Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gröna glas med "fyllekaja"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gröna glas med "fyllekaja"

    Hej
    Jag blev så glad när jag hittade detta forum !!
    Jag och min man söker febrilt efter gröna glas med en fyllekaja,kråka eller vad det kan vara på.
    Vi har snapskannor och snaps och grogglas men vet att det finns även ölglas mm i samma serie .
    Är det någon som känner till dessa och om det finns att köpa någonstans.
    Vi tror dessa vi har är köpta runt 1970men det kan vara fel.
    Jag vet ännu inte hur man lägger upp bilder men jag ska försöka.
    Om någon känner till dessa vill vi gärna ha tips !
    //Cetzy

  • #2
    Ursprungligen postat av Cetzyboy Visa inlägg
    Hej
    Jag blev så glad när jag hittade detta forum !!
    Jag och min man söker febrilt efter gröna glas med en fyllekaja,kråka eller vad det kan vara på.
    Vi har snapskannor och snaps och grogglas men vet att det finns även ölglas mm i samma serie .
    Är det någon som känner till dessa och om det finns att köpa någonstans.
    Vi tror dessa vi har är köpta runt 1970men det kan vara fel.
    Jag vet ännu inte hur man lägger upp bilder men jag ska försöka.
    Om någon känner till dessa vill vi gärna ha tips !
    //Cetzy
    Välkommen hit!

    Angående att ladda upp bilder:
    När du klickat på "ny tråd", "svara" eller "citera" förmodar jag att du får upp stora inläggsskrivarrutan. En bit under den (se min bild nedan) finns knappen "Ladda upp bild". När du klickat på den löser sig nog resten...?

    Comment


    • #3
      kajan

      Har 6st av dessa o 6st snappsglas i utmärkt skick.Hur mycket kan dom vara värda?
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Vad betyder etiketten?

        Comment


        • #5
          Gröna glas med "fyllekaja"

          Jag har sejdlar, snapps och grogglas.
          Kan inte tyda etiketten, (skulle gärna veta var dom är tillverkade). Det enda jag vet är att min mor och far fick dom när dom gifte sig 1951.

          Comment


          • #6
            Hej och välkommen till forumet!

            Kan du försöka att ta en bild av etiketten. Det är bra att veta att de är ifrån början av 1950-talet.

            Comment


            • #7
              Jag had även en karaff i serien :-)

              På ettiketten syns det tydligt att den är tillverkad på kosta glasbruk. Så nu kanske det går att datera allt samt få reda på vem som designat det hela.

              ha-de.

              Comment


              • #8
                Grön fyllekaja!

                Hej på er.

                Hittade detta forum och blev också glad.

                Äger delar av servisen grön fyllekaja som jag kallar den. En karaff. 2 st. snapsglas, 1 st. ölsejdel och ett grogglas ( som bild ovan ).
                Antagligen så villa alla som kommit till detta forum köpa delar av denna manjefika glasservis. Så och jag. Fast om någon vet var man kan komma över delar av servisen så hör gärna av er här.

                Vet inte inte hur många delar servisen bestått av från början och hur gammal den är. Jag är född 19474 i Västervik och har tydligt minne av dessa tingestar från jag var fyra, fem år. Så tidigt femtiotal är det minst.
                Tror att min farfar hade en sådan servis sedan fick min far med den då vi flyttade till Kinnekulle och nu har jag det som återstår av det hela.

                Med vänlig hälsning
                Kalle.

                Comment


                • #9
                  Möjligen kan Einar Nerman ha ett finger med i spelet.........

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Möjligen kan Einar Nerman ha ett finger med i spelet.........
                    Hej prylsnubben!

                    Vem är Einar Nerman? Någon antiksamlare kanske?

                    Kalle

                    Comment


                    • #11
                      Bildsök t.ex

                      Hej Kalle, Du vet han med solstickepojken..................

                      Einar har även ritat (designat) servisglas för Kosta som bär hans karaktäristiska prägel.

                      Comment


                      • #12
                        glas fyllekaja

                        Ursprungligen postat av Cetzyboy Visa inlägg
                        Hej
                        Jag blev så glad när jag hittade detta forum !!
                        Jag och min man söker febrilt efter gröna glas med en fyllekaja,kråka eller vad det kan vara på.
                        Vi har snapskannor och snaps och grogglas men vet att det finns även ölglas mm i samma serie .
                        Är det någon som känner till dessa och om det finns att köpa någonstans.
                        Vi tror dessa vi har är köpta runt 1970men det kan vara fel.
                        Jag vet ännu inte hur man lägger upp bilder men jag ska försöka.
                        Om någon känner till dessa vill vi gärna ha tips !
                        //Cetzy
                        Hej hitta hit idag såg att du har skrivit men det var för 9 år sen....du leta efter glasen fyllekaja....jag har 10 ölsejdlar 11 grogglas dom som är bredare upptill och går sent neråt 13 snapsglas 1 karaff......har sett på olika loppisar att dom tar 45 kr styck för ölglasen lika så grogglasen... nu vet jag inte om du har hittat dessa det har ju gått 9 år sen du skrev att du och din man leta febrilt efter dessa jag kan sälja mina... inte under 1700kr ...hör av dig om intresse finns ännu mvh annie...ps...du är den första som jag frågar vet att fler på denna sida letar efter dessa glas...så jag inväntar svart snarast från dig annars går dom vidare till nästa ha en bra dag...

                        Comment


                        • #13
                          hej äger en del av fyllekajan

                          Ursprungligen postat av KalleAntik47 Visa inlägg
                          Hej på er.

                          Hittade detta forum och blev också glad.

                          Äger delar av servisen grön fyllekaja som jag kallar den. En karaff. 2 st. snapsglas, 1 st. ölsejdel och ett grogglas ( som bild ovan ).
                          Antagligen så villa alla som kommit till detta forum köpa delar av denna manjefika glasservis. Så och jag. Fast om någon vet var man kan komma över delar av servisen så hör gärna av er här.

                          Vet inte inte hur många delar servisen bestått av från början och hur gammal den är. Jag är född 19474 i Västervik och har tydligt minne av dessa tingestar från jag var fyra, fem år. Så tidigt femtiotal är det minst.
                          Tror att min farfar hade en sådan servis sedan fick min far med den då vi flyttade till Kinnekulle och nu har jag det som återstår av det hela.

                          Med vänlig hälsning
                          Kalle.



                          hej kalle..såg att du söker denna servis fyllekajan...jag har 10 ölsedjlar 11 grogglas 13 snapsglas en karaff.....har även set på olika loppisar där tar dom 45 kr styck för hela vill jag ha 1700 kr..om intresse finns så hör av dig e-mail drutten53@hotmail.com dom är från 1950 talet kan vara tidigare mina föräldrar fick dom som bröllopspresent 1951

                          Comment

                          Working...
                          X