Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7 14 15 16 17
Resultat 161 till 164 av 164

Ämne: Skultuna

Medlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Tack FBQ, det låter bra!

Jaha, så Skultuna skaffade ångmaskin såpass sent, jag hade inte trott att det var så populärt längre i en tid när elektricitet var på gång (kan ha berott på den lokala utbyggnadstakten för elnätet, förstås).

Glömde kommentera förut, att det nybyggda turbinhuset som drev manufakturverkstaden enligt synen 1858 som du läst, hamnar alltså ungefär i skarven mellan ljusstakar stämplade SB i nedsänkt rektangel kontra skarpstämplat SB. Ev kan den förändringen ha gett annat varvtal, som ger andra svarvspår. Det kan också tänkas att man bytt ut en del svarvar när man moderniserade bruket kring samma tid. Har du kollat om svarvspåren skiljer mellan ljusstakar med rektangelstämpel kontra skarpstämpel?

Reg.datum
    nov 2018

Carl Eduard Müller

Dags för slutredovisning av mina rön om Müller.

Pläteraren Carl Eduard Müller, född 1803, kom med sin familj till Skultuna bruk i februari 1832. Müllers familjeliv och hans tid i Stockholm har jag beskrivit i tråden Pläterfabrikörer i Stockholm 1825-1840, så jag sammanfattar det endast helt kort här - Müller hade förmodligen kommit från Berlin till Stockholm i slutet av 1825, och barnen var födda i Stockholm. Han hade först varit pläterargesäll, och sedan ägt och drivit en pläterfabrik under ett par år (fabriken sysselsatte 1-2 arbetare, förmodligen inklusive honom själv). Under tiden i Skultuna splittrades familjen och han gifte om sig.

På Skultuna har Müller titeln beredaremästare enligt husförhörslängden. Sven Rinmans Bergverks-lexicon (volym 1 s 106, 1788) berättar att "Beredare-Verkstad kallas vid Messings-Bruken det arbetsrum, hvarest de under Vattuhamrar af Messing, eller Lattun, djupade Kettlar, Castruller, Krukor, Bäcken, m. m. vidare för hand beredas, göras färdige, finisseras och förtennas, m. m." (Hos Rinman finns mycket att läsa; mässingsframställning behandlas t.ex. i volym 2 s 131-137.) Jag tolkar Rinmans beskrivning som att beredarna tar emot plåtstycken som redan hamrats till en tredimensionell form, kapar till den slutliga formen och löder ihop dem och förser dem med bottnar, pipar, och handtag; viker kanter osv.

FBQ som läst Erixons Skultuna-bok (del 2:1 eller 2:2) berättade att:
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    1832 anställdes en tysk som hette Edward Müller inom manufakturen. Han skall egentligen varit pläterarbetare men skall nu ha arbetat med mässing. Hans instrument skall ha varit svarvstol och polerstål. Nu är det ju oklart om det handlar om trycksvarvning eller vanlig metallsvarvning. Tydligen skall han ha kommit på en teknik att tillverka kittlar av tråband (remsor av mässingsplåt) i stället för att hamra ut dem. Den nya tekniken skall dock inte ha slagit igenom utan kittlarna lär ha slagits ut under lång tid framöver.
    Samt att
    Tydligen var det också Wilhelm Hammarsköld som genom förmedling av sin vän C. O. Zethelius fick Edward Müller till Skultuna.
    Detta bör vara Carl Zethelius, 1811-1880. Han var son till silversmeden (sedermera brukspatron) Erik Adolf Zethelius och uppges ha bott i Stockholm fram till 1833 (källa: Nyby herrgård på Bygdeband), vilket betyder att fadern var i en bransch som var nära besläktad med Müllers, och att han och familjen var bosatt i Stockholm när Müller var aktiv där, vilket förklarar hur sonen Carl kan ha fått kännedom om Müller (utöver att Müller förstås annonserade i tidningarna ibland).

(FBQ beskrev sin kruka, som verkar vara trycksvarvad endast upptill, i inlägg 147, och i inlägg 151 spekulerade jag lite om hur tillverkningen av den kunde ha gått till).

Müller är kvar på Skultuna till 1839, då han flyttar iväg - tanken är förmodligen att han ska till Tyskland via Stockholm (husförhörslängden uppger Tyskland; utflyttningslängden Stockholm). Utflyttningslängden kallar honom bronsarbetare, medan husförhörslängderna konsekvent angett beredaremästare.

Erixons uppgifter, sammantaget med Müllers nu dokumenterade bakgrund i pläterbranschen, tycker jag entydigt visar att det var just trycksvarvning som var hans specialitet även på Skultuna. I beredarverkstaden arbetade man med plåt, inte gjutgods, så det är svårt att se vad han skulle ha använt svarv och polerstål till där, om inte för trycksvarvning. Därför anser jag att vi gemensamt har fastslagit att Müller införde trycksvarvning vid Skultuna under sin verksamhetsperiod där 1832-1839.

Källor:
    Skultunas flyttlängd 1832 och 1839
    Skultunas husförhörslängd 1824-1833, volym "Större bruksorten", p 266
    Skultunas husförhörslängd 1834-1853, volym "Större bruksorten", p 17

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jo, mycket hade väl alltmer börjat tala för det, och nu kan det nog ses som bekräftat. Intressant att få veta mer om honom.

Kan väl säga att jag började att titta på stämplar kontra svarvspår, men blivit avbruten av annat ute i mitt vanliga liv, så det har inte blivit något större material. Jag får nog lov att fortsätta lite till innan jag kan göra ett inlägg kring frågan.

Reg.datum
    nov 2018
    Jo, mycket hade väl alltmer börjat tala för det, och nu kan det nog ses som bekräftat. Intressant att få veta mer om honom.

Kan väl säga att jag började att titta på stämplar kontra svarvspår, men blivit avbruten av annat ute i mitt vanliga liv, så det har inte blivit något större material. Jag får nog lov att fortsätta lite till innan jag kan göra ett inlägg kring frågan.
    Även om det inte gav så mycket mer, så var det roligt att få stöd för en del av Erixons uppgifter i andra källor. Hade det kommit fram att han haft något mellanspel som gelbgjutare hade ju det där med svarvningen blivit mer svårtolkat, t.ex.

Låt livet ta den tid det behöver, det blir tid till att skriva/diskutera mer så småningom! Jag fortsätter så sakteliga med ytterligare dokumentationstrådar jag har planer på, och en del annat. Det kanske blir något i denna tråd också, men i så fall mer av karaktären faktainsamling och underlag för framtida funderingar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •