Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8 15 16 17 18
Resultat 171 till 175 av 175

Ämne: Skultuna

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jo, jag skulle ju ha kopplat den till min gamla serie. Det jag inte sett på bilderna var att även de här har en laskad fog. Sedan skiljer profilen tydligt, antagligen för att de här är maskinellt formade. Namn:  20190914_192918.jpg
Visningar: 32
Storlek:  39,0 KB

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Jag vänder på bilden.
    Namn:  FBQ_krukor.jpg
Visningar: 31
Storlek:  36,1 KB

Obs att båda krukformerna/profilerna förekom jämsides i 1846-47 års katalog, trots att patentet implicerar att man inte kunde trycksvarva den formen så tidigt.

Namn:  katalogutdrag.jpg
Visningar: 31
Storlek:  57,4 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tack för hjälpen att vända. Ja, jag såg ju bilderna men trodde att det var ett valhänt försök att teckna krukor av olika storlekar. Mina är ju troligen båda av 1 1/2 kannas rymd.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Ja, jag såg ju bilderna men trodde att det var ett valhänt försök att teckna krukor av olika storlekar.
    Jo, så kan det förstås ha varit, jag tänkte inte på den möjligheten! När jag kollade upp Salmson (gravören) såg jag en samtida kommentar om ett av hans planschverk med historiska porträtt, att porträtten inte var särskilt välliknande, och det stämde ju in bra även på hans bilder av ljusstakar.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Krönt är den men ingen angivelse av vikten! En Skultuna som väger 201 g. Kanske är det lack och etikett som drar upp vikten? Som prydnad eller brevpress spelar det ju ingen roll.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •