Warning: Undefined array key 374 in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "online" in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key 374 in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "online" in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Undefined array key 374 in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/user.php on line 1 Warning: Undefined array key "online" in phar://.../vb/vb.phar/library/content.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type bool in phar://.../vb/vb.phar/library/user.php on line 2 Gammal Laholm - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Laholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Axel Malmquist (1895-1980), borgmästare i Laholm (1928-1948) skrev och lät uppföra Lagaholmsspelen - krönikespel med lokala förmågor. De ekonomiska överskott som uppstod blev till många skulpturer i den lilla staden vid Lagan. Borgmästaren var nog en stor kulturpersonlighet och på 1970-talet gavs hans dagböcker ut.. Där kan man läsa några noteringar om krukmakarna i Laholm.
    Att det inte var så fett att vara krukmakare kan man förstå. Intäkterna var tillräckliga för löpande kostnader men man klarade inte att skapa utrymme för investeringar! Här några klipp från 1943-1945.
    Några tidiga fat visar jag också.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Den här vasen tittade jag på för flera veckor sedan men tyckte den var för dyr. Vid ett "återbesök" i Skåne igår var det rea med halva priset, så då fick den följa med hem. Ingen nummerbeteckning men sign OL och Laholm. 28 cm hög.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Gillas skarpt!! Grattis!!

        Comment


        • #19
          Häromdagen köpte jag mitt första objekt från Laholm Keramik. Numret 24 trodde jag först stod för årtalet, men om jag har förstått det hela rätt är det serienumret. Finns det någon som vet ungefär när den kan vara tillverkad?

          Ursäkta bilderna som blev bedrövliga.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Hej!
            Hittade denna spännade Laholm idag. Dekor med 3 kronor, något militäraktigt? Höjd 10cmClick image for larger version

Name:	DSC00930.jpg
Views:	1
Size:	80,9 KB
ID:	543524Click image for larger version

Name:	DSC00931.JPG
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	543525

            Comment


            • #21
              "Missad" laholmare

              Kanske var jag en aning snål när jag lade 250 kronor på nätet för denna laholmare vilket har mycket hög charmfaktor. Var aldrig på plats i Lund och kollade den, men nog skulle det kunna vara en pottelerius. 300 kronor kostade den.
              Bifogade filer
              p-son

              Comment


              • #22
                Jag tycker inte det är så ofta som det dyker upp något speciellt på loppisarna numera.

                I går hände det i varje fall. När jag såg "LAHOLM"- stämpeln tänkte jag Pottelerius, men inte är det han.
                Det går också att se ett "O L", och då blir det Olof Larsson.
                Överraskande alster av honom. Möjligen blev den tillverkad kort efter faderns bortgång, och att han då använde faderns gamla stämpel (och Pottelerius?) samt kompletterade med "O L".
                Någon som sett denna stämpelkombination tidigare?

                Eller kan det vara någon helt annan krukmakare?

                Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-03 003.JPG
Views:	1
Size:	50,7 KB
ID:	546928 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-03 004.JPG
Views:	1
Size:	49,9 KB
ID:	546929 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-03 005.JPG
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	546930 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-03 002.JPG
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	546931 Click image for larger version

Name:	Resize of 2013-04-03 001.JPG
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	546932

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                  Kanske var jag en aning snål när jag lade 250 kronor på nätet för denna laholmare vilket har mycket hög charmfaktor. Var aldrig på plats i Lund och kollade den, men nog skulle det kunna vara en pottelerius. 300 kronor kostade den.
                  ja, skall det bli en Potteleriushylla så får du vässa klorna....

                  Comment


                  • #24
                    Här ytterligare ett av de alster Jane Wåhlstedt signerade under sin tid på Laholms Keramik. Fatet som är 18 cm Ø bör alltså vara från slutet av 1940-talet innan Jane och Nils (Larson) bildade Jani Keramik 1949.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                      När jag såg "LAHOLM"- stämpeln tänkte jag Pottelerius, men inte är det han.
                      Det går också att se ett "O L", och då blir det Olof Larsson.
                      Överraskande alster av honom. Möjligen blev den tillverkad kort efter faderns bortgång, och att han då använde faderns gamla stämpel (och Pottelerius?) samt kompletterade med "O L".
                      Någon som sett denna stämpelkombination tidigare?

                      Eller kan det vara någon helt annan krukmakare?
                      Kan det 'bara' vara så att krukmalaren insåg att han var nära att skrivs LAHOLM 2 gånger
                      Storlek o typsnitt verkar vara detsamma på LAHOLM o OL

                      Comment


                      • #26
                        Här ett par alster från Laholm med ristade signaturer och produktnummer. Först ett fat (28 cm Ø) med nummer 28 och vacker dekor. Sedan en vas (15 cm hög) och med nummer 124 och med djurfigurer i relief. Jag vill minnas att jag visat en grön vas med samma motiv men kan inte hitta den nu.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Strax före jul dök ett par från Laholm upp. Inte så uttrycksfull mimik men kroppsspråket desto bättre. Ingen signering men etiketter från Laholms keramik. Ca 11 cm höga.
                          Jag passar också på att visa en liten skål från Laholm med stämpel och en signatur som jag inte riktigt kan tyda.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Det kan vara önsketänkande, men jag vill inbilla mig att det står V. Lindstrand som varit på besök i Laholmsverkstaden.

                            Comment


                            • #29
                              Gammal laholmare som jag tyckte var charmig.

                              Click image for larger version

Name:	Laholm.jpg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	555099

                              Click image for larger version

Name:	Laholm1.jpg
Views:	1
Size:	62,4 KB
ID:	555100

                              Click image for larger version

Name:	Laholm2.jpg
Views:	1
Size:	47,5 KB
ID:	555101

                              Click image for larger version

Name:	Laholm3.jpg
Views:	1
Size:	71,3 KB
ID:	555102
                              Pes är mitt google.

                              Comment


                              • #30
                                Balett (eller möjligen konståkning) ägnar sig denna flicka åt på en vas från Laholm med nr 123.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X