Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • M.H. skruv från United King Dom (och patentenderad (för vad?)) har vi sett på # 662 och 827-828). Den jag visade hade inte kapsylöppnare så nu har jag en komplett i i silver plated. Men vad är H.M.?
    Bifogade filer

    Comment


    • Lars,
      Beträffande patentet, så hände det på 1800-talet att engelska företag mönsterskyddade en design, men ändå märkte produkten med "patent". Jag vet inte hur länge det förekom, men kanske är det så här också, att de bara har skyddat själva idén att göra en ankarkorkskruv.

      M.H. har jag tyvärr inget tips om.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        M.H. skruv från United King Dom (och patentenderad (för vad?)) har vi sett på # 662 och 827-828). Den jag visade hade inte kapsylöppnare så nu har jag en komplett i i silver plated. Men vad är H.M.?
        Jag hittade det ankaret för många år sedan och har för mig att M.H. stod för ett Indiskt företag. Gjordes nog i ganska många exemplar för den är inte ovanlig.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Jag trodde att Kim von Platen, prylsnubben, helix eller någon annan redan visat en korkskruv i tenn med sex (kanon)kulor eller är det druvor? Men efter att ha bläddrat genom 95 sidor kan jag inte hitta - så här är den! Ålder? 1920-30-tal?
          Den har ingen märkning så det är svårt att spåra härkomsten. Men du har förmodligen rätt med tanke på designen att den är från 20- eller 30-talet.

          Comment


          • Tack Anna-Carin och helix för svar. Jag passar på att visa ytterligare en skruv från Paul A. Henckels i Solingen (se # 944) och här är det Golden Falcon beer som säkert inte behöver skruven för att öppnas. Och så ett renhorn med skruv som ett minne från Polarcirkelen.
            Bifogade filer

            Comment


            • Ball bearing

              Kul lager men inte alls roligt för det finns ingen info på denna skruv. Förnicklad(?) och 12 x 7 cm. Kan det vara SKF som satsat kulorna på en skruv? Nja, mer Schweiz eller Tyskland DRGM #625-627 och #709.
              Och så en plastig sak som på asken har ett lexikon. Det intressanta kan vara att det finns en logga Lion och "Härifrån till ledigheten". Den är alltså från tiden Lion Ferry körde mellan Varberg och Grenå med den av Bonniers ägda färjelinjen dvs före Stena tog över trafiken 1982(?) (och sedan flyttade till Halmstad...) ITEM No.832. 19 cm ihop och 23 cm uppe. Tillverkare? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lion_Ferry
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2022-10-04, 19:33.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Kul lager men inte alls roligt för det finns ingen info på denna skruv. Förnicklad(?) och 12 x 7 cm. Kan det vara SKF som satsat kulorna på en skruv? Nja, mer Schweiz eller Tyskland DRGM #625-627 och #709.
                [/url]
                Det står händelsevis inte Solon på den?
                Är så fallet så är den tysk och tillverkad något tidigare än vad jag tror att du tror..
                Runt 1910.

                -Redigerade mitt svar med en länk:
                Last edited by H-Å.W; 2022-10-05, 23:01.

                Comment


                • Tack H-Å.W för svar och länk! Nej, tyvärr inte en bokstav och inte en siffra men annars lika.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av H-Å.W Visa inlägg
                    Det står händelsevis inte Solon på den?
                    Är så fallet så är den tysk och tillverkad något tidigare än vad jag tror att du tror..
                    Runt 1910.

                    -Redigerade mitt svar med en länk:
                    https://www.retonthenet.co.uk/antiqu...10s-2109-p.asp
                    Så synd, kom bara på att min mamma hade en sådan korkskruv och att hon frågade om jag ville ha den.
                    Jag kollade runt och fick den värderad av en Fransk entusiast som köpte den för ungefär 2000SKR (2008). Jag dricker inte vin och brydde mig inte om verken den eller pengarna.

                    Comment


                    • En björnskruv..
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Oxford University och med vapensköld där det står Dominus illuminatio mea (Lord is my light) på denna skruv i mässing och 12 cm. https://www.bing.com/videos/search?q...24DC&FORM=VIRE
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2022-12-03, 17:28.

                        Comment


                        • Till skillnad från föregående inlägg är här en sparsmakad skruv i järn av en klensmed Click image for larger version

Name:	Korkskruv sept 23 nr 2.jpg
Views:	197
Size:	126,8 KB
ID:	744530 . 12,5 x 11 cm.

                          Comment


                          • Hund i mässing 7,5 cm hög och 10 cm mellan nos och svansspets. I baken märkt R och något tecken ? samt No 779323 - allt pyttesmått. Trodde det var Walter Bosse men ...nej. Vem kan tillverkaren vara? Click image for larger version

Name:	Korkskruv hund 1.jpg
Views:	30
Size:	69,6 KB
ID:	745248 Click image for larger version

Name:	Korkskruv hund 2.jpg
Views:	27
Size:	26,7 KB
ID:	745249

                            Comment


                            • Lite läsning för den intresserade:

                              dog corkscrew, horse corkscrew, cat corkscrew, brass dog corkscrew, old brass corkscrew, numbers on corkscrew


                              The CorkscrewNet is a place for all corkscrew collectors, buyers and sellers who need information on the hobby. It was intended to serve as a forum and common area for information related to corkscrews


                              Din korkskruv finns med i båda länkarna, Lars M.​

                              Comment


                              • Stort tack Eskil för länkarna och att skruven är drygt 90år (1933) samt är från Pearson-Page Jewsbury Co i Birmingham. Längst ner på den andra länken finns min skruv med som "Mickey Mouse" med ett ? Nja, öron och överbett stämmer men fyra ben och spetsig nos är inte Musse Pigg...

                                Comment

                                Working...
                                X