Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Kim

    Tack för informationen både gällande Anri (som det uppenbarligen rör sig om) och kapsylens historia.
    Kolla här för fler Anri-set till salu, tyvärr är allting slutsålt på alla flikar så det är svårt att bilda sig en uppfattning.
    http://www.corkscrewsonline.com/anri...e_barsets.html

    Vi höres...

    Comment


    • Cvh?????

      Hallå igen,
      CVH förföljer mig. Carl Victor Heljestrand, rakknivarnas okrönste konung, född 1816 i Eskilstuna, död 1861.

      Han började arbeta på sin fars verkstad redan som tolvåring. När fadern dog 1837 togs verkstaden över av den äldre sonen Nils Fredrik. Carl Viktor arbetade kvar fram till 1843. Han fick erbjudande om att resa till Sheffield och arbeta på en fabrik där för att lära sig mer om stålindustrin. 1845 lämnade han England och reste till Belgien och Tyskland, innan han återvände till Eskilstuna.

      Han hyrde en liten lokal och började lärde arbetarna att tillverka saxar och bordsgafflar. Hösten 1849 fick han hyra ett större sliphus. han investerade tillsammans med flera andra i C. O. Öberg & C för att anlägga en filfabrik.

      Jo, hans fabrik tillverkade fina korkskruvar också, här mitt senaste förvärv, en puma i koppar/rostfritt, ca 1920. Har tidigare bara sett figuren i en tidning Kaptenen vänligen skickade mig.

      Nu undrar jag stämplarnas krönte konung eller någon annan kan reda ut det här med stämparna? Vanligast är stäpleln CVH, någon enstaka gång omsluten av en oval ring.

      Några har stämpeln HELJESTRAND, raka versaler.

      Vad är skillnaden?

      Glad om någon kan bidra med en förklaring.... so long...
      Bifogade filer

      Comment


      • Hallå,
        Fina fisken, fångad på nätet, förnicklat järn, kanske 60-talet.
        Påminner om mtt korkade galleri som nu är uppdaterat och visar upp 113 skruvar:
        http://web.me.com/kimvonplaten3.
        So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • Ursprungligen postat av hannuman Visa inlägg
          Hej Kim

          Tack för informationen både gällande Anri (som det uppenbarligen rör sig om) och kapsylens historia.
          Kolla här för fler Anri-set till salu, tyvärr är allting slutsålt på alla flikar så det är svårt att bilda sig en uppfattning.
          http://www.corkscrewsonline.com/anri...e_barsets.html

          Vi höres...
          Hallå Hannuman,
          Ursäkta sent svar, är på drömseglats med Snubben och Lasse Utkik som inte så lite påminner dina Anri-favoriter, dom hänger mest i baren men har alltid huvudet på skaft.
          Jah lovar tipsa digom jag snubblar över Anri, det är kul snubbar. So long...

          Comment


          • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå,
            Fina fisken, fångad på nätet, förnicklat järn, kanske 60-talet.
            Påminner om mtt korkade galleri som nu är uppdaterat och visar upp 113 skruvar:
            http://web.me.com/kimvonplaten3.
            So long...
            Fantastiskt fin galleripresentation, Kim! Blir pigg på att börja samla korkskruvar.
            p-son

            Comment


            • Tack

              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              Fantastiskt fin galleripresentation, Kim! Blir pigg på att börja samla korkskruvar.
              Hallå P-son,
              Man blir glad när man ropar och får svar och lite uppmuntran och beröm är nog drivkraften i allt kreativt arbete, ja i livet, vågar jag påstå. Lycka till med dina ungdommar i Trelleborg.

              "What I do? Inspiration, I love people so what else can I do but inspire them."
              Fritt efter Bob Dylan, inte ordagrannt.

              So long...Borgholm nästa?

              Comment


              • Bygelkorkskruv utfälld 11,2 cm annars 6,5 cm, omärkt

                Inte vidare dekorativ!

                Click image for larger version

Name:	Bygelkorkskruv res.jpg
Views:	1
Size:	24,4 KB
ID:	514982
                Click image for larger version

Name:	Bygelkorkskruv 1 res.jpg
Views:	1
Size:	23,4 KB
ID:	514981
                Click image for larger version

Name:	Bygelkorkskruv 2 res.jpg
Views:	1
Size:	22,8 KB
ID:	514980

                Comment


                • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Bygelkorkskruv utfälld 11,2 cm annars 6,5 cm, omärkt

                  Inte vidare dekorativ!

                  [ATTACH]93835[/ATTACH]
                  [ATTACH]93834[/ATTACH]
                  [ATTACH]93833[/ATTACH]
                  Jag tycker att den var helsnygg i sin enkelhet, ålder ser den ut att ha också och dessutom så är skäret som det ska vara och inte runt som på en del. Ett par knoppöl i kylväskan och denna så kommer jag direkt.

                  Comment


                  • Tack så mycket! Jo, den är helt klart funktionell och ser arbetad ut.

                    Comment


                    • Ren magi

                      Dom är rena trollerikonstnärerna (smederna).
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                        Bygelkorkskruv utfälld 11,2 cm annars 6,5 cm, omärkt

                        Inte vidare dekorativ!

                        [ATTACH]93835[/ATTACH]
                        [ATTACH]93834[/ATTACH]
                        [ATTACH]93833[/ATTACH]
                        Hallå Kapten,
                        Tack för ditt bidrag, skruvar bör vara fällbara. Den här typen är ganska vanlig men din är ovanligt genuin och kanske ett hantverk av bysmeden. Grattis och tack för senast.

                        Skruvarna varierar vilket Snubben noterat. Bravo. Roligast på den här tråden är väl ändå din kommentar till jyckarna.
                        So long...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Äntligen har jag hittat en korkskruv som passar till tråden

                          Click image for larger version

Name:	IMG_4930.jpg
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	515306Click image for larger version

Name:	IMG_4929.jpg
Views:	1
Size:	29,2 KB
ID:	515307

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                            Äntligen har jag hittat en korkskruv som passar till tråden

                            [ATTACH]94522[/ATTACH][ATTACH]94523[/ATTACH]
                            Hallå Snövit,
                            Tack, men vi har sett den förut, den fina delfinen av Just Andersen, Danmark, gissar på 30-talet.

                            Den har faktiskt simmat in i min samling via Kaptenen som var snäll och lät mig överta skruven. Delfiner fångar man inte lätt även om vi haft några på släp mellan Anholt och Rügen.

                            Här ett annat vattendjur i gjutjärn och gänsande av nickel,som saknar den där konstnärliga formen men är ganska trevlig ändå. Fångad på nät. De du Snubben.

                            So long...
                            So long
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Click image for larger version

Name:	Korkskruvflasköppnarparet.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	515516

                              Ett par som passar riktigt bra ihop!

                              Upp till översta spetsen av korkskruvslocken är det 170 mm.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                                [ATTACH]94946[/ATTACH]

                                Ett par som passar riktigt bra ihop!

                                Upp till översta spetsen av korkskruvslocken är det 170 mm.
                                Hallå Nyfiken Gul,
                                Den sitter som P I G, (gissa vad förkortningen står för, det ger pusspoäng). Har aldrig sett på maken, men kul inägg på en tråd som handlar om skruvar. Tack för det.
                                So long...

                                Comment

                                Working...
                                X