Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    När jag idag skulle fotografera en skultunamortel storlek 2, dök en hel mängd stämplar upp som jag inte har sett med blotta ögat. Därför är det viktigt att fotografera och vara noggrann. Lars jag har kollat museilänken och ett liknande rivjärn finns där. På din sista bild klockan 4 från upphängningshålet, vad är det?

    Bara skit, inge stämpel
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      jeg er ikke svensker - så skultuna. Har jeg noget? Ikke meget, her er en stage. Den har nr 113 og er stemplet 1611. Prisen står stadig under bunden - 10 kr kostede den. Ingen ved noget om skultuna her i landet.
      1860-1880
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

      Comment


      • #18
        Tack Lars H!
        Fyller på med en bunke eller mjölkbunke, som de ibland omnämns.
        Har inte hittat stämpel med exakt samma utförande på kronan.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          tack lars h!
          Fyller på med en bunke eller mjölkbunke, som de ibland omnämns.
          Har inte hittat stämpel med exakt samma utförande på kronan.
          1890-1922
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

          Comment


          • #20
            Lars, vilken referens använder Du, är det Västmanlands museums skrift?

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Lars, vilken referens använder Du, är det Västmanlands museums skrift?
              ja det är det
              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

              Comment


              • #22
                Inte Skultuna men samma modell?

                Tack igen Lars H!

                bild 1: I Auktionshandboken 1700-2000, Jane Fredlund, sid 116, foto: Janne Hansson, finns en bild på bl.a. "...syltgryta i mässing märkt Skultuna 611"

                Hittade även en likadan syltgryta i aluminum, från Skultuna på nätet, Vänersborgs museum:


                bild 2,3 och 4: Min syltgryta i mässing, stämplad AKTIEBOL. GRILLBY METALLFABRIK.

                Använde sig dessa bruk/fabriker av samma modeller månne?
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ja Kaptenen, det är bain-marie, vattenbadskokande för dendär äckliga havregrynsgröten.

                  Fattar inte vad som hände men sista satsen i mitt inlägg, den blev lite tokig. Meningen var att fråga om någon ville veta hur den funkar, men det blev något tjall på linjen, sorry

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Fin mjölkkruka/mjölkflaska Prylsnubben!

                    Här en inte så putsad 2 kannors, märkt Skultuna med kursiva versaler i ram, och 14 på halsen.
                    Hej.
                    Jag föredrar patinan på Din kruka Kaptenen, men min var välputsad redan när jag hittade den. Din ser lite äldre ut, dels en synvilla pga att min är blank och Din har fin patina, men även sättet att fästa hänkeln i krukan ser äldre ut på Din. Men med hjälp av stämplarna går det kanske inte att särskilja åldern på dom, eller betyder det något att Du har kursiva bokstäver och jag raka ?
                    Kikade på Bengt H-s utmärkta länk till Västmanlands museum. Avbildade stämplar ser ut att vara just stämplade, men på min ser man inga spår av själva stämpeln, bara bokstäverna framträder ?

                    Finfina saker på tråden, kul
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Tittade på strykjärnen från Skultuna och några var hyfsat lika mitt så vem vet.........
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Kollade stämplarna igen, på de som slagits med stämpel står ju bokstäverna ut men på min är varje bokstav inslagen i godset........Ursäkta Lars för att jag skrev Bengt
                        H-s länk om Din.

                        Comment


                        • #27
                          Tack Prylsnubben!

                          Jag fann mjölkflaskan i det här ganska underhållsfria skicket. Jag diskar den några gånger om året och den klarar sig bra.

                          Jag befinner mig nu på ett tåg några mil från flaskan, så det kommer bild på hänkelfästet i morgon. Jag tror att det har skett en produktutveckling och jag misstänker att din är något yngre än min. Din stämpel är skarpstämplad och jag tror inte att jag har sett den förut. Men det är uppenbart, efter förmiddagens omtumlande mortelfotografering, hur lite man egentligen vet.
                          Jag har aldrig läst om hallstämpling av metallföremål än mindre sett exempel på det. Speglar, möbler, tyger, kortlekar javisst men aldrig mortlar.

                          Hallstämpling ur Nordisk familjebok...

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            ... Men det är uppenbart, efter förmiddagens omtumlande mortelfotografering, hur lite man egentligen vet.
                            Jag har aldrig läst om hallstämpling av metallföremål än mindre sett exempel på det. Speglar, möbler, tyger, kortlekar javisst men aldrig mortlar.

                            Hallstämpling ur Nordisk familjebok...
                            http://runeberg.org/nfbj/0621.html
                            Riktigt spännande med stämplarna! Hemma hos mormor finns en uppsjö av mortlar och andra mässingföremål (morfar samlade på det mesta när han levde). Jag måste åka hem till henne och syna dem och se om jag hittar några intressanta stämplar. Någon som vet hur många storlekar som gjorts av mortlarna?

                            Håller med prylsnubben, tjusig utställning!

                            Comment


                            • #29
                              Mortlarna är väl numrerade från 1-10 tror jag. Storleken ökar med numret.
                              Har för mig att jag någon gång sett en nolla, men vet ej om den var Skultuna.

                              Comment


                              • #30
                                Tack prylsnubben!
                                Återkommer när jag inventerat.

                                Comment

                                Working...
                                X