Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Pippi i kvadrat..

    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Av samma släkte som Simco och Polsson visat på nr 14 och 35.
    Hallå Lars,
    Kul med en samling, tack för titten. Jag vet ingenting om om dessa konstverk i teak, från 60-talet, gissar jag. Just nu häckar ett gäng på tradera och en gröngöling ger sig på fågelbordet utanför köksfönstret.
    So long....
    Bifogade filer

    Comment


    • Måste bara få säga att dessa fåglar är för underbara.. Tack för att vi får se!!

      Comment


      • En sup, kanske...?

        Hallå, just nu från brunnen,
        Varifrån kommer egentligen ordet sup? Vilken soppa. Jo, långt före spapsglaset serverade man brännvinet i små skålar, i stora skedar eller på sopptallrik, därav namnet sup är lika med soppa. Det visste du inte?
        Den här lilla skruven, bara 6 cm lång, i formen av en flaska Renat och med stämpeln W&D, Widerholm & Dahlberg i Eskilstuna, och svenskt tenn. 1930-tal, för till och med så sent ansågs brännvin/vodka vara en medicin, därför det det lilla formatet för små flarror. Skål.
        Bifogade filer

        Comment


        • Elizabethan Galleon

          Hallå alla sjöfarare,
          Det här fartyget från 1500-talet har landat men skruven är inte så gammal, ca 1930. Märkt Reg Elpec och alltså tillverkad av PL&Co, Briminghamn. (Lustigt då min annonsbryå heter Platen&Co).

          En uggla fick hänga med, helgjuten i koppar med öppnare i form av bockhuvuden. England gissar jag.
          So long
          Bifogade filer

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå alla sjöfarare,
            Det här fartyget från 1500-talet har landat men skruven är inte så gammal, ca 1930. Märkt Reg Elpec och alltså tillverkad av PL&Co, Briminghamn. (Lustigt då min annonsbryå heter Platen&Co).

            En uggla fick hänga med, helgjuten i koppar med öppnare i form av bockhuvuden. England gissar jag.
            So long
            Bockhuvuden? Jag tycker det ser ut som korp- eller örnhuvuden.

            Comment


            • Svaret ligger i betraktarens ögon...

              Hallå Snubben,
              Tack för ditt svar. Jag samlar ju på örnar också och har lärt mig att deras näbbar är vasst krokiga och inte sällan är örnen omgiven av korkar, förlåt korpar.
              Dock har jag aldrig observerat dessa flygfän med horn i pannan, men du kan ha rätt. Ingen skulle bli gladare än jag.
              So long....

              So long...

              Comment


              • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Snubben,
                Tack för ditt svar. Jag samlar ju på örnar också och har lärt mig att deras näbbar är vasst krokiga och inte sällan är örnen omgiven av korkar, förlåt korpar.

                So long...
                Asså Kimmen.
                Kröken, den får man ju efter att mandrom korkat upp flaran, fösstå´ru nu´rå ? Det gäller å hålla korkpglupgarna på aletten så trillar poletten´-ner, vettu.
                Last edited by prylsnubben; 2011-12-02, 16:36.

                Comment


                • Korkad...

                  Mossing Nubben,
                  Sila snacket, mandrom, varådå, än annan snappar inte ett smack?
                  So long...

                  Comment


                  • Jugend eller nyrockoko?

                    Hallå,
                    Samlandet går i vågor med ibland härliga former. Tröttnar nog snart men den här för ett spottstyver visar jag gärna. Tenn och mässing i skruven. Ovanligt. So long...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Hej Kim!
                      Den här loppisskruven är som synes från Stockholm, och eftersom du är både stockholmare, och kunnig inom gebitet korkskruvar så måste jag fråga dig om du vet nåt om den här skruven. Den har ingen märkning och är nog ganska vanligt förekommande. I butiken såg jag den bara som en bland andra souvenirskruvar om än ovanligt stor sådan ( nästan 20cm) men väl hemma med den tyckte jag allt att den var lite mer än så. Den är som sagt stor, och känns tung och välgjord. Skall hylsan föreställa nåt särskilt? Säljs de i souvenirbutiker i Stockholm idag? Tror inte att den har varit med här tidigare.

                      Olle
                      Click image for larger version

Name:	P1000747.jpg
Views:	1
Size:	58,9 KB
ID:	526280Click image for larger version

Name:	P1000750.jpg
Views:	1
Size:	60,8 KB
ID:	526279Click image for larger version

Name:	P1000753.jpg
Views:	1
Size:	75,9 KB
ID:	526281

                      Comment


                      • Hallå Olle,
                        Den där skruven har jag aldrig träffat på. För alla s.k. nyckelskruvar, även om är gamla måste man nog utfärda en varning: turistfälla. Speciellt alla de som är patinerade. Och motivet och namnet är oftast det slutgiltiga beviset. Ofta är de äldre nycklarna tyska.

                        Storleken har ingen betydelse predikade Inge och Sten är jag var ung och på äldre dar kan jag intyga att det i alla fall gäller för korkskruvar.
                        Skulle gissa att födelsen av din skruvs anfader sammanfaller med något jubileum Stockholm 800 år till exempel.
                        Tack för ditt bidrag och hoppas du är nöjd med svaret... so long...

                        Comment


                        • Det är jag som skall tacka, och jag är mycket nöjd!

                          Olle

                          Comment


                          • Under kjolen har damen en skruv som inte är lös!
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Anna G, en härlig kvinna...

                              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                              Under kjolen har damen en skruv som inte är lös!
                              Hallå Lars,


                              En di Alessi, jo jag tackar ja. Kan lyfta på kjolen och har t.o.m rattar. Designer
                              Alessandro Mendini. Ganska ung tjej, föddes 1994 och lever än i förkromad zamakmetall. En storsäljare till korkskruv med hyllning till en riktig kvinna. Hennes leende ansikte har blivit något av en kult genom åren, att föda (så att säga) till en rik familj av objekt i kök i en mängd olika material. Tack för flukten och so long....

                              Comment


                              • Här kommer din länk inklippt Kim.

                                Comment

                                Working...
                                X