Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hej Kim, jag är vilse, pratar du om rakkniv eller Sloor from Dobber?
    mvh,
    vincork

    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Vincork,
    Välkommen med en gammal kändis, det är många som känner den. Jag saknar den, men tycker inte att den
    tillhör de vackraste korkskruvarna, men dyraste.
    Så lyfter på kronan för kungen bland svenska skruvar. Den kallas Julius Slöör, grosshandlaren i Gamla Stan där på Järnntorget, men det var en snubbe Qvanström som är upphovsmannen, patent 1892.

    Din har fått mycket stryk under åren, det går nog att fixa till. Men räkna inte med fyra nollor.

    So long
    Kim

    PS, Slöör finns fortfarande med på kartan i Stockholm. Säljer landets dyraste skruvar, å andra sidan har man landets
    största sortiment för den som gillar en skruvmejsel.

    Comment


    • Tack för det fina rådet.
      mvh,
      vincork

      Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Intressant kombination. Här kan man ju tänka sig att den kanske buttre rakaren piggar upp morgonhumöret med en pilsner innan han går till verket. Jag har aldrig sett denna kombination tidigare.

      Hellberg var ju en av de stora välkända tillverkarna i Eskilstuna. Firman etablerades 1891, fast det finns ingen uppgift i Marmér hur länge den var verksam. J A Hellberg gick ur tiden 1941 - det kanske ger en ledtråd till firmans livslängd - uppköpt eller nedlagd. Marmér anger att rakknivar tillhörde Hellbergs tidiga tillverkning - så man kanske kan datera denna till början av firmans verksamhet.

      Så klart att du ska rengöra rakkniven. Det gröna är "ärg" som uppträder på kopparlegeringar, t ex mässing och nysilver (vitmetall). Ett bra ärglösande metallputsmedel skulle göra susen här.

      Edit: Tänk på att ärg är giftigt - man kastar putstrasorna omsorgsfullt efter användning och man tvättar fingrarna noga, så man inte får i sig något ärg.

      Comment


      • Hallå Vincork, Kimmen gillar inte kork i vinet.
        Nä, jag skojar-det blev nog en kontamination/
        sammanblandning.

        Comment


        • Prong Cork Pullar

          MARO D.R.P. har Kim von Platen visat här (nr 353 -358) http://precisensan.com/antikforum/sh...skruvar/page36 och Kaptenen länkar där man får förklarat hur en lång och en kort flärp skall appliceras. Här är en där även den medföljande hylsan också finns med. Fler exempel här: https://www.google.se/search?q=prong...w=1359&bih=686
          Jag passar på att visa en korkuppdragare från en priskurant av Larsson i Broaryd 1928-1929. Det är en av förkopprad tråd med gult trähandtag à 22 öre och typ luffarslöjd.
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2019-02-18, 18:56.

          Comment


          • Vad är det?

            Vet någon vad detta är ??
            Click image for larger version

Name:	Corker.jpg
Views:	1
Size:	26,5 KB
ID:	570410

            Comment


            • korkskruv

              Finns intresse för en dylik korkskruv?

              Köp och sälj Kuriosa - Samlarsaker enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

              Comment


              • Ursprungligen postat av LillEva Visa inlägg
                Finns intresse för en dylik korkskruv?

                https://www.tradera.com/item/2916/34...ak-samlarpryl-
                PES är inget fönster för säljare på Tradera - ens för 1 SEK!

                Comment


                • 2 korkskruvar varav en stark herre

                  Hej
                  Köpte dessa i dagarna och vet egentligen inte så mycket om dem. Antar att den stora är engelsk och saknar borst men den starka herrn, var kommer han ifrån?
                  Click image for larger version

Name:	Kork.JPG
Views:	1
Size:	23,8 KB
ID:	571443

                  Comment


                  • Kompletterande bilder ... är det någon som har kunskap om någon av dem och vill bidra? Land, ålder, tillverkare?
                    Click image for larger version

Name:	IMG_2271.jpg
Views:	1
Size:	156,0 KB
ID:	571484
                    Click image for larger version

Name:	IMG_2272.jpg
Views:	1
Size:	158,1 KB
ID:	571485
                    Click image for larger version

Name:	IMG_2273.jpg
Views:	1
Size:	148,2 KB
ID:	571486
                    Click image for larger version

Name:	IMG_2275.jpg
Views:	1
Size:	157,2 KB
ID:	571487
                    Click image for larger version

Name:	IMG_2276.jpg
Views:	1
Size:	150,0 KB
ID:	571483

                    Comment


                    • Hallå,
                      Ursäkta sent svar, men jag vet inte så mycket om dina trevliga skruvar. Den mekaniska är säkert från England efter
                      ett patent från 1795, Samuel Henshall. Vem som tillverkat din vet jag inte, finns det verkligen ingen stämpel? Material, mässing och ben. Ålder, gissar mitten av 1800-talet. Liknande (i gott skick) kan kosta kanske en tusenlapp. Googla på antique corkscrews och kolla E-bay.

                      Tyngdlyftaren påstås vara vanlig (vilket jag betvivlar). Nästan säkert skandinavisk, jag skulle säga Sverige. Sekelskiftet 1900.
                      En storsamlare påstår att den föreställer en apostel med vin i händerna, en ganska onykter iakttagelse. Trevlig bekantskap
                      på vår tråd.
                      So long
                      Kim

                      Comment


                      • "The Narrow Barrel Thomson"

                        Hello again..
                        Jo, så kallar man din mekaniska skruv i alla fall bland samlare i England. Patent av Edward Thomson 1902.
                        Kanske kungen bland korkskruvar av den här typen. Kanske värt att försiktigt fixa till den, du sitter på en dyrgrep.
                        Grattis och so long
                        KimClick image for larger version

Name:	thomason_corkscrew12-185x268.jpg
Views:	1
Size:	6,0 KB
ID:	571493

                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå,
                        Ursäkta sent svar, men jag vet inte så mycket om dina trevliga skruvar. Den mekaniska är säkert från England efter
                        ett patent från 1795, Samuel Henshall. Vem som tillverkat din vet jag inte, finns det verkligen ingen stämpel? Material, mässing och ben. Ålder, gissar mitten av 1800-talet. Liknande (i gott skick) kan kosta kanske en tusenlapp. Googla på antique corkscrews och kolla E-bay.

                        Tyngdlyftaren påstås vara vanlig (vilket jag betvivlar). Nästan säkert skandinavisk, jag skulle säga Sverige. Sekelskiftet 1900.
                        En storsamlare påstår att den föreställer en apostel med vin i händerna, en ganska onykter iakttagelse. Trevlig bekantskap
                        på vår tråd.
                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hello again..
                          Jo, så kallar man din mekaniska skruv i alla fall bland samlare i England. Patent av Edward Thomson 1902.
                          Kanske kungen bland korkskruvar av den här typen. Kanske värt att försiktigt fixa till den, du sitter på en dyrgrep.
                          Grattis och so long
                          Kim[ATTACH]178024[/ATTACH]
                          Kim, stort tack för ditt svar. Jag kan inte så mycket om skruvarna annat än vad som tilltalar mig och det gjorde sannerligen den "vanligt förekommande" dryckeskäre aposteln (vilket ser mer ut som en klassisk "starke-Arvid-cirkustyp" enligt mig)
                          Kul med den engelska skruven, inga stämplar alls som jag har hittat. Finns det något forum för hur man bäst renoverar en dylik dyrgrip tro?
                          Må så gott!

                          Comment


                          • Starke Arvid, så klart...

                            Ursprungligen postat av hannuman Visa inlägg
                            Kim, stort tack för ditt svar. Jag kan inte så mycket om skruvarna annat än vad som tilltalar mig och det gjorde sannerligen den "vanligt förekommande" dryckeskäre aposteln (vilket ser mer ut som en klassisk "starke-Arvid-cirkustyp" enligt mig)
                            Kul med den engelska skruven, inga stämplar alls som jag har hittat. Finns det något forum för hur man bäst renoverar en dylik dyrgrip tro?
                            Må så gott!
                            Hallå Hannuman,
                            Arvid Andersson (eller "Starke Arvid") född den 21 november 1873 i Västermo, död den 31 juli 1954, var en svensk atlet med internationell karriär. En kändis när seklet var ungt, cirkusartist, och formgivarna sökte sig inte sällan till välkända händelser och personer. Och din skruv har stora likheter med Starke Arvid. Då kan vi slå fast att den är svensk och tillverkad ca 1900 (han ser ju ganska ung ut). Men av vem?
                            En gissning är Bergmans Konstgjuteri i Enskede som väl får rankas som ett av de vassaste och anlitade en lång rad kända konstnärer och formgivare.
                            Vad säger du Snubben om den gissningen?
                            So long
                            Kim

                            Comment


                            • Here he comes, Starke Arvid:
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Rengöring eller renovering?

                                Hallå,
                                Det finns två skolor, minst. Samlare brukar predika att man ska behålla patina och gå försiktigt fram. Säljare vill att föremålet ska blänka och ta fram hårdhandskarna. Personligen gillar jag patinaskolan.

                                Din skruv består av järn, ben och mässing. Järnet med rost avlägsnas lösande medel (spray), mässingen rengörs
                                med försiktig polering (autosol) och hangtaget i ben har jag aldrig gett mig på men hittade den här metoden på nätet:

                                338 Smärre meddelanden
                                Att rengöra benmaterial
                                I samband med bearbetningen av benmaterialet frän Eketorps borg pä Öland
                                har en särskild metod för rengöring av ben utarbetats.
                                Benmaterialet frän Eketorps borg var kraftigt mörkfärgat, belagt med en hinna
                                av humussubstans fastkittat med kalk. Hinnan var ej möjlig att taga bort genom
                                borstning med vatten. Dei visade sig att en svag citronsyrelösning (1/2%) snabbt
                                löste upp kalciumkarbonathinnan och dä kunde humusmassan avlägsnas vid borst-
                                ning i rent vatten. Nägon upplösning av bensubstansen kunde ej iakttagas (ingen
                                fosfatupplösning). Mängder av missfärgat finmaterial förekom även. Detta be-
                                handlades med citronsyra i trumla varvid materialet blev rent genom friktionen
                                mellan benkornen.
                                I bägge fallen tvättades benfragmenten efter behandlingen och torkades.
                                Olof Arrhenius

                                So long
                                Kim

                                Comment

                                Working...
                                X