Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Här kommer en liten raring med mässingshandtag.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Hallå EB,
      Äntligen lite doft på tråden, det har mest luktat vin och öl. Din korkskruv står i en klass för sig, mässing och järn, tidigt 1800-tal gissar jag och är avsedd för parfym eller medicin.
      Tack för ditt bidrag. Kanon... och so long...

      Comment


      • #48
        Kasta loss...

        Hallå,
        Hög tid att skruva upp tempot. Här några korkskruvar med anknytning till skepp och båtar:
        1. Tvåmastad kogg. Jugend. Legering, märkt Antikmetall Sweden. Legering.
        2. Vikingaskepp. Korkskruv med hylsa. Art déco. Mässing. Skandinavien.
        3. Sverige, GAB. Den s.k. Calmare-nyckeln, till minne av Delawarejubliléet 1938. Patent 77282. Tenn. Stämpel M8.
        4. Segelbåt. Tenn. Jugend. Sverige.
        5. Victory. Darmoore Pixie. Mässing.

        So long... so far...
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Fantastiska korkskruvar Du har Kimmen, tänk att de kan bli utslagna, närmast knockade av en dylik tingest.
          C.M.I. APP.MOD.-VAUGHAN U.S.A.55
          Bifogade filer

          Comment


          • #50
            Hallå Snubben,
            Tack för beröm. Ja, tråden är öppen för alla som har en skruv lös, korkade med andra
            ord. Nej alla som tänker utanför ramarna. Kreativitet, brukar man säga. Fantasi, våga vara, säger jag.
            Din öppnare är bevis nog. Kul, men det ska till en snubbe för att finna den. Som tack för bidraget får du njuta av en vacker kvinna, senaste erövringen i en korkad tillvaro.
            Skål och so long i väntan på på pilsner på rätt sida bron...
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Blev lite som B-N T----N, när jag såg en så vågad donna. Tyckte nästan att skruven var sné.....

              Comment


              • #52
                Hej Kim här ska du få ett förslag till omdatering av den första skruven - tvåmastad kogg, jugend.
                Den är gjord av Nilsjohan ca 1950. Materielet är en zinklegering som med olika ytbehandlingar kallades för olika fantasinamn, t ex som här Antikmetall. Formgivaren av din korkskruv är Gunnar Åkerlind och tillverkningen av zinkprodukter avvecklades av Nilsjhohan ca 1950-51. Fabriken låg på Hedlandet utanför Mariefred, och efter zinkepoken blev det en mycket framgångsrik kastrullfabrik i lokalerna.

                Comment


                • #53
                  Hallå och tack,
                  Snubben kan vara snedseglare ibland (men väldigt kul) , vilket kan förklaras med att han bor på fel sida bron och HgF, du tillhör inte snedseglarna. Jag är uppriktigt glad för din
                  information om den där Koggen från 50-talet. Har redan ändrat i registret. So long...

                  Comment


                  • #54
                    Hallå igen,
                    Som reklamkille tycker jag naturligtvis att den här skruven är kul, Cascos jubileumsnyckel 1928-1953. Mässing. Vilken fantastisk kreativitet i all sin enkelhet! Undrar om logotypen/varumärket är från tiden (1928) och om någon råkar veta vem som skapade
                    bilden med kusar som försöker dra åt olika håll. Vet ej för jag är en åsna... so long...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Lika som bär

                      Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                      Här kommer en liten raring med mässingshandtag.
                      Hallå E.B. och andra raringar (sällsyntheter),
                      Kunde inte motstå freselsen att söka efter din korkskruv och jag fann en nära släkting, 110 mm lång. Den var inte billig kan jag glädja dig med att hälsa.
                      So long...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Kim med flera korkskruvssamlare...

                        Jag har lagt ut lite förhoppningsvis intressant under mina album!
                        Håll till godo!

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå E.B. och andra raringar (sällsyntheter),
                          Kunde inte motstå freselsen att söka efter din korkskruv och jag fann en nära släkting, 110 mm lång. Den var inte billig kan jag glädja dig med att hälsa.
                          So long...
                          Det vore kul med lite mer detaljer.

                          Comment


                          • #58
                            Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                            Kim med flera korkskruvssamlare...

                            Jag har lagt ut lite förhoppningsvis intressant under mina album!
                            Håll till godo!

                            http://www.precisensan.com/antikforu...hp?albumid=122
                            Hallå Kapten,
                            Tack, jag har skickat dig ett meddelande och hoppas på svar. Varför inte flagga för dina album på tråden album?

                            Comment


                            • #59
                              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Hallå Kapten,
                              Tack, jag har skickat dig ett meddelande och hoppas på svar. Varför inte flagga för dina album på tråden album?
                              Det är inte mycket till album att flagga för, tyvärr!

                              Comment


                              • #60
                                Jag kan tyvärr inte bidra med något, jag har ingen skruv lös...

                                Comment

                                Working...
                                X