Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 6 7 8 9
Resultat 81 till 88 av 88

Ämne: Skultuna

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Spelmannen Carl Erik Andersson var far till Erick Andersson (hästhandlare). Spelmannen
    skänkte hela sin kvarlåtenskap till bygget av Epidemisjukhuset i Borlänge. Man undrar om
    sonen född 1844 redan gått bort då ? Epidemisjukhusen i Sverige började byggas i mitten
    på 1870-talet så en bortre gräns för flaskans ålder blir då kanske runt åren då metersystemet
    infördes. Den hitre gränsen kanske kan vara högst några tiotal år tidigare, slutsatsen blir att
    spannet hamnar någonstans mellan 1860 och 1880.
    Fonden finns f.ö. kvar än idag och delar årligen ut en summa av ca 18.000 kr till behövande
    kommuninnevånare under socialnämndens överinseende.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2017-07-13 klockan 00:00.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Spelmannen Carl Erik Andersson var far till Erick Andersson (hästhandlare). Spelmannen
    skänkte hela sin kvarlåtenskap till bygget av Epidemisjukhuset i Borlänge. Man undrar om
    sonen född 1844 redan gått bort då ? Epidemisjukhusen i Sverige började byggas i mitten
    på 1870-talet så en bortre gräns för flaskans ålder blir då kanske runt åren då metersystemet
    infördes. Den hitre gränsen kanske kan vara högst några tiotal år tidigare, slutsatsen blir att
    spannet hamnar någonstans mellan 1860 och 1880.
    Fonden finns f.ö. kvar än idag och delar årligen ut en summa av ca 18.000 kr till behövande
    kommuninnevånare under socialnämndens överinseende.
    Varifrån kommer uppgifterna om att Erick Andersson var född 1844? Jag tittade på kommunens hemsida att personen som skänkt pengar till sjukhuset hette Spelmans Carl Erik Andersson. Det står ju på kortet att "skänkt epedemisjukhuset" - då måste det ju vara han som gjort det? (Edit: nu ser jag att det står född 1844 på det) Fotografiet är från 1890-talet. Andersson är ju patronymikon och hans far borde ha hetat Anders. Jag försökte hitta Carl Erik Andersson i Sveriges befolkning och Sveriges dödbok men fick inget napp - jag vet ju dock inte om han bodde i Stora Tuna eller om han var född där och då blir det svårt.

Reg.datum
    mar 2009
    Sonen kallades för Spelmans Erick Andersson och var hästhandlare,
    alltså Spelmans (son) Erick, inte något ovanligt med det. Snickarns
    Anders eller Bagarns Ulla går ju också bra. Kanske har sonen lagt in
    ett c i Erick för att ändå ha något Carlsson i namnet, vad vet jag.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag utgick ifrån att Spelmans var ett gårdsnamn. Letade lite och hittade inget om honom, men epedimisjukhuset var tydligen under uppförande 1913 http://magasin.kb.se:8080/searchinte...lRecordNumber=

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jo, det är ett gårdsnamn. Jag tror jag kanske hittat rätt person, Spelmans Carl Erik Andersson, enligt Sveriges befolkning född 1831 i Stora Tuna, bosatt just i Islingby. Änkling, bor med sin son Carl Carlsson (född 1859) och vad som troligen är hans mor Stina Ersdotter (född 1808). Visserligen en son då men han kan ju ha avlidit före fadern. Hittar honom inte i Sveriges befolkning 1900 eller i dödboken 1901-2013 så han bör ha dött innan. Frågan är bara hur han kunde få födelseåret så fel, det är ju ändå 13 år emellan 1831 och 1844. Skall dubbelkolla den biten.
    Senast redigerat av FBQ den 2017-07-13 klockan 00:49.

Reg.datum
    mar 2009
    Tack FBQ, riktigt intressant detta, så han var inte spelman till proffesionen då ?
    Kanske gårdsnamnet ändå kommer sig av att det funnits spelmän där tidigare, eller ?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Antagligen har det funnits spelmän på gården längre tillbaks. Frågan är dock när. Såg att Spelmans verkar ha varit gårdsnamn dels i Islingby, Stora Tuna och dels i Dala-Floda. Det fanns en del andra Spelmans, har inte hunnit reda ut hur det är släkt. Det verkar finnas personer som bär det som efternamn idag, misstänker att de härstammar från några av dessa.

Kontorsljusstake

Fyndade denna på loppmarknad i somras. Stämpling saknas och den är högre än dagens kontorsljusstake, men likheterna är slående.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •