Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Philips rörradio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    På tal om telefoner så gick det ett bra tv-program igår kväll på SVT.
    Handlade om telefonens historia och var kul att se när man som jag, gillar äldre telefoner!
    Går i repris tisdag och torsdag.

    Comment


    • #17
      Jag fick en radio till skänks (!) utav en vänlig man på en loppis i Persberg i sommeras. Han tyckte att jag hade handlat så myckt av honom och radion ville han troligen inte släpa med sig hem igen. Den skall enligt utsaga fungera utmärkt med en antenn samt jordkabel men eftersom jag inte har något av detta så är det troliga att den tyvärr blir undanställd i någon skrubb...
      Ingen här som är intresserad av den ?
      Bifogade filer
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

      Comment


      • #18
        Får väl börja peta in lite bilder i den här nya gruppen.
        Här är en av mina äldre apparater vad gäller rörbestyckade. Det är en 2-rörs apparat av okänt fabrikat.

        Apparater av den här typen byggde jag i min ungdom och störde alla grannar när man ställde in dem på en station. De var s.k. återkopplade mottagare och man kan enkelt säga att de samtidigt var störsändare.
        En nostalgisk DG
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Är det någon som känner till http://www.radiohistoriska.se/
          Där kan man få svar på det mesta inom radio.Men jag tycker absolut att det ska startas en "radio och telefoni"avdelning här iallafall för här kan man ju träffa andra personer än på den sajten.
          MVH radioten
          MVH radioten

          Comment


          • #20
            Roligt att Du hittade hit radioten Välkommen.
            Jag har länge puffat för en radio och telesida här. Jag har ju inte så mycket att visa upp men har dock ett brinnande intresse för telehistoria. Jag vill minnas att Du har en hel del att komma med.
            mvh DG

            Comment


            • #21
              PS Jag känner till Radiohistoriska, DS

              Comment


              • #22
                Jo alla känner alla inom samlarkretsar.
                En annan har väl inte så mycket att komma med.Är ju mer praktiker än teoritiker(heter det så?).Men det är så förbaskat roligt att pula i en gammal radio och få igång den.
                Min hemsida är på alla radioapparater som jag fick köpa på en elektronikåtervinning.Men som det blev stopp på senare.
                lade till hemsidan också med alla radio som jag lyckades rädda plus dom som försvann ut och blev återvunna(sönderslagna)
                http://hem.bredband.net/axepet/
                MVH radioten
                Last edited by radioten; 2008-03-23, 20:43. Anledning: infogade hemsidan
                MVH radioten

                Comment


                • #23
                  Några rör...

                  Bild 1)
                  Radiorör från tidigt 20-tal.
                  Marconi MT14.

                  Vidareläsning:
                  "BBCeng.info Recollections of BBC engineering from 1922 to 1997"



                  Ett mycket sällsynt rör. Unikt!
                  Ett av de första BBC använde på 20-talet.
                  Röret är utan skador.
                  ----------------------------------------
                  Bild 2)
                  2C34 & 807 (Inget märkvärdigt)
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    807 är väl ett vanligt gammalt sändarrör om jag inte missminner mig. Det är ju så länge sedan jag höll på.
                    DG

                    Comment


                    • #25
                      Hmm...vanlig och vanligt.
                      Till och med jag har ett Philips 807 och tycker det är MYCKET ovanligt.
                      (Att jag har ett beror på att jag hittade ett på stranden på Lanzarote för ca 20 år sedan samtidigt som sonen fick en spik i foten. Ett litet minne.)
                      När användes dom?

                      Comment


                      • #26
                        Jag har flera EL84, någonstans!
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #27
                          807 användes i slutsteget på många hembyggen för sändare Är egentligen ett förstärkarrör, vilket jag vill minnas även EL84 är. Undrar om det inte var det röret jag använde i min första hembyggda stereoförstärkare.
                          DG

                          Comment


                          • #28
                            Får väl lägga in en bild på ett häftigt rör jag också. Ett modulatorrör från Motala gamla långvågssändare (Bondebacka)
                            DG
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Det är byggt både för luft och vattenkylning.
                              DG

                              Comment


                              • #30
                                Det är riktiga konstverk, de gamla rören!
                                Hirvi
                                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                                Comment

                                Working...
                                X