Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 88

Ämne: Skultuna

Seniormedlem Lars Hs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Lars, vilken referens använder Du, är det Västmanlands museums skrift?
    ja det är det
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008

Inte Skultuna men samma modell?

Tack igen Lars H!

bild 1: I Auktionshandboken 1700-2000, Jane Fredlund, sid 116, foto: Janne Hansson, finns en bild på bl.a. "...syltgryta i mässing märkt Skultuna 611"

Hittade även en likadan syltgryta i aluminum, från Skultuna på nätet, Vänersborgs museum:
    http://www9.vgregion.se/vastarvet/va...&nr=KLVM_15528

bild 2,3 och 4: Min syltgryta i mässing, stämplad AKTIEBOL. GRILLBY METALLFABRIK.

Använde sig dessa bruk/fabriker av samma modeller månne?
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Seniormedlem Qrt.Ss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ja Kaptenen, det är bain-marie, vattenbadskokande för dendär äckliga havregrynsgröten.

Fattar inte vad som hände men sista satsen i mitt inlägg, den blev lite tokig. Meningen var att fråga om någon ville veta hur den funkar, men det blev något tjall på linjen, sorry

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Fin mjölkkruka/mjölkflaska Prylsnubben!

Här en inte så putsad 2 kannors, märkt Skultuna med kursiva versaler i ram, och 14 på halsen.
    Hej.
    Jag föredrar patinan på Din kruka Kaptenen, men min var välputsad redan när jag hittade den. Din ser lite äldre ut, dels en synvilla pga att min är blank och Din har fin patina, men även sättet att fästa hänkeln i krukan ser äldre ut på Din. Men med hjälp av stämplarna går det kanske inte att särskilja åldern på dom, eller betyder det något att Du har kursiva bokstäver och jag raka ?
    Kikade på Bengt H-s utmärkta länk till Västmanlands museum. Avbildade stämplar ser ut att vara just stämplade, men på min ser man inga spår av själva stämpeln, bara bokstäverna framträder ?

Finfina saker på tråden, kul

Reg.datum
    mar 2009
    Tittade på strykjärnen från Skultuna och några var hyfsat lika mitt så vem vet.........

Reg.datum
    mar 2009
    Kollade stämplarna igen, på de som slagits med stämpel står ju bokstäverna ut men på min är varje bokstav inslagen i godset........Ursäkta Lars för att jag skrev Bengt
    H-s länk om Din.

Tack Prylsnubben!

Jag fann mjölkflaskan i det här ganska underhållsfria skicket. Jag diskar den några gånger om året och den klarar sig bra.

Jag befinner mig nu på ett tåg några mil från flaskan, så det kommer bild på hänkelfästet i morgon. Jag tror att det har skett en produktutveckling och jag misstänker att din är något yngre än min. Din stämpel är skarpstämplad och jag tror inte att jag har sett den förut. Men det är uppenbart, efter förmiddagens omtumlande mortelfotografering, hur lite man egentligen vet.
    Jag har aldrig läst om hallstämpling av metallföremål än mindre sett exempel på det. Speglar, möbler, tyger, kortlekar javisst men aldrig mortlar.

Hallstämpling ur Nordisk familjebok...
    http://runeberg.org/nfbj/0621.html

Reg.datum
    dec 2008
    ... Men det är uppenbart, efter förmiddagens omtumlande mortelfotografering, hur lite man egentligen vet.
    Jag har aldrig läst om hallstämpling av metallföremål än mindre sett exempel på det. Speglar, möbler, tyger, kortlekar javisst men aldrig mortlar.

Hallstämpling ur Nordisk familjebok...
    http://runeberg.org/nfbj/0621.html
    Riktigt spännande med stämplarna! Hemma hos mormor finns en uppsjö av mortlar och andra mässingföremål (morfar samlade på det mesta när han levde). Jag måste åka hem till henne och syna dem och se om jag hittar några intressanta stämplar. Någon som vet hur många storlekar som gjorts av mortlarna?

Håller med prylsnubben, tjusig utställning!

Reg.datum
    mar 2009
    Mortlarna är väl numrerade från 1-10 tror jag. Storleken ökar med numret.
    Har för mig att jag någon gång sett en nolla, men vet ej om den var Skultuna.

Reg.datum
    dec 2008
    Tack prylsnubben!
    Återkommer när jag inventerat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •