Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennfat 1831 Tre Kronor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennfat 1831 Tre Kronor

    Spang på detta tennfat på Claeshallen i Malmö i dag. Tyckte det var charmigt med alla stämplar och med tanke på priset, 150 kronor, kunde jag inte låta bli att köpa det. När jag väl kom hem, blev det raka vägen till bokhyllan och B Tunanders "Illustrerat Antik Lexikon" vilket gav följande upplysningar:

    Friedrich Gottlob Bauman (GFB) Hudviksvall A 3 =1831

    Också till min frågor: Stämpeln med "Tre Kronor", måste väl vara stämpel för att fatet kommer från Sverige? Och om så är fallet, varför har inte alla svenska tennfat den stämpeln?
    Bifogade filer
    Last edited by Polsson; 2010-02-20, 18:56.
    p-son

  • #2
    Du har skrivit fel, men daterat rätt A4 är 1831. År 1754 infördes den statliga kontrollstämpeln som är tre kronor i en fyrkantig sköld, så antingen är tennföremålen tidigare eller så är de tillverkade efter att stämplingstvånget avskaffades. Vilket år detta var kan jag inte svara på rak arm. Ska kolla!

    En annan orsak kan vara att stämplarna är så slitna att de ej syns.

    Comment


    • #3
      1754 infördes den statliga kontrollstämpeln som är tre kronor i en fyrkantig sköld och 1913 upphör den statliga kontrollen.

      Jag får gratulera till ett fynd!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        1754 infördes den statliga kontrollstämpeln som är tre kronor i en fyrkantig sköld och 1913 upphör den statliga kontrollen.

        Jag får gratulera till ett fynd!
        Tack för svaren, Kaptenen!
        p-son

        Comment


        • #5
          Någon historisk bakgrund till Tre kronor kan vara de hantverkare som levrade varor och tjänster till slottet Tre Kronor de kallads b la. ”konungens köpmän” . 1600-tal blev det en officiell titel och många hantverkare lade till ett prefix som ”Kunglig Maj:t” till sin titel. Man kunde köpa sig ett diplom med riksvapnet på.
          1973 blev det dock tuffar tag hur man får använda riksvapnet.
          http://www.hovlev.se/stadgar.html

          Comment


          • #6
            Sedan kan man tvista om vad Tre kronor symboliserar.


            Trevlig Söndag.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
              Instämmer i "tvista om Tre Kronor", Obeslutsam!

              Tack för infon och Trevlig Söndag på dig.
              p-son

              Comment


              • #8
                bidrar med ett par bilder på ljusstakarna, för dokumentationens skull. Bör vara Gottlob!

                mvh bonnie
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X