Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skultuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skultuna

    Skulle gärna veta mera om Skultuna Bruk
    Skulle vara roligt med bilder på olika saker
    Kan bidra med några bilder
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

  • #2
    Hej!
    Såg din fina SB-stämplade ljusstake.
    Läste lite om Skultuna Bruk tack vare en annan tråd här på PES.

    Skultuna Bruk grundades 1607 av Karl IX tillföljd av att Sverige under Gustav Vasas och Erik XIV.s tid blivit starkt skuldsatta gentemot Hansan. Förädlingen av koppar till mässing skulle minska importkostnaderna, öka exporten och på så sätt stärka rikets ekonomi.Vid en svår eldsvåda 1790 förstördes så gott som hela bruket. Produktionen vid bruket var fördelad på olika verkstäder och smedjor. Det ska tydligen ha varit eländigt att arbeta vid bruket förr. Det kunde dra in snöstormar bland smältugnarna och arbetarna slet i oljelampsröken.
    Skultuna har tillverkat det mesta från patronhylsor till takkronor. Det finns inga exakta register på när Skultunas olika stämplar användes. Genom jämföranden av priskuranter och stämplade föremål har man kommit fram till troliga årtal.

    Här finns lite intressant information

    Nordisk familjebok 1917
    Last edited by simco; 2010-03-16, 13:57.

    Comment


    • #3
      Jeg er ikke svensker - så skultuna. Har jeg noget? Ikke meget, her er en stage. Den har nr 113 og er stemplet 1611. Prisen står stadig under bunden - 10 kr kostede den. Ingen ved noget om Skultuna her i landet.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Fyller på tråden med en mjölkkruka 1K, stämplad SKULTUNA. Stämpeln är från ca 1840 och på krukan står även ägarens initialer.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Tråden städad.

          //cjf

          Comment


          • #6
            Tack alla vänner
            återkommer med ny kraft
            länk
            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

            Comment


            • #7
              Fin mjölkkruka/mjölkflaska Prylsnubben!

              Här en inte så putsad 2 kannors, märkt Skultuna med kursiva versaler i ram, och 14 på halsen.
              Bifogade filer
              Last edited by Kaptenen; 2010-03-17, 12:06.

              Comment


              • #8
                ett rivjärn, som jag gärna tror är skultuna
                skådat många liknade, men då stämplade
                så jag hoppas på min är äldre
                Bifogade filer
                Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                Comment


                • #9
                  Repris på föremål jag visat i en annan tråd.

                  Kattskålar märkta: SKULTUNA, (ingen siffra). Höjd 6cm, Diameter 13,5cm
                  Tratten märkt: SKULTUNA. Höjd 14cm, Diameter 12,5cm
                  Lilla formen märkt: SB. Höjd 2,5cm, Diameter: 8,3cm

                  Det kommer mer.......
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Simco, jag har kollat på nätet och på Västmanlands museums och Skultunas hemsida och
                    det verkar förekomma ett otal stämplar som inte är publicerade och daterade. Det förekommer också skillnader vad gäller datering av samma typ av stämplar.

                    Får jag be Dig att ta bra och hårt beskurna stämpelbilder på dina föremål. Det hade varit roligt om vi kunde få med lite olika varianter.

                    Jag ser att Du har en med Skultuna i versaler som inte är kursiva.

                    Comment


                    • #11
                      Här är en grötgryta, Skultuna 1607 2½ L står det på locket. I med hur den funkar?

                      Det blev något tokigt i sista satsen. Ämnade fråga om någon ville veta hur kastrullen funkar, men det blev visst redan klarlagt.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Qrt.S; 2010-03-17, 18:17.

                      Comment


                      • #12
                        När jag idag skulle fotografera en skultunamortel storlek 2, dök en hel mängd stämplar upp som jag inte har sett med blotta ögat. Därför är det viktigt att fotografera och vara noggrann. Lars jag har kollat museilänken och ett liknande rivjärn finns där. På din sista bild klockan 4 från upphängningshålet, vad är det?

                        Tillbaka till den mystiskt SB-stämplade morteln N2 1825-1840

                        - "WHS" beteckna antingen Wilhelm eller Carl Wilhelm Hammarsköld eller en krongjutare vid Skultuna med namnet Wilhelm Hedenström (f. 1804 och verksam vid bruket t.o.m. 1850).


                        - Två varianter på St Erik i sköld (en av dessa med en form av krona ovanför skölden), borde innebära Stockholm (hallstämpel ???)

                        - ev några till.

                        Det ska sägas att eftersom jag aldrig sett dessa "extra" stämplar är jag mycket osäker på om det är t ex samma stämpel som avses i museilänken.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Qrt.S, min tanke är att det var tänkt att koka gröten med vattenbad (bain-marie), för att undvika att den brände vid.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Repris på föremål jag visat i en annan tråd.

                            Kattskålar märkta: SKULTUNA, (ingen siffra). Höjd 6cm, Diameter 13,5cm
                            Tratten märkt: SKULTUNA. Höjd 14cm, Diameter 12,5cm
                            Lilla formen märkt: SB. Höjd 2,5cm, Diameter: 8,3cm

                            Det kommer mer.......
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Simco, jag har kollat på nätet och på Västmanlands museums och Skultunas hemsida och
                            det verkar förekomma ett otal stämplar som inte är publicerade och daterade. Det förekommer också skillnader vad gäller datering av samma typ av stämplar.

                            Får jag be Dig att ta bra och hårt beskurna stämpelbilder på dina föremål. Det hade varit roligt om vi kunde få med lite olika varianter.

                            Jag ser att Du har en med Skultuna i versaler som inte är kursiva.
                            Bra idé med stämplarna!
                            Här kommer mina. Har citerat mitt eget inlägg för att det ska bli lättare att se vilka föremål som avses.

                            Bild 1&2: Kattskålarna
                            Bild 3: Tratten
                            Bild 4: Lilla behållaren
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Bild 1 och 2 1830-1850
                              Bild 3 1830 -1850
                              Bild 4 1840 -1860
                              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                              Comment

                              Working...
                              X