Sidan 26 av 60 FörstaFörsta ... 16 23 24 25 26 27 28 29 36 ... SistaSista
Resultat 251 till 260 av 598

Ämne: Korkskruvar

Jag undrar om den här pippin är komplett, eller om den skall ha någon form av hylsa med ben och fot.

Tacksam för svar
    Olle

Namn:  skruv 1 003.jpg
Visningar: 120
Storlek:  56,1 KB

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
    Här är några närbilder på björnskruven. Den har tyngd ,så tenn är nog materialet, och längden är endast 9 cm.

Olle
    Hallå Olle,
    Kom att tänka på på Alice Tegnér: Mors lilla Olle i skogen gick... nej den fina björnen kan jag trots bra bilder inte identifiera... slit den med hälsan och jag lovar återkomma när jag stöter på skruven på nätet. So long och gott nytt år önskar vi oss alla.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
    Jag undrar om den här pippin är komplett, eller om den skall ha någon form av hylsa med ben och fot.

Tacksam för svar
    Olle

Namn:  skruv 1 003.jpg
Visningar: 120
Storlek:  56,1 KB
    Hallå Olle,
    En främmande fågel, tyvärr, men nog är det en papegoja? Ser ut att vara teak och rostfritt och formspråket säger väl mitten av 90-talet. Då var det väldigt inne att ha korkskruven på middagsbordet så jag stödjer din gissning att skruven hade hylsa och platt fot att stå med. Negbaur Parrot är ett amerikanskt patent som nog har varit en inspirationskälla, men den hade skruven infälld i ryggen. So long...
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2011-12-31 klockan 15:45.

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Olle,
    En främmande fågel, tyvärr, men nog är det en papegoja? Ser ut att vara teak och rostfritt och formspråket säger väl mitten av 90-talet. Då var det väldigt inne att ha korkskruven på middagsbordet så jag stödjer din gissning att skruven hade hylsa och platt fot att stå med. Negbaur Parrot är ett amerikanskt patent som nog har varit en inspirationskälla, men den hade skruven infälld i ryggen. So long...
    Gratias tibi responsurus
    Olle

Reg.datum
    okt 2009
    Salve Olle,
    Qui pullam in letcu habuit, non tangere, stoltisimus est. So long...

Vad sägs om denna?

IMP. Står det stämplat på nyckeln.

Reg.datum
    okt 2009

Bra start på nya året...

Hallå Macaw,
    Välkommen till PES med din trevliga nyckel som öppnar porten till korkskruvarnas underbara värld . Vad säger man, jo att den med stor sannolikhet kommer från Tyskland där man är tokiga i de här skruvarna. Jag har nog några, men inte exakt denna. Ser ut att vara patinerad brons, det gillar tyskarna. Ålder senare del av 1900-talet. IMP betyder nog import och så vitt jag kan förstå bör det vara import till Tyskland (men jag inte säker).
    Dekoren på öppnaren faller mig smaken, ser ut som fiskar eller för fasen, det ju delfiner...
    Återkommer när grävt fram mina nycklar som ligger inlåsta i en låda... so long...
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2012-01-01 klockan 14:15.

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå igen,
    Jo, jag hittade en tysk nyckel, men se där kunde jag läsa Narvik. Det var mer än vanligt att turiststäder beställde nyckelskruvar för souvenirförsäljning. Hamburger Tor är ett skräckexempel även om det roligt med Zevs och Hera och så den som påminner om din
    Det enda jag antecknat är att marknadsvärdet är 12 pund.
    So long...

Nyckeln..

Jag tycker att min "nyckel" har lite vikingastil, dvs att fiskarnas (drakarnas?) huvuden är typiskt sånt man ser på vikingaprylar.
    Så den kanske är gjord för den norska marknaden?
    =)

Reg.datum
    okt 2009

Nyckeln...

Hallå,
    Fiskar, delfiner eller drakar, det är frågan. Nja, jag tror inte att motivet spelar så hilma stor roll i sammanhanget, men visst känns det som lite formnordisk inspiration (sent 1800-tal) eller empire. Att skilja mellan delfiner och drakar är lika svårt som att jämföra djävulen med fan.
    Däremot kan jag väl tänka mig din nyckel är tillverkad för export till Norge.
    Har du fler skruvar tittar jag gärna på dem. So long...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •