Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens lunch, sallad och två flaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dagens lunch, sallad och två flaskor

    Tur att man körde den nyttiga linjen på lunchen idag. En tripp in till stan för att handla sallad innebär ju också en sväng förbi stamstället. Idag blev turen rätt så OK

    Det bidde två flaskor. Den ena är en brännvinsflaska med skärningar, nu är ju frågan om den är gammal eller..........Den känns bra lätt i glaset, slitaget ser riktigt ut. Men jag vet inte, skärningarna, dekoren är inte centrerad på långsidorna, jag vet inte vad jag ska tycka om kasgravyren, puntelmärket är mattslipat. Nej, jag tror ändå att den är ok. Synd bara på urslaget i mynningen, men annars hade det varit lite för bra att hitta en sådan flaska på stamstället.

    Den andra är en flaka som jag inte sett maken till förut. En typ fickplunta som har fått växttillskott. Den har en höjd på hela 23 cm. Blåst i två delad form, fin massa och trevlig mynning samt botten. Vad har den ursprungligen varit till för?

    Salladen var också ok för övrigt.........
    Bifogade filer

  • #2
    Den är säkerligen äkta.
    De är vanligast förekomande i tyskland, men förekommer på andra ställen.
    Den andra flaskan är en sk laggflaska eller lårklämma.
    Jag har en exakt likadan. De utmärker sig med den primitiva glasmassan till den ändå relativt sena tillverkningen. Dvs början på 1900-talet.

    Comment


    • #3
      Och trots att dekoren är "lite" banal så är den så pass tilltalande att man fallit. Inget som man får ont i magen av.

      Comment


      • #4
        Troligtvis Tyskland alltså, ok då får man söka efter jämförelseobjekt i den riktingen. Jag trodde att Sverige var det land där man gjorde mest av denna schatullflasketyp. Men det gäller alltså inte dessa med denna typ av dekor?

        Laggflaskan had jag nog prickat in hyfsat i ålder, den är i botten väldigt lik en plunta från Sund som jag hade. Den hade Strandhs patentpropp så då går det ju att datera rätt så bra. Men vad hade man de till egentligen, de här lårklämmorna?

        Comment


        • #5
          Fick svar från Tyskland idag och de bedömde den som Böhmisk och sista hälften av 1700-talet. Visst är det häftigt vad man kan byta en guldpeng mot

          Comment


          • #6
            Det är bara att stort gratulera till fyndet.

            Comment


            • #7
              Instämmer i gratulerandet, riktigt rolig flaska. Rolig är måhända fel term, speciell och snygg kanske blir mer rätt.
              --I de blindas rike är den enögde kung.--

              Comment

              Working...
              X