Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Dr-Detroit Visa inlägg
    Har en exakt likadan korköppnare, i väldigt fint skick.
    Jag har sett andra likadan fast utan färg. Kom de med eller utan färg?

    Vad kan de vara värda?
    Håller på och rensar hemma och Karl alfred får tyvärr inte stanna hos oss längre.
    Hallon,brukar vara mitt anrop,
    Välkommen till Pesanien med trevligt sällskap. Först ett varningens finger, den här kompanjonen är mycket vanlig som skickligt utförd kopia och därför är köparna väldigt försiktiga med bud på nätet.
    Jag har hört att en orignalskruv såldes till USA för 10.000:-, dårar finns i hela världen.

    Originalen gjordes i två storlekar och fanns både i tenn, mässing och försilvrad. Den större gjord av Zuckerman & Janssson.
    So long...

    Comment


    • Nohas ark,,,

      Hallon,
      I min lilla samling samsas hundar, katter, pumor och lejon, örnar och andra fjäderfä, apor och fiskar... nu har en gammal raggig isbjörn letat sig hit. Gjuten i järn och förnicklad, gissar på 30-talet +/- 10 år av slitaget att döma. Blir kanske present till Tommy Körberg som är frenetisk samlare av isbjörnar och gillar svala vita viner....so long...
      Bifogade filer

      Comment


      • Proviens Bizzan...

        Hallon,
        Jag börjar nog bli lite tjatig, men den här tog skruv. En present från en kär vän på PES damp ner i min brevlåda. Ja, ofta blir man glad på detta forum, någon gång besviken.
        Tenn och järn med design som för tanken till fornnordisk stil. På krönet en druvklase. Korkskruven finns med i boken Scandinavien Corkscrews och sägs vara svensk och det tror jag på.
        Tack Bizzan och long... not too long,,,
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
          Det lilla jag vet om Zero är att det är ett registrerat varumärke (trade name) som registrerades i Danmark 1948 av firma Rud. Zeebergs Kunststöberi som låg i Horsens i Danmark. Jag har 6 st korkskruvar av märket Zero. Förutom trollet och luffaren, så har jag en hund, ett vikingaskepp, ett sjölejon och en apa. Korkskruvarna finns både med och utan märkningen Zero.
          Hälsningar R
          [ATTACH]133699[/ATTACH][ATTACH]133700[/ATTACH]
          Hallon,
          Fick trots goda råd inte din apa i bild. Undrar försiktigt om det är det här apskaftet jag missade och om den kommer från Zero? Härlig patina.
          So long
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallon,
            Fick trots goda råd inte din apa i bild. Undrar försiktigt om det är det här apskaftet jag missade och om den kommer från Zero? Härlig patina.
            So long
            Så här ser apan från Zero ut. Hälsningar Roland
            Click image for larger version

Name:	Zero apa.jpg
Views:	1
Size:	96,5 KB
ID:	547889

            Comment


            • Tack Helix.
              Det finns många arter i apsläket. Lycka till med förökningen... so long...

              Comment


              • Kim vilken är din älsta korkskruv du har i din samling?
                Mvh/Bengt N

                Comment


                • En klase vindruvor och några vinblad.
                  På den första som är försilvrad skall nog vredet föreställa en bit av en vinstock och på den andra är vredet gjort i tenn. Inga stämplar eller beteckningar.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                    Kim vilken är din älsta korkskruv du har i din samling?
                    Mvh/Bengt N
                    Hallon Bengt,
                    Svar, vet ej. Samlar egentligen bara på figurativa och dekorativa skruvar och dom är i allmänhet inte så hilma gamla.
                    Inte korkskruvar heller, de äldsta stammar från senare delen av 1600-talet. första patentet kom först 1795. Då handlade det om funktionella skruvar.
                    Inte ens namnkunniga författare vågar sig på att åldersbestämma och eftersom korkskruvar sällan är märkta måste man "gissa" utifrån stil och formspråk. Där är jag svag.
                    Din fråga kittlade nyfikenheten och jag har botaniserat i floran och funnit att den här bör tillhöra de äldre inom mitt samlarområde. Tillverkades både tenn och silver, i Danmark, och är stämplad 1854. Hoppas du är nöjd med svaret,
                    Opponenter är välkomna... so long....
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                      En klase vindruvor och några vinblad.
                      På den första som är försilvrad skall nog vredet föreställa en bit av en vinstock och på den andra är vredet gjort i tenn. Inga stämplar eller beteckningar.
                      Hallon Lars,
                      Tack. Känner igen druvklasen. Fin, men kanske inte så gammal som jag. Formgivningen sannolikt 40 år äldre.
                      Tvåan är bra, gjuten i tenn, en sk tvåfingerdragare, men tenn i klena dimensioner var nog inte rätt material. Jo, jag den.
                      So long...

                      Comment


                      • korkskruv skepp

                        Ursprungligen postat av helix Visa inlägg
                        Just hemkommen från en härlig höstsegling i skärgården. Här kommer några fler skandinaviska korkskruvsskepp. Segla lugnt...
                        [ATTACH]125604[/ATTACH]
                        har en likadan som den nere till vänster, vart kommer dom ifrån och är det något samlarvärde?
                        mvh

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av lillamy84 Visa inlägg
                          har en likadan som den nere till vänster, vart kommer dom ifrån och är det något samlarvärde?
                          mvh
                          Hallon och välkommen, kul att du också har den där fina koggen från Ystad. 1930-tal, vill jag gissa. Samlarvärde? Visst,
                          det finns ju korade som samlar på skruvar och snedseglare som samlar på det som hör havet till. Är själv belastad av båda farsoterna och skulle gladeligen bjuda 300:- och koggen om nu hylsan finns med. So long....

                          Comment


                          • Tunn som ett löv...

                            Hallå i sommartorkan,
                            Ja, det har varit tunt med spännande skruvar senaste tiden, men den här fann jag på Bakluckan idag.
                            Lätt som en fjäder, måste vara silver, men saknar stämpel. Någonting säger mig Danmark. Möjligen formgiven av
                            Madsen -Cohr och då hamnar vi på tidigt 1900-tal. So long...
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Tung som bly...

                              Hallå i kulingen,
                              Den här rustika skapelsen finns faktiskt med i boken Skandinaviska Korkskruvar. Tung, massiv med knackad yta, tenn och järn. Enligt författarna gjuten av Heuser Tenn i Köpenhamn. So long...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallon,
                                Gillar fotboll och England, ... so long...
                                Yes box allright.
                                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå i sommartorkan,
                                Ja, det har varit tunt med spännande skruvar...... So long...
                                Bra skruv=korkskruv.
                                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                Hallå i kulingen,
                                Enligt författarna gjuten av Heuser Tenn i Köpenhamn. So long...
                                Undermålig skruv=skorkkruv.

                                Så här ser Southamptons klubbmärke ut.........
                                Varför lägger man ned så mycket jobb på "handtaget" till så kassa skruvar ibland?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X