Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tusenkonstnären Allan Ebeling - Torshälla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tusenkonstnären Allan Ebeling - Torshälla

    Prövar med ny rubrik, vem vet inte jag ........vem vet kanske Du ?
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-10-21, 18:22.

  • #2
    Har fått bekräftat att denna vas är gjord av Allan Ebeling på hans egen verkstad Svensk Lerkonst i Torshälla. Fyra keramikvänner med Lars Nystedt i spetsen har tittat på vasen och intygar att det är Ebeling.
    Nu undrar jag, har någon mer sett denna signatur?

    Comment


    • #3
      Nej, just den signaturen är inte mig bekant, men nog så logisk och kanske prövade Ebeling på hur nya firmanamnet skulle se ut?
      Enligt ett par böcker och något ställe på nätet kom han till Torshälla 1936 och startade Svensk Lerkonst.
      Men han kom dit tidigare än så. Enligt Vingedal 1933, enligt Nyström 1930, och på ett annat ställe 1931.

      Trådarna om Ebeling spretar ut sig i gissningstävlingar, spekulationer och korta bekräftelser, så kanske får det här bli en bra början på dokumentationstråd för den självständige AE - i tiden efter anställningarna hos de olika fabrikerna.

      I allafall, den här 1,6 kilo tunga bamsingen i S:t Eriks-/Steningegrönt, får borga för att Allan Ebeling verkligen var i Torshälla 1931. Han hade då hyrt in sig hos krukmakare Valdemar Svensson, för att dreja och bränna sitt gods (enligt Nyström).

      Click image for larger version

Name:	Ebeling 15.JPG
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	523251

      Click image for larger version

Name:	Ebeling 16.JPG
Views:	1
Size:	37,6 KB
ID:	523249

      Click image for larger version

Name:	Ebeling 17.JPG
Views:	1
Size:	34,1 KB
ID:	523250

      Click image for larger version

Name:	Ebeling 18.JPG
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	523252

      Comment


      • #4
        Härligt rustik sak Gideon, Ebeling är alltid en överaskningarnas man och en sann konstnär. Har ju ett stort antal alster av hans hand som jag får börja samla ihop till dokumentationstråden.

        Comment


        • #5
          Rustikt var ordet, och det blir välkommet med en samlad tråd om denne överraskningarnas man.
          Eftersom tråden är Din, får Du gärna döpa om rubriken. Vad ska det stå?

          Comment


          • #6
            Tusenkonstnären AE

            ----eller "born in the USA".

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Nej, just den signaturen är inte mig bekant, men nog så logisk och kanske prövade Ebeling på hur nya firmanamnet skulle se ut?
              Enligt ett par böcker och något ställe på nätet kom han till Torshälla 1936 och startade Svensk Lerkonst.
              Men han kom dit tidigare än så. Enligt Vingedal 1933, enligt Nyström 1930, och på ett annat ställe 1931.

              .........allafall, den här 1,6 kilo tunga bamsingen i S:t Eriks-/Steningegrönt, får borga för att Allan Ebeling verkligen var i Torshälla 1931. Han hade då hyrt in sig hos krukmakare Valdemar Svensson, för att dreja och bränna sitt gods (enligt Nyström).
              Nyströms uppgifter är nog hämtade från den fina boken Allan Ebeling utgiven 2004 av Föreningen Ebelingmuseets vänner. 1936 köpte AE en före detta kakelugnsmakargård med boningshus, uthus och trädgård.

              Comment


              • #8
                Boken ska jag leta rätt på, Rosa, för mina ögon har helt tydligt missat den.
                Tack för tipset!

                I väntan på att prylsnubben, och mycket gärna andra samlare, laddar upp och lägger in bilder - tar vi en AE till, i form av en tobaksburk.

                Click image for larger version

Name:	Tobaksburk 1.JPG
Views:	2
Size:	41,6 KB
ID:	523292

                Click image for larger version

Name:	Tobaksburk 2.JPG
Views:	2
Size:	40,2 KB
ID:	523290

                Click image for larger version

Name:	Tobaksburk 3.JPG
Views:	2
Size:	37,4 KB
ID:	523291

                Click image for larger version

Name:	Tobaksburk 4.JPG
Views:	2
Size:	39,4 KB
ID:	523293

                Click image for larger version

Name:	Tobaksburk 5.JPG
Views:	2
Size:	58,6 KB
ID:	523289

                Comment


                • #9
                  Grön av avund

                  Dina hittills visade är jag inte det minsta avundsjuk på.............

                  Comment


                  • #10
                    Är det inte dags att visa fram kort, som jag i min tur kan bli jätteavis på?
                    Ropen skalla - Ebeling åt alla!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Dina hittills visade är jag inte det minsta avundsjuk på.............
                      Hallå,
                      Men jag även om det är den där eländiga koggen, åter och åter, åter igen. So long..

                      Comment


                      • #12
                        Men på sin tid var den säkert sjövärdig.

                        Click image for larger version

Name:	Kogg 2.jpg
Views:	1
Size:	74,1 KB
ID:	523340
                        Last edited by Gideon; 2011-10-23, 19:14.

                        Comment


                        • #13
                          Hallå Gideon,
                          Gillar koggen, men ser för många. Hon seglar nämligen i kommunens, Östhammars, logotype och håller inte alltid rak kurs. Stabil i medvind, mindre sjövärdig i motvind.

                          Kul att se det som kanske var förlagan, eller ursprunget.

                          Ro, ro till fiskeskär
                          många fiskar finns det där.


                          So long...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Är det inte dags att visa fram kort, som jag i min tur kan bli jätteavis på?
                            Ropen skalla - Ebeling åt alla!
                            Det har varit lite stiltje på sistone, men det håller på att bli bättre. Under tiden ska jag ge Dig något att bita i. 10kg järn+Leda och svanen.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Favoritfärg

                              En annan (utöver grönt) av Ebelings favoritfärger måste onekligen varit orange. Här ett par ljusstakar från Torshälla och Svensk Lerkonst. Typiskt Ebeling som alltid var bohemiskt lagd att dekorera paret lite olika.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X