Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Mortlarna 1 och 2 med respektive stöt (pistill). G10=1981 och den andra lite äldre.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      något jag köpte för några år sedan
      en skrotlåda med eld bestick i stål trodde jag
      dom tvättar jag så går dom att använda
      dröm om min förvåning, när jag ser att det är mässing
      när jag sedan ser SB+ krona
      och det inristade budskapet på skyffelns baksida
      MINNE AV BARON GYLLENHIEIM
      då tror jag nog att den auktionen gick bra
      gav 20 kr för skrotlådan
      Bifogade filer
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

      Comment


      • #33
        Det var inget dåliga elddon Lars. Antagligen inte allt för vanliga.
        Har gjort mig av med det mesta av Skultuna och Gusum. Köpte när det var som dyrast och sålde när priserna var i botten. Lite har jag kvar, bl.a. bildens saker plus lite till.
        Ljusstake N0 73. Fotogenlampa NO 150 och ljusstake NO 30. Stakarna har jag ett par av varje. Fotogenaren är ganska sällsynt i denna lila storlek.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          var på auktion i helgen, har slutat att samla på strykjärn
          så gick dom här tre i ett rop
          då blev det som det blev, inte gjorde det ont att den i mässing visade sig vara en SB
          Bifogade filer
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
            Det var inget dåliga elddon Lars. Antagligen inte allt för vanliga.
            Har gjort mig av med det mesta av Skultuna och Gusum. Köpte när det var som dyrast och sålde när priserna var i botten. Lite har jag kvar, bl.a. bildens saker plus lite till.
            Ljusstake N0 73. Fotogenlampa NO 150 och ljusstake NO 30. Stakarna har jag ett par av varje. Fotogenaren är ganska sällsynt i denna lila storlek.

            högklassiga saker
            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

            Comment


            • #36
              serveringskannor
              Bifogade filer
              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Mortlarna är väl numrerade från 1-10 tror jag. Storleken ökar med numret.
                Har för mig att jag någon gång sett en nolla, men vet ej om den var Skultuna.
                Hämtat ur kulturens bok 1969 sidan 48
                jumfru = 8,18 cl
                Bifogade filer
                Last edited by Lars H; 2010-03-20, 12:19.
                Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                Comment


                • #38
                  Klädhängare
                  har sett några förut, men få stämplade
                  Bifogade filer
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                  Comment


                  • #39
                    Tack för att Du rättade mig Lars, är dom numrerade 1-12 då ?
                    Klädhängaren var jättetrevlig, jag visste inte ens att Skultuna tillverkade smidda järnförmål, för det är väl smide ? Jag har bara sett mässings och kopparföremål tidigare.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Tack för att Du rättade mig Lars, är dom numrerade 1-12 då ?
                      Klädhängaren var jättetrevlig, jag visste inte ens att Skultuna tillverkade smidda järnförmål, för det är väl smide ? Jag har bara sett mässings och kopparföremål tidigare.

                      Nej det är inte smide, bara oxiderad är mässing
                      Skultuna har 1 till 12, vet inte vad andra bruk har
                      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Hej.
                        Jag föredrar patinan på Din kruka Kaptenen, men min var välputsad redan när jag hittade den. Din ser lite äldre ut, dels en synvilla pga att min är blank och Din har fin patina, men även sättet att fästa hänkeln i krukan ser äldre ut på Din. Men med hjälp av stämplarna går det kanske inte att särskilja åldern på dom, eller betyder det något att Du har kursiva bokstäver och jag raka ?
                        Kikade på Bengt H-s utmärkta länk till Västmanlands museum. Avbildade stämplar ser ut att vara just stämplade, men på min ser man inga spår av själva stämpeln, bara bokstäverna framträder ?

                        Finfina saker på tråden, kul
                        Här kommer nu äntligen bild på hänkelfästet och som jag skrev i inlägg nr 27 i denna tråd tror jag att det har skett en produktutveckling.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Hej.
                          Har hittat lite info om Skultunas stämplar,omkring 1825-30 infördes tillverkarstämplar,den första bestående av S.B. inom en ram eller med kunglig krona(troligen till 1840) ,senare följd av SKULTUNA med eller utan kunglig krona(troligen 1860), SKULTUNA BRUK (fördelat på två rader), ibland i förening med kunglig krona eller strålande stjärna(troligen till 1875-80) och med SKULTUNA med eller utan kunglig krona samt årtalet 1611(från 1880-talet till 1920,då 1611, som man dittills trott vara brukets anläggningsår, ändrades till 1607).
                          Ytterligare variationer av stämplar lär förekomma.
                          Jag har inte hittat mer om Skultuna bruk som verkar ha varit rätt anonymt omskrivet i
                          uppslagsverk m.m.
                          Letandet fortsätter.

                          Comment


                          • #43
                            Hej.
                            Jag skulle svara dej med lite info jag hittat om skultuna,du kanske redan har det men fler kanske vill läsa detta.Mitt svar hamnade hos Kaptenen av okänd anledning.
                            Omkring 1825-30 införde S tillverkarstämplar, den första bestående av S.B. inom en ram eller SB med kunglig krona(troligen 1840), senare följd av SKULTUNA med eller uten kunglig krona(troligen 1860), SKULTUNA BRUK (fördelat på två rader), ibland i förening med kunglig krona eller strålande stjärna(troligen 1875-80) och SKULTUNA med eller utan kunglig krona samt årtalet 1611(från 1880-talet fram till 1920, då 1611, som man hittills trott vara brukets anläggningsår, ändrades till 1607). Ytterligare variationer av stämplar förekommer.

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Här kommer nu äntligen bild på hänkelfästet och som jag skrev i inlägg nr 27 i denna tråd tror jag att det har skett en produktutveckling.
                              Det är litet lustigt vilken skillnad det är på hänkelfästen och nitar. Dina nitar ser man är tydligt rullade, mina ser närmast maskingjorda ut.....Ditt fäste i själva kannan är lite kantigt och känns närmast klippt, inte så arbetat, mitt är runt och avslipat.
                              Om inte jag hade proveniens som låg inuti min kruka skulle jag tro att den var yngre, men jag har en hel historiebeskrivning med bild och handskrivet brev som visar att min iallafall är från mitten av 1800-talet.

                              Comment


                              • #45
                                Hämtat ur boken; Gamla ting från köket, Bonniers
                                Bifogade filer
                                Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                                Comment

                                Working...
                                X