Sidan 92 av 94 FörstaFörsta ... 42 82 89 90 91 92 93 94 SistaSista
Resultat 911 till 920 av 935

Ämne: Korkskruvar

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

"The Narrow Barrel Thomson"

Hello again..
    Jo, så kallar man din mekaniska skruv i alla fall bland samlare i England. Patent av Edward Thomson 1902.
    Kanske kungen bland korkskruvar av den här typen. Kanske värt att försiktigt fixa till den, du sitter på en dyrgrep.
    Grattis och so long
    KimNamn:  thomason_corkscrew12-185x268.jpg
Visningar: 122
Storlek:  6,0 KB

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Ursäkta sent svar, men jag vet inte så mycket om dina trevliga skruvar. Den mekaniska är säkert från England efter
    ett patent från 1795, Samuel Henshall. Vem som tillverkat din vet jag inte, finns det verkligen ingen stämpel? Material, mässing och ben. Ålder, gissar mitten av 1800-talet. Liknande (i gott skick) kan kosta kanske en tusenlapp. Googla på antique corkscrews och kolla E-bay.

Tyngdlyftaren påstås vara vanlig (vilket jag betvivlar). Nästan säkert skandinavisk, jag skulle säga Sverige. Sekelskiftet 1900.
    En storsamlare påstår att den föreställer en apostel med vin i händerna, en ganska onykter iakttagelse. Trevlig bekantskap
    på vår tråd.
    So long
    Kim

Seniormedlem hannumans avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hello again..
    Jo, så kallar man din mekaniska skruv i alla fall bland samlare i England. Patent av Edward Thomson 1902.
    Kanske kungen bland korkskruvar av den här typen. Kanske värt att försiktigt fixa till den, du sitter på en dyrgrep.
    Grattis och so long
    KimNamn:  thomason_corkscrew12-185x268.jpg
Visningar: 122
Storlek:  6,0 KB
    Kim, stort tack för ditt svar. Jag kan inte så mycket om skruvarna annat än vad som tilltalar mig och det gjorde sannerligen den "vanligt förekommande" dryckeskäre aposteln (vilket ser mer ut som en klassisk "starke-Arvid-cirkustyp" enligt mig)
    Kul med den engelska skruven, inga stämplar alls som jag har hittat. Finns det något forum för hur man bäst renoverar en dylik dyrgrip tro?
    Må så gott!

Reg.datum
    okt 2009

Starke Arvid, så klart...

Citat Ursprungligen postat av hannuman Visa inlägg
    Kim, stort tack för ditt svar. Jag kan inte så mycket om skruvarna annat än vad som tilltalar mig och det gjorde sannerligen den "vanligt förekommande" dryckeskäre aposteln (vilket ser mer ut som en klassisk "starke-Arvid-cirkustyp" enligt mig)
    Kul med den engelska skruven, inga stämplar alls som jag har hittat. Finns det något forum för hur man bäst renoverar en dylik dyrgrip tro?
    Må så gott!
    Hallå Hannuman,
    Arvid Andersson (eller "Starke Arvid") född den 21 november 1873 i Västermo, död den 31 juli 1954, var en svensk atlet med internationell karriär. En kändis när seklet var ungt, cirkusartist, och formgivarna sökte sig inte sällan till välkända händelser och personer. Och din skruv har stora likheter med Starke Arvid. Då kan vi slå fast att den är svensk och tillverkad ca 1900 (han ser ju ganska ung ut). Men av vem?
    En gissning är Bergmans Konstgjuteri i Enskede som väl får rankas som ett av de vassaste och anlitade en lång rad kända konstnärer och formgivare.
    Vad säger du Snubben om den gissningen?
    So long
    Kim

Reg.datum
    okt 2009
    Here he comes, Starke Arvid:
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    okt 2009

Rengöring eller renovering?

Hallå,
    Det finns två skolor, minst. Samlare brukar predika att man ska behålla patina och gå försiktigt fram. Säljare vill att föremålet ska blänka och ta fram hårdhandskarna. Personligen gillar jag patinaskolan.

Din skruv består av järn, ben och mässing. Järnet med rost avlägsnas lösande medel (spray), mässingen rengörs
    med försiktig polering (autosol) och hangtaget i ben har jag aldrig gett mig på men hittade den här metoden på nätet:

338 Smärre meddelanden
    Att rengöra benmaterial
    I samband med bearbetningen av benmaterialet frän Eketorps borg pä Öland
    har en särskild metod för rengöring av ben utarbetats.
    Benmaterialet frän Eketorps borg var kraftigt mörkfärgat, belagt med en hinna
    av humussubstans fastkittat med kalk. Hinnan var ej möjlig att taga bort genom
    borstning med vatten. Dei visade sig att en svag citronsyrelösning (1/2%) snabbt
    löste upp kalciumkarbonathinnan och dä kunde humusmassan avlägsnas vid borst-
    ning i rent vatten. Nägon upplösning av bensubstansen kunde ej iakttagas (ingen
    fosfatupplösning). Mängder av missfärgat finmaterial förekom även. Detta be-
    handlades med citronsyra i trumla varvid materialet blev rent genom friktionen
    mellan benkornen.
    I bägge fallen tvättades benfragmenten efter behandlingen och torkades.
    Olof Arrhenius

So long
    Kim

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Det varnas ibland för att Autosol kan repa. Det innehåller ganska stora korn av aluminiumoxid som slipmedel, vilket är mycket hårt (9 på Mohrs hårdhetsskala, där diamant är 10).

Jag har sett en rapport från RAÄ med bl.a. tester av metallputsmedel - jag lägger en länk till den i en separat tråd.
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2019-08-13 klockan 12:15.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    En många gånger sedd modell - här i bara mässingen och med stämpel Italy.
    Mycket går tydligen att sälja till skidåkare och alpvandrare t ex klövvilt (när man behöver korka upp). Kanske jag fått det om bakfoten - men det är väl inte från bockfoten utan snarare från en hind eller kid? Nej, från Zell a Zee!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Jugend....

...men vad föreställer den, kanske en ful fisk (ulk)?
    Brons med bronserad skruv av stål antar jag, bra och
    vass (användbar skruv). Liten till formatet, avsedd
    för pilsnerkorkar förmodligen. "Besten" är gjuten i
    två halvor med skruven centrerad i mitten.

Vad tror (vet) Du om denna Kimmen?
    Senast redigerat av prylsnubben den 2019-09-10 klockan 12:55.

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Snubben,
    Med risk för att göra en gissar jag på groda. Men din roliga skruv kan naturligtvis vara en fiskbulle eller ulk..
    bara formgivaren vet.

Men det är en gammal best, runt början av 1900-talet. Det är faktiskt första gången jag mött en gammal skruv
    gjuten i två halvor. Så jag vågar påstå att den inte kommer från Skandinavien.
    Tack för ditt bidrag och hoppas på tillrättavisning...
    So long
    Kim

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Ingen padda....

...så´n som ungarna håller på med iaf. Nu tyckte jag plötsligt att "den"
    såg ut som en fågelunge, kanske en korp. (H)ulken var ju grön men att
    jag tänkte på ulk var ju beroende av vurmen för det naturalistiska runt
    förra århundradet då ulkar i olika former och material var legio. Man ser
    ju tydliga svarvspår på skruven, brukar man väl knappast se, eller......
    Jag tänkte såklart på vår vän Herman Bergman med tanke på materialet
    men det är väl bara ett önsketänkande från min sida.
    Ja, nu väntar väl lopplådan så jag avslutar med ett godafton till Roslagen
    och alla små vågor som klucka.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •