Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppisen knoppar av sig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
    Hmm....detta måste jag kolla.
    Borde det inte funnits alla årtal med om manåteranvänt formen i 12 år?????????
    Jag tittade på fler flaskor och jag hittade en Årnäs som var märkt med 1900.10 och på den syntes det även tydligt att nollan var ändrad från 9. Den hade alltså året innan varit märkt med 1900. 9, de befintliga siffrorna ändrades alltså.

    Sen förstår jag inte varför man skulle kassera en form bara efter nåt år, en järnform är nära på outslitlig, det vet jag av egen erfarenhet.

    Comment


    • #17
      1900 + ev. IV, betyder väl ändå att flaskan tillverkades 1904, o.s.v. 1900 + II = 1902. o.s.v o.s.v
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Får jag fråga varför man skulle ange hur många gånger flaskan återanvänds. Om man rengör och fyller den ytterligare en gång beror väl enbart på skicket antar jag. En flaska som har blivit varsamt behandlad kan ju självklart återanvändas fler gånger än en som blivit omilt behandlad.
        Jag tror bestämt att en flaska som är märkt 1900+4 är från 1904.
        Om den sedan är i omlopp fram till 1910 ändrar ingenting avseende stämpeln, flaskan är fortfarande märkt 1900+4 och ingenting annat.
        Precis som att senare flaskor är märkta med en liten bokstav på bröstet som utgör åldersbeteckningen.

        Comment


        • #19
          Prylsnubben, du har missförstått Det är formarna som flaskorna görs i som märks om varje år.
          Flaskorna går förstås inte att märka om.

          Comment


          • #20
            En flaska som återanvänds gjuts väl inte om i en ny form, den rengörs väl bara för att se´n fyllas på och slutligen korkas igen ????

            Ni resonerar väl om hur gamla flaskorna är, inte formarnas ålder.....

            Comment


            • #21
              Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för dig Prylsnubben, nu är du riktigt ute och seglar....
              Det är alltså formarna som avses med att de märks om och återanvänds i flera år. Att flaskorna återanvänds har inget med saken att göra.

              Comment


              • #22
                Mycket möjligt att jag är ute och seglarmen det beror isåfall på att jag inte förstår problemet. Initialt på tråden ville man ju ha knoppflaskor ursprungs och åldersbestämda utifrån märkningen på bröstet och i botten.
                Glasbruket går ju lätt att härleda utifrån versalen och "stjärnorna" på bröstet.
                Åldern går lika lätt att bestämma så länge det inte är en flaska med hela ordet liter utskrivet för då finns vad jag vet ingen åldersangivelse i botten.
                Men nu fanns ju åldern angiven på dessa flaskor, t ex 1900+4, eller 1900+12. det är ju självklart att man använde denna metod för att slippa göra om formarna mer än nödvändigt. du kunde alltså ha kvar 1900 hela tiden och bara ändra siffran efter plusset. Det känns ju rationellt och bra.
                Men vad jag inte förstår är denna motsättning mellan formens och flaskans ålder. Formen är naturligtvis från 1900 i båda exemplen ovan medan flaskan i ena fallet är från 1904 och i det andra fallet från 1912.
                Det här börjar viss bli till en avhandling.......

                Comment


                • #23
                  Prylsnubben ,det är ju precis så jag menar också att årtalen ska utläsas Men Kecke menar att en 1900+11 inte är använd i 11år. Det är där skon klämmer.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                    Prylsnubben ,det är ju precis så jag menar också att årtalen ska utläsas Men Kecke menar att en 1900+11 inte är använd i 11år. Det är där skon klämmer.
                    Nu får jag ta och ge mej.
                    Du har nog rätt.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                      Nu börjar det brännas.
                      Jag tror inte formarna användes mer än ett par år.
                      Jag får nog backa på flaska nr 5.
                      Årnäs märkte sina 1902 års flaskor med 1900+2 och 1900+II.
                      Eller 1900+11 för år 1911. Man återanvände alltså inte formen där.
                      Glasbruken gjorde lite olika så det är säkrast att se botten för att veta.
                      Hej Kecke,

                      Här kommer botten på Årnäs, Ser ut som du säger: 1900 * II. alltså 1902.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Rubus Arcticus; 2010-02-17, 09:04.
                      ________________________________________________________________________
                      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                      Då måste man ju nedvärdera nuet."

                      Comment


                      • #26
                        Men använde Årnäs verkligen romerska siffror? Jag tolkar flaskans tillverkningsår till 1911.

                        Comment


                        • #27
                          Jag måste hålla med Per, romerska siffror är opraktiskt och är svårare att ändra. Men är det ändå så borde det ju finnas flaskor märkta med III IV V osv?

                          Comment


                          • #28
                            Kan vi enas om detta; Jag har tittat lite närmre nu.

                            Flaska 1 (från vänster)
                            Har tre * runt ett G samt 1/3 lit på bröstet, i botten 1911 + 12 - 14.
                            Bör då vara Gefle 1912

                            Flaska 2
                            Har tre * runt ett G samt 1/3 lit på bröstet, i botten 1911 + 13.
                            Bör dål vara Gefle 1913

                            Flaska 3
                            Har tre * runt ett A samt 1/3 lit på bröstet, i botten endast 1914.
                            Är enligt Posse, Finska Arimas. Bör då vara 1914

                            Flaska 4
                            Har två * runt ett A samt 1/3 lit på bröstet, i botten endast 1914.
                            Bör då vara Arboga 1914

                            Flaska 5
                            Har två * runt ett Å samt 1/3 lit på bröstet, i botten 1900 + II, under detta 27 samt utskrivet ÅRNÄS. Helt klart Romerska siffror. Kan det vara tal om någon slags jubileumsflaska, Just vid sekel skiftet???
                            Bör då vara Årnäs 1902

                            Ett väldigt märkligt sammanträffande att flaska 3 Arimas o flaska 4 Arboga är då de enda av dessa som varit först i formen tillverkad 1914. Samt stämplade likadant. Se bilder. Bild 1 Arimas, bild 2 Arboga.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Rubus Arcticus; 2010-02-17, 11:22.
                            ________________________________________________________________________
                            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                            Då måste man ju nedvärdera nuet."

                            Comment


                            • #29
                              Arboga och Arimas kanske inte använde sig av 1900+ metoden, eller så hade man slutat med den överallt så sent som 1914. Jag har sett flaskor daterade med årtal efter 1914 men ingen med 1900+.

                              Comment


                              • #30
                                Årnäs använde faktiskt romerska siffror för 1902. Det kan vara svårt att se skillnad mellan 1902 och 1911 men det finns andra skillnader man då kan gå på. Tycker ni ska ta fram bibeln för där behandlas ämnet med romerska siffror.

                                Om nu en form märkt 1900+11 använts i 11 år hur var formen då märkt åren i mellan? Om nu en form håller för 50 000 flaskor, då känns det ganska otroligt att ett glasbruk som tillverkar miljontals flaskor på ett år skulle använda samma form i 11 år.

                                Comment

                                Working...
                                X