bilden på ett annat föremål som är utförd i likvärdig teknik...
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
        Jag vidhåller det som jag tidigare skrev om vasen att den är utförd i lamglasteknik. Utförandet med den omvikta fotkanten, puntelmärket, lättheten och de smala spänstiga henklarna stämmer överens med de modeller jag tidigare har sett.
        Skulle den varit utförd vid Orrefors och märkt Of KB så hade man inte heller behövt leta efter den märkningen.
        Se bilden på ett annat föremål som är utförd i likvärdig teknik...
        glöm lampteknik jag ser ingen likhet mellan min vas och den du visar vänd på den där så får man se om foten är driven för sig och och kroppen har några slirningar från drivningen och hur foten är ditsatt hänklarna är inte spröda dom har i stället för ihopnypningar en rand dragen hela vägen så dom är bredare om man tar fotot från sidan, jag tror den du visar är gjord i ett stycke,jag har vägt en hel del bara för att jämföra och det är ingen lättviktare den har normal vikt och om du jämför med edvin öhrströms pjäs som jag visade upp så var ju den lättare fast den är större och jag tror inte han höll på med lamparbete på orrefors/sandvik och så mycket behövde jag inte leta,jag skrev ju redan från början att den troligen var signerad,och det är precis vad den är
        Last edited by harley; 2010-03-28, 00:10.
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

        Comment


        • #34
          "vänd på den där så får man se om foten är driven för sig och och kroppen har några slirningar från drivningen och hur foten är ditsatt" - - - dvs. se harleys figurer 4 och 5 som visar noden mellan skål och fot . . .

          . . . gör man så vid lamparbete att man lägger på en separat och tydligt stor nod mellan skål och fot?

          . . . och signeringen - finns den där eller menar du Bay att den är en illusion ?


          Min karaff kom nog till som något slags demonstrationsexemplar för att visa att man kan göra foten utdriven ur kuppan, så som hirvi har beskrivit här. Knut gjorde en tydligt markerad signering på fotens ovansida och man ser denna signering utan lupp:
          Bifogade filer
          Last edited by Rebello; 2010-03-28, 08:04.

          Comment


          • #35
            det är svårt att få bra foto på signeringen för den sitter inte ute på kanten utan in mot centrum och den är signerad på andra sidan med GA ihopskrivet så G bildar strecket till A jag skall ta foto på det med men jag har tagit ca 25 foto för att få till det här så det får bli en annan dag, och lägg märke till slirningarna efter drivningen av foten
            Bifogade filer
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • #36
              harley - står det GA direkt efter of KB ?
              Det blir svårtolkat i så fall . . .

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                harley - står det GA direkt efter of KB ?
                Det blir svårtolkat i så fall . . .
                nej rebello det står på motsatt sida om centrum det hadde varit enklare att fotgrafera om det inte varit så nära centrum och den här färgen är svår att fota det finns vissa färger som äter upp detaljer på foto,jag kommer om jag åker och hälsar på sladden till sommaren att försöka åka till Bay i växsjö och visa den, och jag vet att jag kommer att träffa andra från pes inom det närmaste så jag skall visa den det syns väldigt bra med förstorninsglas
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                Comment


                • #38
                  Tittar man på tunnheten i glaset och att vikten motsvarar ca 3-4 A4 ark så är det svårt att göra en annan bedömning. Glaset vid tillverkningen motsvarar även en likvärdig hantering som i en glashytta och man arbetar med samma verktyg som skapar sliror m.m. i glaset.
                  Att få de ristningarna i glaset till en signatur är för mig svårbegripligt samt få det till nämda bokstäver.
                  Tittar man på den första bilden så ser man tunnhet i glasets massa och även den tunnhet som foten har. Vilket är väldigt svårt att göra i traditionellt blåst glas.
                  Fästena efter henklarna tyder också på att de värmts och klämts fast med verktygen.

                  Vet just nu inte vilken låda den bruna vasen ligger i och tänker inte ägna timmar åt att leta efter den...

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                    Tittar man på tunnheten i glaset och att vikten motsvarar ca 3-4 A4 ark så är det svårt att göra en annan bedömning. Glaset vid tillverkningen motsvarar även en likvärdig hantering som i en glashytta och man arbetar med samma verktyg som skapar sliror m.m. i glaset.
                    Att få de ristningarna i glaset till en signatur är för mig svårbegripligt samt få det till nämda bokstäver.
                    Tittar man på den första bilden så ser man tunnhet i glasets massa och även den tunnhet som foten har. Vilket är väldigt svårt att göra i traditionellt blåst glas.
                    Fästena efter henklarna tyder också på att de värmts och klämts fast med verktygen.

                    Vet just nu inte vilken låda den bruna vasen ligger i och tänker inte ägna timmar åt att leta efter den...
                    vet inte varför du fått för dig att det är så tunnt glas, jag vägde en blåst nappflaska från 1800 tal och den vägde bara 15 gram mer och är större och samma med astrid champagnestruten, och öhrströms vas från sandvik den är större och lättare,vasen är ju driven kroppen för sig och foten för sig och lamparbeten har jag haft många och det är något helt annat....och signeringarna ska ses live genom ett förstorningsglas då är det ingen tvekan,jag har sett otydligare signeringar än dessa men då har man vetat ändå vem och var men signeringarna har varit sämre
                    Last edited by harley; 2010-03-28, 12:18.
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                      Tittar man på tunnheten i glaset och att vikten motsvarar ca 3-4 A4 ark så är det svårt att göra en annan bedömning.
                      Ett vanligt A4 papper väger omkring 5 gram så då blir det nog lite fler på de 115 gram som vasen väger........eller......

                      Comment


                      • #41
                        Om man tittar på formen tycker jag att den ganska tydligt visar att den är skuren och släppt, även mängden drivränder stödjer detta. Alltså gjord för hand. Att den sen är lätt tyder väl bara på mästarens skicklighet...

                        Comment


                        • #42
                          Du skriver: "den är skuren och släppt".
                          Kan du förklara lite mer?
                          Glasblåsarens nu gamle son hänger inte riktigt med på de termerna . . .

                          "gjord för hand" och "mästarens skicklighet" - du menar väl att det inte är lamparbete - utan arbete vid mästers hyttstol vid glasugnen?
                          Kanske då av Knut - om harley har läst signeringen rätt.
                          Last edited by Rebello; 2010-03-28, 21:02.

                          Comment


                          • #43
                            Vad jag menar är att man har blåst upp en bit, lagt ett skär strax över mitten för att sedan låta biten "rinna" till lagom längd samtidigt som den blåses upp. Därefter har man lagt på "batz" osv... Nej jag har mycket svårt att acceptera detta som lamparbete, man ser även drivränderna i halsen som det är svåra att orsaka med lampworking eftersom man då inte håller hela halsen varm samtidigt vid drivningen.

                            Alltså gjord i en hytta! Däremot köper jag inte signerinen, ser mer ut som märken efter avknackning. Är ni säkra på att den rosa färgen förekom vid orrefors?

                            Comment


                            • #44
                              Tack för en intressant lektion mi.ke.! Nu lutar det starkt åt hyttarbete som harley enträget har hävdat!

                              Det enda jag minns i den vägen, om "skuret och släppt", är när man blåste kaffekulor (till kaffepumpa) på fri hand och med stöd mot en träläm (skärm) i ett visst moment. Där fick också biten rinna ner och bilda en lång hals.

                              Nej det är just den rosa färgen som är ett mysterium vad gäller Orrefors.

                              Om jag har förstått harley rätt så står det "of KB" på ett annat ställe än det som han fotograferade, men det är tydligen också nära centrum. Den skriften är väl inte "märken efter avknackning" - vad säger du harley? Kan vi få en bild - svårt att fotografera - eller ska vi vänta på att dina kompisar avsynar, som du skrev om.
                              Last edited by Rebello; 2010-03-29, 06:04. Anledning: tillägg om harleys tolkning av signering

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                                Tack för en intressant lektion mi.ke.! Nu lutar det starkt åt hyttarbete som harley enträget har hävdat!

                                Det enda jag minns i den vägen, om "skuret och släppt", är när man blåste kaffekulor (till kaffepumpa) på fri hand och med stöd mot en träläm (skärm) i ett visst moment. Där fick också biten rinna ner och bilda en lång hals.

                                Nej det är just den rosa färgen som är ett mysterium vad gäller Orrefors.

                                Om jag har förstått harley rätt så står det "of KB" på ett annat ställe än det som han fotograferade, men det är tydligen också nära centrum. Den skriften är väl inte "märken efter avknackning" - vad säger du harley? Kan vi få en bild - svårt att fotografera - eller ska vi vänta på att dina kompisar avsynar, som du skrev om.
                                hej rebello vad jag har förstått så bor du väl i arvika trakten och det vore kul om jag någon gång kunde få visa bla vasen vi diskuterar nu så får du se med egna ögon, och även få visa carborskålen och även den 12 facetterade rubinslipade skålen/vasen och en del annat glas mvh harley
                                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                                Comment

                                Working...
                                X