Sidan 87 av 89 FörstaFörsta ... 37 77 84 85 86 87 88 89 SistaSista
Resultat 861 till 870 av 886

Ämne: Korkskruvar

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Henrik,
    Jo, det var med sjöjungfrur vansinnet började. Samlade på dessa väsen, svåråtkomliga och spännande. Så tog det skruv.

Välkommen till Pesaniens outgrundliga rike där det första ofta leder till det tredje. Följde buden på Tradera och tycker nog att det var ett rimligt pris. Köper nästan aldrig nu för tiden, har faktiskt de flesta, modell äldre, som bjuds ut.

Har dessvärre inte så mycket att tillföra, formgivaren är okänd. Skulle gissa att skruven formades vid sekelskiftet.
    Att kratsen/skruven kommer från Eskilstuna förvånar inte. Gjuterierna tillverkade sällan skruvarna, man köpte till bästa pris med ibland bra kvalitet.

Kul att du gillade tråden och välkommen med fler bidrag, även repriser, för jag uppdaterar min dokumentation så långt det går.

So long
    Kim

Skepp ohoj

Tack för svar Kim. Och japp- jag håller med dig att formgivningen på hela korkskruven andas sekelskifte hela vägen- snarare än 30-tal som det var beskrivet i boken. Jag hoppas att vansinnet för egen del slutar just här.
    Jag är road av nordisk industrihistoria och ville sonika ha en vacker tillika funktionell skruv. I mitt tycke så är den bland de vackraste i hela tråden!
    Själv samlar jag på en del annat bland annat äldre rakdon och svenska stormlyktor och jag håller med dig, efter några år så känner man sig rätt belåten med samlingen som sådan och följer slentriant en del auktioner av gammal vana.
    Tack för alla MYCKET trevligt skrivna inlägg! Mycket uppskattat. Har läst de flesta inläggen i tråden.

Keep on´keepin on!
    Henrik

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Does size matter?
    Nja, till en Bordeaux Vieux eller Vintage Port tror jag inte den här räcker
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    okt 2009

Fråga Inge och Sten....

Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Does size matter?
    Nja, till en Bordeaux Vieux eller Vintage Port tror jag inte den här räcker
    Hallå Lars, korkskruvar i fickformat med kniv i sidan är inte mitt samlarområde, men jag tror mig veta att kniven kommer från Eskilstuna, från S Svensson (om namnet är bekant?), det fanns ca 100 tillverkare där när seklet var ungt. Undrar om den inte finns med i något inlägg (Snubben?).
    Kort i rocken, knappt tre cm lång, passar den nog bäst till hemkörd svagdricka och lingonsaft.
    Hälsa Fakenberg, tack för bidrag och so long...Kim

Namn:  P1020274.jpg
Visningar: 104
Storlek:  101,6 KB

Ett lyckat loppisfynd. En Just Andersen korkskruv i ,nära nog, nyskick. Tror inte att den har varit med förut.

Reg.datum
    okt 2009

Just... just det,,,

Hallå Olle,
    Ett mästerverk. Har jag missat att visa just den där är jag glad att du gjorde det. Just är korkskruvarnas mästare med sina böljande former i perfekt balans. Tack för ditt bidrag och so long....
    Kim

Reg.datum
    apr 2009
    Guzzini har gjort korkskruvar som finns på inlägg 61 och 855 http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page86. Här kommer ytterligare en - en blå sådan.
    En annan från Italien - en Alessi finns på nr 238 http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page24
    Senast redigerat av Lars M den 2018-05-26 klockan 15:12.

Reg.datum
    apr 2009

Nils-Bertil Philipson AB

Nils-Bertil Philipson har satt sitt namn på denna korkskruv. Deposé S.F.G. Made in France. Och nästan 20 namn på drycker av varierande slag. Själva skruven är "dubbel" av ett slag som jag inte sett tidigare.

Jag tycker detta var en ovanligt trevlig sk "hovmästarkorkskruv" med reklam för den gamla vinhandelsfirman Philipson. Med ett förstoringsglas är det ganska lätt att känna igen några av de välkända varumärken som firman är representant för i Sverige.

Men jag förstår inte uppgiften om att skruven skulle vara "dubbel"?
    Menar du den lilla randen som följer skruven ända nedifrån och upp?
    Jag har ca 13 skruvar av just denna - eller näraliggande - hovmästartyp i mitt korkskruvslager. Av dessa är 7 reklamskruvar - alla utom fyra är (troligen) av fransk tillverkning. Alla dessa troligen fransktillverkade - summa nio stycken - har denna typ av skruv.

Om det är den randen vi talar om:
    Jag har hört några olika förklaringar till varför randen finns där. En är att den kanal som bildas, ska fungera som smitväg för ett väntat övertryck i flaskan. En annan är att tillverkningstekniken råkar lämna detta spår i skruven.
    Senast redigerat av HgF den 2018-06-17 klockan 21:32.

Reg.datum
    apr 2009
    Tack HgF!
    För att slippa förstoringsglas har jag taffligt försökt "klippa och klistra"
    Och givetvis är det "randen" - hur den nu har tillkommit?

PS För att öppna en Koskenkorva krävs väl inga verktyg DS
    Senast redigerat av Lars M den 2018-06-17 klockan 19:25.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •