Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    SB med Krona No 13
    Bifogade filer
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

    Comment


    • #47
      Ytterligare en skultuna, stämplad med lite annorlunda centrerad stämpel u10 står det i mitten, det ska visst stå för ett årtal men vet inte vilket. Har läst Lars H´s fina länk till V.manlands läns museum och finner där att i10 står för 1983. Staken var i förskräckligt skick, såg mer ut som koppar och hade uppenbarligen använts som askkopp en längre tid på Banverket?? den stämpeln kom nämligen fram då jag putsade här i kvällningen. Banverket fanns som myndighet mellan 1988-2000, ska jag anta att Banverket köpte in dem nya och att deras tillkomst är fr. den tiden. Känner personligen inte igen stämpeln.
      Nr 2 är en klassiker: Nr 68 med tillägg under n 10.? Fann dessa två till en sammanlagd summa av 45:- Att få komma hem med två skitiga ljushållare, putsa dem och se så fina de blir. Underbart och billigt!
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #48
        U 10 är 1994
        N 10 är 1987

        Comment


        • #49
          Tack Captain!! vet du varför den större nr 68 även har nr 10?
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #50
            Dessa fina märkta SB Kronan nr 62. Höjd ca 24 cm. ( har tappat bort alla måttband o linjaler - fattar inte, måste börja leta rätt på dem)
            Hittar inte dessa i den utmärkta länken, men torde dateras till 1825-1870.
            Manchetterna borde kunna tas av men de sitter som berg. Ngt tips på att få loss dem. Har låtit dem ligga i kokhett vatten en stund men hjälpte inte. De är i fyndskick på bilderna.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #51
              Svar på min egen fråga rörande hur få loss manchetterna?
              Svar! TÅLAMOD o hett vatten.
              Tålamod har jag med människor men inte med saker, vet inte vilket som är värst )
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Tack Captain!! vet du varför den större nr 68 även har nr 10?
                Var det inte årtalet N 10 dvs 1987?

                Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                Dessa fina märkta SB Kronan nr 62. Höjd ca 24 cm. ( har tappat bort alla måttband o linjaler - fattar inte, måste börja leta rätt på dem)
                Hittar inte dessa i den utmärkta länken, men torde dateras till 1825-1870.
                Manchetterna borde kunna tas av men de sitter som berg. Ngt tips på att få loss dem. Har låtit dem ligga i kokhett vatten en stund men hjälpte inte. De är i fyndskick på bilderna.
                Grattis! Jag skulle tro att modellen är från före 1850. Du kan prova med att lägga dem på en plåt med bakplåtspapper i ugnen och prova att få loss manschetterna när ugnen har kommit upp i 200 grader. Lycka till!

                Comment


                • #53
                  Som sagt - lyckades med hett vatten o tålamod.
                  Jag visade två stakar, den med ljusreglage var märkt 68 och därunder N10. Den andra reseljusstaken hade en i10 märkning.
                  Tack, riktigt trevlig modell. Nr 62.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #54
                    Bra att du lyckades!

                    Men har jag missuppfattat...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Aha, så du menar att N10 står för årtalet på kontorsljusstaken. Okey! Reseljusstaken såg jag i en traderaannons, Av stycken blir ett etui av dem sedan man skruvat av ljushållarna och skruvat ihop skålarna. Så min saknar en partner i nuläget.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #56
                        ... och partnern måste i detta fall vara av det andra könet.

                        Comment


                        • #57
                          Javisst måste det
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #58
                            Länk om skultuna
                            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                            Comment


                            • #59
                              Fyndade en fin bulkruka på gårdagens aktion
                              Bifogade filer
                              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                              Comment


                              • #60
                                Grattis till din fina kruka!

                                Du har säkert redan jämfört stämpeln och hänkelfästena med prylsnubbens.


                                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Fyller på tråden med en mjölkkruka 1K, stämplad SKULTUNA. Stämpeln är från ca 1840 och på krukan står även ägarens initialer.

                                Comment

                                Working...
                                X