Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 60

Ämne: Tusenkonstnären Allan Ebeling - Torshälla

Utan att vara säker så tror jag Nyby Bruk i Torshälla ligger bra till vad gäller gjutandet av dessa saker. Kopplingen Nyby - Ebeling finns ju. Dessa gjutna föremål är väl inte direkt keramik men tycker jag ingår i dokumentationen om Ebeling. Har även ett antal vägghängande gjutna föremål. Dessa är vanligt förekommande så de flesta har säkert redan sett en eller annan.
    Senast redigerat av Ulferic den 2011-10-24 klockan 19:12.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Jag håller med om att gjutna föremål, såväl som andra material, passar bra in här.
    Det är inte för inte, prylsnubben valt Tusenkonstnären som Allan Ebelings epitet.

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Nog borde det vara på sin plats att visa en bild på Allan Ebeling på hans egen tråd?

Så här såg han ut:

Genom kameran (i arbete med "Tors bockar")
    och som han själv såg sig (självporträtt).

"Tors bockar" i Torshällaån, Torshälla.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Seniormedlem annestigs avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Umeå, annars vet jag inte min plats just nu men trivs ii min lgh

Mitt bidrag till Allan Ebelings ära

Jag känner att jag vill skicka med ett alster som visar en lite annan sida hos A E

men denna dokumentation kanske enbart härrör sig från tiden i hans egna Torshälla

Då får ni väl ta bort det, i så fallNamn:  126925944_1.jpg
Visningar: 917
Storlek:  38,6 KBNamn:  126925944_2.jpg
Visningar: 937
Storlek:  33,9 KBNamn:  st erik 259.jpg
Visningar: 909
Storlek:  97,3 KB

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

50-års Jubileum

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Nog borde det vara på sin plats att visa en bild på Allan Ebeling på hans egen tråd?

Så här såg han ut:

Genom kameran (i arbete med "Tors bockar")
    och som han själv såg sig (självporträtt).
    "Tors bockar" i Torshällaån, Torshälla.
    Bäste Lars F, Du måste vara synsk också, Du är en kik för dåtid, nutid och framtid. Kanske även för Fritid...........
    Vad är lämpligare en dag som denna än "Tors Bockar". Det är faktiskt på dagen exakt 50-år sedan konstverket i Torshällaån framför Stadskällaren invigdes inför 2.000 åskådare. På Stadskällarens meny återfanns "Tors Tallrik" och "Gratinerad gös á la Ebeling". Den komplicerade gjutningen av den mäktiga pjäsen utfördes vid Eskilstuna Gjuteri AB och ansvarig var Gjutmästare Elon Andersson. Själv var Allan inte överförtjust i skulpturen men så hade han ju också gjort ett och annat under sitt konstnärskap. Två små väggtavlor av Tors Bockar kan också vara på sin plats, en i keramik och en i brons.
    Bifogar även en bild på Ebelingmuséet, väl värt ett besök (understatement).
    PS Signaturen på keramiktavlan är lite svår att tyda, men det är roligt att kvittot från galleriet där den ursprungligen är inhandlad finns kvar.

Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
    Jag känner att jag vill skicka med ett alster som visar en lite annan sida hos A E

men denna dokumentation kanske enbart härrör sig från tiden i hans egna Torshälla

Då får ni väl ta bort det, i så fallNamn:  126925944_1.jpg
Visningar: 917
Storlek:  38,6 KBNamn:  126925944_2.jpg
Visningar: 937
Storlek:  33,9 KBNamn:  st erik 259.jpg
Visningar: 909
Storlek:  97,3 KB
    Kära annestig. Du är mer än välkommen med Dina bidrag till Ebelingtråden. En tusenkonstnär ska dokumenteras för den han var, bidrag emottages av alla de slag, enda kravet är att Ebelings konstnärliga ådra har varit i beröring, genom handen eller i tanken med föremålet. Din lockskål av Allan Ebeling för Bo Fajans är jättefin.

Reg.datum
    mar 2009
    [QUOTE=Gideon;197210]Kraftiga doningar ni visar upp, prylsnubben och Ulferic!
    Var kan dessa vara gjutna, och när?
    Ebeling höll ju på ett tag...
    Jag blir gärna emotsagd, men ponera att han enbart signerade AE + Torshälla åren 1930-36 och därefter med SL.
    Men det finns en främmande fågel på annan tråd här, som ser ut att vara gjord betydligt senare och är signerad med AE + Torshälla.
    Det ställer till det med dateringsförsöket.
    Går vi däremot efter glasyrfärgerna på kannan/karaffen så ligger de i tiden för början av 1930-talet.QUOTE=Gideon

Undras om det står i Rosas bok vilka som svarade för gjutningen, har själv boken på ingående men det verkar ta ett tag...........Nyby bruk som Ulferic föreslog är ju annars tänkbart, ett annat möjligt alternativ är ju Eskilstuna Gjuteri AB som i alla fall gjöt fullskalemodellen av "Tors Bockar". Beträffande signeringen så har jag en känsla av att SL, och följaktligen även Svensk Lerkonst var tidigast och att AE Torshälla är senare.
    Time will tell, Gideon och då är vi där, redo att med glupande aptit insupa ny kunskap.

Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Bäste Lars F, Du måste vara synsk också.....

Vad är lämpligare en dag som denna än "Tors Bockar". Det är faktiskt på dagen exakt 50-år sedan konstverket i Torshällaån framför Stadskällaren invigdes inför 2.000 åskådare.
    Det var som f..n! (ursäkta uttrycket)
    Det hade jag verkligen inte en aaaaning om!
    Där ser man.

Han gjorde tydligen en del skulpturer i rostfritt stål.
    Jag undrar hur mycket han gjorde själv? Bockade och valsade plåt, svetsade mm.?
    Bocka rostfritt och svetsa i detsamma är ju inte det lättaste precis.

"Saxofonisten"
    - - - - - - - - - -

Seniormedlem Rosas avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    ........Undras om det står i Rosas bok vilka som svarade för gjutningen, har själv boken på ingående men det verkar ta ett tag...........Nyby bruk som Ulferic föreslog är ju annars tänkbart, ett annat möjligt alternativ är ju Eskilstuna Gjuteri AB som i alla fall gjöt fullskalemodellen av "Tors Bockar"........
    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Det var som f..n! (ursäkta uttrycket)
    .........Han gjorde tydligen en del skulpturer i rostfritt stål.
    Jag undrar hur mycket han gjorde själv? Bockade och valsade plåt, svetsade mm.?
    Bocka rostfritt och svetsa i detsamma är ju inte det lättaste precis.
    I kapitlet Skulptören står det bl a att han drog nytta av yrkeskunnandet som fanns vid Nyby bruk och att bruket tog hans kreativa förmåga i anspråk. AE gjorde en bl a en serie av svenska regenter i olika material och format. Ledningen för bruket ville visa sin förmåga att åstadkomma precisionsgjutningar och gjöt en serie om åtta kungar, en kung per år i en serie om 500 ex.

Enligt boken svetsade han själv skulpturer i rostfritt. (AE:s far var förresten maskiningenjör och arbetade i början av 1900-talet vid Bethlehem Steel i Pennsylvania.)

Ni som gillar AE borde skaffa boken, det är väldigt trevlig. Den såldes tidigare av Rilton Gallery i Gamla stan, vet inte om de säljer den fortfarande.

Reg.datum
    aug 2008
    Tack Snubben, Gideon och Rosa
    för era inlägg och svar på mina frågor om "elefantkaraffen" och "plåtniklas"!

/Lars
    - - - - - - - - - -

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •