Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Romarillo,
    Nu börjar det likna nåt, grattis till fin s.k. barkorkskruv. För proffs, alltså. Kan möjligen vara en variant av Edwin Walkers patent som tillverkades av Eskilstuna Jernmanufaktur (EJAB) från 1910-talet. Tillhör inte riktigt mitt samlarområde, därför knapphändig information. Kan det möjligen vara en porteröppnare med reklam fört Carnegie? So long...

    Comment


    • Hej Kim o alla andra "korkskallar"

      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Romarillo,
      Nu börjar det likna nåt, grattis till fin s.k. barkorkskruv. För proffs, alltså. Kan möjligen vara en variant av Edwin Walkers patent som tillverkades av Eskilstuna Jernmanufaktur (EJAB) från 1910-talet. Tillhör inte riktigt mitt samlarområde, därför knapphändig information. Kan det möjligen vara en porteröppnare med reklam fört Carnegie? So long...
      Ja nu är jag väl inget proffs
      Men visst är den fin. Jag kan inget om den, köpte den på auktion för säkert 20 år sen.
      En lite rolig historia: Den låg i en låda med en massa annat skrot och auktionisten säger "Jag tror det är en gammal
      trasig kaffekvarn" Ingen bjöd så jag ropade in den för en 10:-
      Om nån vet nått om historia kring den så vore det trevligt.
      So long to....

      Comment


      • Köpte denna på nätet för ett litet tag sen. Hade sett den tidigare på denna sidan.
        Andy Capp & Flo bar set, brass bar set, bar set with corkscrew


        Sägs härstamma från Skandinavien och 1940-talet.

        "Scandinavian Hobo Bar Set
        A very hard to find Scandinavian bar
        set with a corkscrew & bottle opener. It
        dates from the 1940's & is in good
        shape for age. It measures 6" high "

        Click image for larger version

Name:	Korkskruv4.jpg
Views:	1
Size:	81,2 KB
ID:	543634

        Click image for larger version

Name:	Korkskruv4a.jpg
Views:	1
Size:	56,3 KB
ID:	543635

        Click image for larger version

Name:	Korkskruv4c.jpg
Views:	1
Size:	98,6 KB
ID:	543636

        Click image for larger version

Name:	Korkskruv4d.jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	543637
        Pes är mitt google.

        Comment


        • Fyllegubbe...

          Hallå Wasse,
          Jo, dom där har jag läst om och du har ju ganska bra koll på läget. Kallas alltså "Fyllegubbar" och det finns en lång rad liknande figurer. Alla danska och kanske tillverkade i Århus (kolla bottenplattan om det kanske står Kunsntnerbekyttet Helmersvare?).

          Dom såldes på 50-talet och en del av förtjänsten lär ha gått till behövande danska konstnärer. Gubbarna är gjorda i koppar och tenn och visst stöd behövdes nog, inte minst till formgivaren, enligt min personliga uppfattning. Nu stod gubbarna ganska stadigt på bordet, din med öppnare i vänster kratta.

          Tvåan går jag bet på. Ser ut som stocken (övre delen) på ett gammalt ankare som nästan alltid höggs i ek med härliga smidda fästen.

          Tack för ditt bidrag. Skål och so long....
          Last edited by Kim von Platen; 2013-01-21, 23:27.

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Wasse,
            Jo, dom där har jag läst om och du har ju ganska bra koll på läget. Kallas alltså "Fyllegubbar" och det finns en lång rad liknande figurer. Alla danska och kanske tillverkade i Århus (kolla bottenplattan om det kanske står Kunsntnerbekyttet Helmersvare?).

            Dom såldes på 50-talet och en del av förtjänsten lär ha gått till behövande danska konstnärer. Gubbarna är gjorda i koppar och tenn och visst stöd behövdes nog, inte minst till formgivaren, enligt min personliga uppfattning. Nu stod gubbarna ganska stadigt på bordet, din med öppnare i vänster kratta.

            Tvåan går jag bet på. Ser ut som stocken (övre delen) på ett gammalt ankare som nästan alltid höggs i ek med härliga smidda fästen.

            Tack för ditt bidrag. Skål och so long....
            Jättetack för inputen Kim. "Tvåan är korkskruven som gubben lutar sig mot, jag tog en mer detaljerad bild på den.
            Det sitter "skyddsduk" under. Men ska ta bort detta och se om jag kan utläsa ngt.
            Pes är mitt google.

            Comment


            • Nytt försök att bifoga bild...

              Hallå alla heraldiker,
              Söker svar på frågan varifrån vapenskölden kommer. Nog ser det ut som Norges lejon (gamla riksvapnet)?
              Tenn, hyfsat gammal, fin patina. Skruven är rostfri, märkt HELjESTRAND CVH, men det berättar inte så mycket.
              Tack för alla spekulationer... so long...

              Nej, fel på rullgardinen... jo nu gick det...
              Bifogade filer
              Last edited by Kim von Platen; 2013-02-01, 14:49.

              Comment


              • Hallå, får jag bjuda på en borre?
                Nej, den här skruven har jag inte sett förut. Trodde först att det var en brandman med spruta, men kanske en gruvarbetare med borrmaskin? Mässing, tänkte ja, icke sa Nicke, gjutjärn med legering (av slitaget under fötterna att döma). Formspråket viskar 20-tal och då hamnar vi väl i England, Tyskland eller Sverige. Synpunkter?
                So long....
                Bifogade filer

                Comment


                • Vi tar väl en till....

                  Hallå igen,
                  Tillsammans med borren anlände en annan skruv (bonus) och oj vad fin. Den får mig att tänka på hantverk med betoningen på första stavelsen. Horn i vredet och silverbeslag (bara ett) som avslutningar. Och själva skruven i handsmitt järn.
                  Tillhör inte mitt samlarområde ännu, någon som har någonting att berätta? So long....
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå, får jag bjuda på en borre?
                    Nej, den här skruven har jag inte sett förut. Trodde först att det var en brandman med spruta, men kanske en gruvarbetare med borrmaskin? Mässing, tänkte ja, icke sa Nicke, gjutjärn med legering (av slitaget under fötterna att döma). Formspråket viskar 20-tal och då hamnar vi väl i England, Tyskland eller Sverige. Synpunkter?
                    So long....
                    Jag hittade en sådan på en loppis i Frankrike och då sa man att den var fransk och att det var en brandman. Rätt eller fel? /Roland

                    Comment


                    • Hallå Roland,
                      Det var intressant, säljarna på hemmaplan brukar veta rätt mycket. Tack för ditt svar, numera är det sällsynt med respons på en fråga. Funderar på att ta "time out" men vi kan väl fortsätta dialogen via mail eller PS.
                      Men visst är roligt att vårt gemensamma intresse lockat till mer än 46.000 besök. So long....
                      Kim

                      Comment


                      • Det var som katten...

                        Hallå,
                        Har aldrig lärt mig att älska katter, det är nog ömsesidigt, men den här gillar jag, om än inte en mästerkatt. Kelsjuk och fin i formen som väl kan kallas art deco? Greppvänlig, tung till tusen med röda glasklara ögon och päls av nickel. Bra sliten.

                        Svensk? Vad tror ni?

                        So long....

                        PS. Tänkte gallra lite i lådan med korkskruvar. Vill du vara med i gratisutdelningen gäller det att ha ögonen öppna....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Den gode vännen Kim har sänt mig den här kombinationen: nötknäppare och korkskruv.
                          Jag tror den är effektivare som knäppare än skruv. Men det är ju ändå deep throat....
                          Tack Kim!
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • I den händelse man saknar en sabel när det är dags att sabrera så kanske denna får duga från Laurent-Perrier!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Till ett mousserande vin möjligen.

                              Comment


                              • Till ett mousserande vin möjligen. Annars är ju snabeln det vanligaste redskapet när man
                                ska få upp orken.

                                Comment

                                Working...
                                X