Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Lars,
    Tjusig skruv, men den ligger inte inom mitt samlarområde så jag vet inte så mycket, men så mycket är klart att skruven kallas "kyparkniv" och konstruktionen är ca 200 år gammal. S.k. reklamskuvar har minst lika lång historia och är ett speciellt samlarfack. Som du vet, inte så gammal och Volvo rullar på... än så länge...so long..

    Comment


    • Under veckan fann jag den korta, men kraftiga, korkskruven med gjutjärnsfäste. (11,7 resp 6,4 cm långa).

      Click image for larger version

Name:	Korkskruvar T- modell gjutjärn.jpg
Views:	1
Size:	64,1 KB
ID:	530224

      Comment


      • Märklig skruv...

        Hallå Kapten,
        Det var en udda skruv, den lilla. Ligger också den utanför min samlarnisch, så jag vågar bara gissa. Formatet antyder att skruven är avsedd för medicinflaskor eller ölflaskskor.
        Den ser ut att vara ett "hemmabygge" där man kanske bytt ut den ursprungliga skruven
        (jfr den till vänster) mot en s.k. planed-edge, cyphered helix, (oval spiral på svenska). Skruven är stor i förhållande till handtaget och jag tycker mig se rester av en lite klumpig sammanfogning. Bli nu inte ledsen, bäste Kapten, det är just sådant här som gör ett föremål spännande och unikt.
        So long...

        Comment


        • Inte ledsen inte! Nä, jag misstänkte att man hade bytt skruven, eftersom den inte har de rätta proportionerna. Den glappar dock inte. Nya bilder på hur man har fäst den kommer imorgon, Kim!

          Comment


          • Här har vi den nya bilden. Vi kan nog vara överens om att det inte ser ut, som man bytte skruven nyligen.

            Click image for larger version

Name:	korkskruvar res.jpg
Views:	1
Size:	64,2 KB
ID:	530281

            Comment


            • Hallå Kapten,
              Jo, visst ser infästningen ut att vara från tiden (väldigt ovanlig på korkskruvar), men vilken tid? Kanske Hose eller HgF vågar spekulera, själv gissar jag på mitten/senare hälften av 1800-talet.
              Man ju tänka sig att bysmeden köpt ett antal skruvar och själv smitt/gjutit vreden/handtag och det här var vad som fanns kvar.

              En teori om infästningen kan ju vara att man av någon anledning vridit av skruven
              inne i handtaget och sedan svetsat dit en ny skruv. Kul att fantisera. Rolig skruv.
              So long...

              Comment


              • Esmeralda...

                Hallå,
                Vilket härligt namn. Morfar hade en koster/badgästseglare med det namnet, så stor att mor kunde cykla på däck. Men det här är en annan skönhet lånad från Hugos fantasivärld och uttryckt i Ringaren från Notre-Dame (tror jag?). Mässing från England och de typiska kattöronen eller ögonbrynen, som man brukar säga. En dam med kanske 50 år på nacken.
                So long... kom gärna med fler korkskruvar och rätta mig om jag har fel...
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Påverkad av intryck på PES kom jag att skaffa några korkskruvar.
                  Den första är ju samma som Kim nyss visat men stämpel och årtal sitter på motsatt sida på nyckelbladet!
                  Den andra förmodar jag kommer från grannen i öster och kvaliten är väl därefter...
                  Den tredje är förnicklad och har en liten "kniv" längst ut på ena vredet.
                  Den tredje skruven kalls portersprättare har jag fått lära mig. Kniven användes för att kapa "grimman" ståltråden som höll fast korken på porterflaskorna!
                  Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                  Comment


                  • Porterdragare...

                    Hallå Dykar´n,
                    Som tack för ordet portersprättare visar jag en s.k. porterdragare med det typiska äggformade handtaget, det här i svärtat trä (möjligen ebenholts) silverbeslagen med ägarens namn på plattan. GAB (Guldsmedsaktiebolaget). Stämplad 1937. Skruven stämplad CVH. Ja, korkskruvar var populära presenter på bemärkelsedagar. So long...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå,
                      Vilket härligt namn. Morfar hade en koster/badgästseglare med det namnet, så stor att mor kunde cykla på däck. Men det här är en annan skönhet lånad från Hugos fantasivärld och uttryckt i Ringaren från Notre-Dame (tror jag?). Mässing från England och de typiska kattöronen eller ögonbrynen, som man brukar säga. En dam med kanske 50 år på nacken.
                      So long... kom gärna med fler korkskruvar och rätta mig om jag har fel...
                      Hej Kim
                      Jag har ett sigill med samma dam så skruven kan nog vara äldre eller använde man sigill så sent som 60-tal

                      Mvh/Bengt

                      Comment


                      • Hallå Bengt,
                        Tror faktiskt att skruven, modellen är från sent 1800-tal, men engelsmän är rätt konservativa så produktionen fortsatte nog så länge någon ville köpa. Med ett sigill är det en annan sak, dom brukar väl vara från tiden?


                        Kul att du tittar och bidrar med konstruktiva synpunkter och infallsvinklar.
                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • ...always retur

                          Hello again,
                          Jag är lite svag för det där marina, skepp och sådant. Den här landade och kommer från England. Mässing. Stämplad Peerage med motiv av fullriggare från 1500-talet. Men vad står Peerage för, har gogglat och fått svar, men inget passar för min senaste skruv.
                          Har du något svar?
                          So long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Två pajsare

                            Att den med rödrutig keps klarar en kapsyl tror jag. Men att den med blåa rutor och ciggen kvar skulle klara en rejäl vinkork är tveksamt.....
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hallå Lars,
                              Nej, den där skruven får inte godkänt, men pajsarna är kul. Har inte träffat dem tidigare men gissar på ganska bra ålder, kanske 50 bast? Tack för ditt bidrag och so long...

                              Comment


                              • Kim! Vet inte om du är envis som en åsna eller stark som en häst....

                                Kanske limmar du på någon donna?
                                Har du inte den här så kommer den på posten mot mitt modesta inköpspris + postens skyhöga avgifter.
                                Bifogade filer
                                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                                resten satte han hår på.

                                Comment

                                Working...
                                X