Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Cam on....

    Hallå,
    Visst är han söt, Knodden. Det var nog så där jag såg ut i morfars öga.
    Jo, det är val och kanske kan Cam visa vägen. Man startar med att höja den övre lilla skruven och drar ner den korken, högervarv. Så växlar man, tar den större skruven och surrar motsols, år vänster...och upp kommer korken.

    Nu tror jag vaken Knodden eller Morfar kan begripa varför den ena ska betala lägre skatt än den andre. Korkat, hur man än skruvar, vrider och svänger på saken. Det är skillnad på demokrater, hälsar en korkad pensionär...

    So long Snubben
    Kim
    Bifogade filer

    Comment


    • Tack

      Tackar och bugar ödmjukast för kunskap och mycket humor i denna tråd. Samlat korkskruvar i 1 år och har läst denna tråd i 2 dagar. Borde gjort tvärtom, men några klipp
      har jag gjort.

      Comment


      • Hej prylsnubben

        Jag lägger till en länk till Camille Montanges farfars
        korkskruv, vi visat här tidigare:


        Hälsar
        Staffan

        Comment


        • Dansk design kan ju vara väldigt läcker men här är det lite kitschigt enligt min smak …. "men with love in denmark".... Zebra A/S i Köpenhamn och tillverkad i Kina. Som språklexikon är det kanske inte att lita på...…..... (cavatappi (IT) eller Korkkiruuvi (FI)……..etc
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2018-12-04, 20:51.

          Comment


          • Hallå Lars,
            Kärt motiv. Har sett den tidigare men vill minnas att den röd. Gissar på 1990-talet.
            So long och God Jul
            Kim

            Comment


            • Julius slöör

              Click image for larger version

Name:	9321E6C0-B8F1-426C-BCD2-D1374898F5E3.jpg
Views:	1
Size:	28,0 KB
ID:	570396

              Comment


              • Ursprungligen postat av Dobber Visa inlägg
                [ATTACH]175181[/ATTACH]
                Jag hittade den här idag i en låda i pappas pannrum.

                Comment


                • Click image for larger version

Name:	7AD80720-C375-43EF-87FB-9BFEC37895FF.jpg
Views:	1
Size:	31,5 KB
ID:	570397

                  Comment


                  • Grattis! Ja detta är vad man skulle kunna kalla - de svenska mekaniska korkskruvarnas heliga graal. Som korkskruv, alltså ett instrument att dra korkar ur flaskor med - var detta ingen hit. Men på samlarmarknaden ligger den i absoluta toppen. Det är ett sällsynt och mycket eftersökt objekt bland samlarna. Den har ett modellnamn som refererar till snabbhet (har glömt exakt vad den heter) - först trycker man, sedan drar man. Det lär finnas i ett par snarlika varianter av den. Senast jag såg en säljas blev slutpriset fyrsiffrigt.

                    Edit: Modellnamnet är "Blixten". Det finns en utförlig beskrivning mm av den i början av denna korkskruvstråd.
                    Last edited by HgF; 2019-02-16, 10:17.

                    Comment


                    • Vet inte men skruven är lite krokig ska man lämna in den till någon som kan fixa det??

                      Comment


                      • Jag skulle nog låta bli. Om du ska sälja korkskruven, låt köparen ta hand om eventuella åtgärder etc. Någon annan PESare kanske har en bättre ide.
                        Använd namnet "Julius Slöör" när du kommunicerar - Blixten är det knappast någon som känner till.
                        Last edited by HgF; 2019-02-16, 14:17.

                        Comment


                        • Gammal Rakkniv med Korkskruv

                          Hej alla, jag hittade denna rakkniv i en låda fylld med massor av gammal rakningsåpe. Det låg längst ner i lådan.
                          * det står Hellberg Eskilstuna på bladhandtaget.
                          Som du kan se i bilderna är det rostigt och mässingen är grön på plats.) Från tvålen tror jag?).
                          * Jag har granskat rakhyveln och det är mestadels yttre rost som skulle städa fint ..
                          Så 2 frågor:
                          Ska jag rengöra rakhyveln eller lämna den som den är?
                          och:
                          Är det värt någonting?
                          tacksam för råd.
                          mvh,
                          vincork.
                          Click image for larger version

Name:	razor 004.jpg
Views:	1
Size:	23,7 KB
ID:	570399
                          Click image for larger version

Name:	razor 006.jpg
Views:	1
Size:	66,1 KB
ID:	570400
                          Click image for larger version

Name:	razor 007.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	570401
                          Click image for larger version

Name:	razor 010.jpg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	570402
                          Click image for larger version

Name:	razor 008.jpg
Views:	1
Size:	22,5 KB
ID:	570403

                          Comment


                          • s

                            rakkniv
                            Last edited by vincork; 2019-02-17, 12:12.

                            Comment


                            • Intressant kombination. Här kan man ju tänka sig att den kanske buttre rakaren piggar upp morgonhumöret med en pilsner innan han går till verket. Jag har aldrig sett denna kombination tidigare.

                              Hellberg var ju en av de stora välkända tillverkarna i Eskilstuna. Firman etablerades 1891, fast det finns ingen uppgift i Marmér hur länge den var verksam. J A Hellberg gick ur tiden 1941 - det kanske ger en ledtråd till firmans livslängd - uppköpt eller nedlagd. Marmér anger att rakknivar tillhörde Hellbergs tidiga tillverkning - så man kanske kan datera denna till början av firmans verksamhet.

                              Så klart att du ska rengöra rakkniven. Det gröna är "ärg" som uppträder på kopparlegeringar, t ex mässing och nysilver (vitmetall). Ett bra ärglösande metallputsmedel skulle göra susen här.

                              Edit: Tänk på att ärg är giftigt - man kastar putstrasorna omsorgsfullt efter användning och man tvättar fingrarna noga, så man inte får i sig något ärg.
                              Last edited by HgF; 2019-02-17, 13:30.

                              Comment


                              • Kronan på verket,,

                                Hallå Vincork,
                                Välkommen med en gammal kändis, det är många som känner den. Jag saknar den, men tycker inte att den
                                tillhör de vackraste korkskruvarna, men dyraste.
                                Så lyfter på kronan för kungen bland svenska skruvar. Den kallas Julius Slöör, grosshandlaren i Gamla Stan där på Järnntorget, men det var en snubbe Qvanström som är upphovsmannen, patent 1892.

                                Din har fått mycket stryk under åren, det går nog att fixa till. Men räkna inte med fyra nollor.

                                So long
                                Kim

                                PS, Slöör finns fortfarande med på kartan i Stockholm. Säljer landets dyraste skruvar, å andra sidan har man landets
                                största sortiment för den som gillar en skruvmejsel.

                                Comment

                                Working...
                                X