Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fåtöljens historia sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack!

    Hej!

    Ja, visst är det en fräck fåtölj. Jag kämpar vidare med att få bort rökdoften. Sorgligt att den förstör.

    Comment


    • #17
      Nu har jag bestämt mig för att jag ska lämna in den och få den omklädd med ny stoppning och nytt tyg. Rökdoften försvinner aldrig. Vet ni någon som fixar till fåtöljer i Malmö och gör det bra, men som inte tar en förmögenhet för jobbet?

      Comment


      • #18
        Ny stoppning och ny klädsel är jag rädd kostar en förmögenhet vem som än gör det, i alla fall i relation till värdet.
        Nej, det är inget loppspel.

        Comment


        • #19
          Ja, det kommer nog att kosta åtminstone ett par tre tusen. Det jag vill rekommendera är att använda dig av en ozonmaskin. Det kan vara ett alternativ att helt enkelt stänga igen hela lägenheten (eller ett rum) med ventiler och allt och köra igång maskinen där inne (man ska inte vara i ett rum med en ozonmaskin, bort med husdjuren också.)
          Ozon tar bort all lukt, men om röklukten är mycket kraftig kan det behöva göras två-tre gånger.

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Mia-Maria Visa inlägg
            Nu har jag bestämt mig för att jag ska lämna in den och få den omklädd med ny stoppning och nytt tyg. Rökdoften försvinner aldrig. Vet ni någon som fixar till fåtöljer i Malmö och gör det bra, men som inte tar en förmögenhet för jobbet?
            "Ny stoppning och nytt tyg" - det låter mer eller mindre som en ny fåtölj.

            Vad består den gamla stoppningen av? Kan det vara något slags finporigt skummaterial som genom åren så att säga också "andats in", alltså sugit in röken när pressen mot den lättat? Isåfall kanske den på sikt kan pressas ut och ersättas med renare luft.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
              "Ny stoppning och nytt tyg" - det låter mer eller mindre som en ny fåtölj.

              Vad består den gamla stoppningen av? Kan det vara något slags finporigt skummaterial som genom åren så att säga också "andats in", alltså sugit in röken när pressen mot den lättat? Isåfall kanske den på sikt kan pressas ut och ersättas med renare luft.

              Ja, det är något gammalt skummaterial som har dragit åt sig all rök och eftersom det är konstläder, kommer jag inte åt den.

              På kommentaren om att det blir en ny fåtölj; ja, det blir det, men jag gillar formen så mycket att jag vill behålla den. Som det är nu, går den inte att använda och verkligen synd att göra sig av med.

              Comment


              • #22
                Wow, så cool! Vore intressant att få veta tillverkare och designer.

                Comment


                • #23
                  För ett par månader sedan fanns det en soffgrupp på Tradera där fåtöljen var likadan, klädseln va sån där blank plysch, beigeaktig med någon form av blad- och rankmönster. Tyvärr stod inte tillverkaren där heller, men jag kan tänka mig att det var så de var klädda från början. Inte alls lika läckert som röd vinyl

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Mia-Maria Visa inlägg
                    Tacksam för all typ av info!
                    Prova med Jiff fönsterputs!
                    Det innehåller ammoniak som tar röklukten.
                    Spraya på duktigt och i alla vinklar och vrår, sömmarna speciellt.
                    Ävan underredet.

                    Köp också 100 meter Skona hushållspapper, det kommer att behövas.

                    Comment

                    Working...
                    X