Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 47

Ämne: Gammal Laholm

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Vas med hänkel

Här en vas - nr 125 - från Laholm som är signerad med OL (Olof Larsson) men också Jane W. Den är alltså från tiden Jane Wåhlstedt på 1940-talet arbetade på Laholms keramik och innan Jani bildades. Vasen är 17 cm hög.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Fruktfat signerat OL (Olof Larsson) Laholm och Jane W. L (27,5 cm i diameter)

Namn:  Olof Larsson, Jane Wåhlstedt Laholm 1 res.jpg
Visningar: 1133
Storlek:  37,6 KBNamn:  Olof Larsson, Jane Wåhlstedt Laholm res.jpg
Visningar: 882
Storlek:  31,4 KB

Reg.datum
    apr 2009

Black-goods Laholm

I nr 9/10 från 1952 av tidskriften FORM finns bif annons från Laholms keramik.
    Christina Lindvall-Nordin har i boken Laholmskeramik en mängd faktauppgifter och beskriver utförligt men några uppgifter om den nya tekniken "Black-goods" och skaparen Arnold Torbjörn Olsen fån Norge kan jag inte hitta. Skålar, vaser och formar som de på bilderna ser man ju då och då.
    Det vore roligt att veta lite mer om Arnold Torbjörn!

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Intressant!
    Den norrmannen kände jag inte alls till, och kan inte finna honom nånstans.
    Hoppet står till den norska keramikboken, och jag ska detaljkolla om han har varit medarbetare på något av företagen.
    Inget napp, inget svar.
    Men nog borde Christina Lindvall-Nordin få en förfrågan om honom.

Jag ser att det är lätt att förväxla hans dekormåleri med Mette Dollers. Hm.

Reg.datum
    apr 2009

Ljuset från Laholm

Kv Skatan till Laholm och här lite ljus från samma ort - med och utan fotogen samt med och utan el.
    Kirsten Sejer-Pedersen har signerat två och jag misstänker att Jane Wålstedt ligger bakom de tre som inte har sign.

Reg.datum
    apr 2009
    Axel Malmquist (1895-1980), borgmästare i Laholm (1928-1948) skrev och lät uppföra Lagaholmsspelen - krönikespel med lokala förmågor. De ekonomiska överskott som uppstod blev till många skulpturer i den lilla staden vid Lagan. Borgmästaren var nog en stor kulturpersonlighet och på 1970-talet gavs hans dagböcker ut.. Där kan man läsa några noteringar om krukmakarna i Laholm.
    Att det inte var så fett att vara krukmakare kan man förstå. Intäkterna var tillräckliga för löpande kostnader men man klarade inte att skapa utrymme för investeringar! Här några klipp från 1943-1945.
    Några tidiga fat visar jag också.

Reg.datum
    apr 2009
    Den här vasen tittade jag på för flera veckor sedan men tyckte den var för dyr. Vid ett "återbesök" i Skåne igår var det rea med halva priset, så då fick den följa med hem. Ingen nummerbeteckning men sign OL och Laholm. 28 cm hög.

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Gillas skarpt!! Grattis!!

Seniormedlem Svärdsfallas avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Häromdagen köpte jag mitt första objekt från Laholm Keramik. Numret 24 trodde jag först stod för årtalet, men om jag har förstått det hela rätt är det serienumret. Finns det någon som vet ungefär när den kan vara tillverkad?

Ursäkta bilderna som blev bedrövliga.

Hej!
    Hittade denna spännade Laholm idag. Dekor med 3 kronor, något militäraktigt? Höjd 10cmNamn:  DSC00930.jpg
Visningar: 501
Storlek:  80,9 KBNamn:  DSC00931.JPG
Visningar: 573
Storlek:  55,8 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •