Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gense sked

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gense sked

    Är det någon som känner till dessa matskedar från Gense? De är tunga att hålla i. Kan det vara marmor eller någon sorts sten i skaftet? Har de något namn? Vem har designat? Från vilket årtal ungefär?
    Bifogade filer

  • #2
    Det undrar jag också Lillstina. Jag har haft mina bestick på Dukatråden, men utan kommentar.
    Tror att besticken har skaft av mässing och någon sorts bakelitliknande senare plastmaterial.
    Så här ser kniv och gaffel ut........
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Så kul att få se hur gaffeln och kniven, i samma serie, ser ut! Jag trodde att gaffeln skulle ha lite rundare form. Ska bli spännande att se om någon har svar på frågorna om när de tillverkats, om de har något namn och vem som har designat besticken.

      Comment


      • #4
        Den här modellen ser man ibland fast den är ovanlig. Skaftmaterielat är plast och tiden ca 1976-78.
        Inte ens på nuvarande Gense visste dom vad den hette när jag var där och frågade för ett antal år sedan. Någon gissade att den skulle kunna heta "Oskar" eller något åt det hållet, eftersom det samtidigt, ca 1977, hade kommit en modell i samma still som hette Karl Johan.

        Comment


        • #5
          Tack för snabbt svar. Så trevligt att vara ägare till bestick, som är så ovanliga så att inte ens Gense visste namnet på dem.

          Comment


          • #6
            Modellen heter Victor. Var i kontakt med Gense och fick se ett produktblad och namn, formgivare okänd däremot.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Tack för det Äjthan, ännu en Victor(y) till Dig.

              Comment


              • #8
                OK - jag tar upp den här tråden igen.

                Snubblade över en bild av Victor idag - aldrig sett den här besticksserien förut.

                Men verkar det inte som om gaffeln är kortare i förhållande till kniven, än på bilderna postade ovan? Eller är det bara vinkeln?

                Finns tydligen tesked också.

                Googlade 'Karl Johan' också, eftersom det nämns ovan att det ska finnas en besticksserie i "samma stil" som Victor. Fick bara upp några bilder på 'Victor'. Så finns det verkligen en lika extremt formgiven serie till?

                Click image for larger version

Name:	Gense Victor.jpg
Views:	1
Size:	49,7 KB
ID:	563910
                Bifogade filer
                Last edited by MOSDEF66; 2016-11-11, 12:49.

                Comment


                • #9
                  Den "extrema formgivningen" av Victor följer i stort sett 70-talets bestickmode - varken mer eller mindre. Den bestickmodell som jag nämnde ovan, (av Gense i E-tuna kallad Karl Johan - ev med annan stavning och skrivning) har en formgivning som kanske är ännu mer extrem än Victor. Jag har en trea i stl 19-21,5 cm av dessa, märkning: GAB-GENSE STAINLESS. Bladen är smidda till skillnad från Victor som har stansade blad från plåtmaterial. I övrigt är geometrin snarlik, med den lite typiskt 70-talsmässiga bredknubbiga stilen. Skaften är heltäckande, upptill avrundade, i mörkbrun plast. Man menade på Gense att namnet Karl Johan dels var en blinkning åt den gamle kungen, dels åt svampen med samma namn som har en mörkbrun rund hatt.

                  Att ovan nämnda bestickmodellen existerar garanterar jag, men namnet är en uppgift lämnad av marknadschefen på Gense i E-tuna omkring 1999-2000. (tror han hette Fransson?) Som jag redan har nämnt så visste man knappast någonting på dåvarande Gense om dessa produkter vid mitt besök.

                  Precis nu hittade jag ännu fler av nämnda (prel) Karl Johan: 12 skedar och 14 gafflar i en slags dessertstorlek, ca 16-16,5 cm. Märkta: GG GENSE, precis som på Victor ovan.

                  Anledningen till mitt besök hos Gense i E-tuna för ca 16 år sedan - var att jag researchade för en artikel om designepokens (1940, -50 och -60-talens) bestickformgivning för tidningen Antik & Auktion. Det fanns då praktiskt taget inget skrivet om detta ämne utan allt fick grävas fram från grunden. Jag intervjuade flera bestickformgivare som: Folke Arström (han gick ur tiden ett år därefter), Sigurd Persson, Nils Nisbel, Sonja Katzin och flera medarbetare från det egentliga Nilsjohan. Jag talade också med flera fd inköpare från Åhlens och KF. Jag tyckte att jag gjorde min hemläxa på ett oklanderligt sätt utifrån ett journalistiskt perspektiv - men ändå slank det med några smärre fel i artikeln, som publicerades i A&A 2001 (tror jag det var).

                  Under flera år av researchfasen dammsög jag lopp- och begagnatmarknaden på designbestick. Håll i hatten nu - jag hade slutligen ca 5000 bestick samlade och sorterade i kartonger på min vind då första artikeln för A&A skrevs. Allt detta material räckte dock till flera texter. En artikel hamnade i - tror tidningen hette Antikbörsen - men den klantiga och amatörmässiga redaktionen där sabbade materialet till något annat än det som var avtalat. Därefter gjorde jag ett bestickprojekt för tidningen Retro - tror det var 2012, samt under årens lopp har det blivit flera mindre texter spridda i den flod av mattidningar som nu finns på marknaden. En stor morgontidning som jag jobbade för tidigare fick också en släng av sleven - bl a i form av en helsida om Nilsjohan.

                  Det var väldigt kul att hålla på med alla dessa - från början okända bestickmodeller. Nu har bestick blivit samlarobjekt, ibland högt värderade. När jag började köpa designbestick kunde t ex Focus de Luxe kosta en-två kronor styck. Nu har jag en liten rekvisitasamling på ca 1200 bestick, de flesta från designepoken men också äldre, unika och udda exemplar, som jag hyr ut till matskribenter och kokboksförlag. Tja - uthyrnings-businessen går väl lite så där - men skam den som ger sig.

                  Comment


                  • #10
                    Hallå stolte Viktor,
                    Intressant läsning, men visst är Victor släkt med Melron (sk franska besick). Rostfritt, backelit och mässingsnitar. Lite trubbigare och barnvänligare. Gjordes den här Gensevarianten i olika färger?
                    So Long
                    Kim

                    Comment


                    • #11
                      Bestickexperten.....

                      Kan man kalla HgF-s kunskaper i ämnet för "bestickande" ?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                        Den "extrema formgivningen" av Victor följer i stort sett 70-talets bestickmode - varken mer eller mindre. Den bestickmodell som jag nämnde ovan, (av Gense i E-tuna kallad Karl Johan - ev med annan stavning och skrivning) har en formgivning som kanske är ännu mer extrem än Victor. Jag har en trea i stl 19-21,5 cm av dessa, märkning: GAB-GENSE STAINLESS. Bladen är smidda till skillnad från Victor som har stansade blad från plåtmaterial. I övrigt är geometrin snarlik, med den lite typiskt 70-talsmässiga bredknubbiga stilen. Skaften är heltäckande, upptill avrundade, i mörkbrun plast. Man menade på Gense att namnet Karl Johan dels var en blinkning åt den gamle kungen, dels åt svampen med samma namn som har en mörkbrun rund hatt.

                        Att ovan nämnda bestickmodellen existerar garanterar jag, men namnet är en uppgift lämnad av marknadschefen på Gense i E-tuna omkring 1999-2000. (tror han hette Fransson?) Som jag redan har nämnt så visste man knappast någonting på dåvarande Gense om dessa produkter vid mitt besök.

                        Precis nu hittade jag ännu fler av nämnda (prel) Karl Johan: 12 skedar och 14 gafflar i en slags dessertstorlek, ca 16-16,5 cm. Märkta: GG GENSE, precis som på Victor ovan.

                        Anledningen till mitt besök hos Gense i E-tuna för ca 16 år sedan - var att jag researchade för en artikel om designepokens (1940, -50 och -60-talens) bestickformgivning för tidningen Antik & Auktion. Det fanns då praktiskt taget inget skrivet om detta ämne utan allt fick grävas fram från grunden. Jag intervjuade flera bestickformgivare som: Folke Arström (han gick ur tiden ett år därefter), Sigurd Persson, Nils Nisbel, Sonja Katzin och flera medarbetare från det egentliga Nilsjohan. Jag talade också med flera fd inköpare från Åhlens och KF. Jag tyckte att jag gjorde min hemläxa på ett oklanderligt sätt utifrån ett journalistiskt perspektiv - men ändå slank det med några smärre fel i artikeln, som publicerades i A&A 2001 (tror jag det var).

                        Under flera år av researchfasen dammsög jag lopp- och begagnatmarknaden på designbestick. Håll i hatten nu - jag hade slutligen ca 5000 bestick samlade och sorterade i kartonger på min vind då första artikeln för A&A skrevs. Allt detta material räckte dock till flera texter. En artikel hamnade i - tror tidningen hette Antikbörsen - men den klantiga och amatörmässiga redaktionen där sabbade materialet till något annat än det som var avtalat. Därefter gjorde jag ett bestickprojekt för tidningen Retro - tror det var 2012, samt under årens lopp har det blivit flera mindre texter spridda i den flod av mattidningar som nu finns på marknaden. En stor morgontidning som jag jobbade för tidigare fick också en släng av sleven - bl a i form av en helsida om Nilsjohan.

                        Det var väldigt kul att hålla på med alla dessa - från början okända bestickmodeller. Nu har bestick blivit samlarobjekt, ibland högt värderade. När jag började köpa designbestick kunde t ex Focus de Luxe kosta en-två kronor styck. Nu har jag en liten rekvisitasamling på ca 1200 bestick, de flesta från designepoken men också äldre, unika och udda exemplar, som jag hyr ut till matskribenter och kokboksförlag. Tja - uthyrnings-businessen går väl lite så där - men skam den som ger sig.

                        Jaha - har förstått att aviseringar om svar i trådar man postat i inte är en grundinställning när man går med i forumet, utan något man måste välja/bocka för. Och dessutom välja 'Prenumeration' på tråden/ämnet (?). Det borde vara tvärtom: den som besväras av aviseringar kan gå in och bocka av dem. Det här måste ju påverka svarsfrekvensen i trådarna, och hämma diskussionerna/informationsutbytet (för många lär ju inte veta om det här).

                        Iaf: intressant, HgF.
                        Du har inte några bilder på de här handsmidda 'Karl Johan'? Det vore ju fantastiskt att få se några jämförelsebilder.

                        Och sen sist jag postade har jag samlat på mig alla ingående delar, dvs även den mindre gaffeln och skeden.
                        Mässing och bakelit-/plastskaften på besticken från tex Melron signalerar ju 70-tal för många, men Victors proportioner är ju annorlunda än vad man är van vid att se. Nästan fult - men häftigt.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av MOSDEF66 Visa inlägg
                          ... men Victors proportioner är ju annorlunda än vad man är van vid att se.
                          Men Signe Persson-Melins bestick för Boda Nova (1974) har ju precis dessa proportioner.

                          Comment


                          • #14
                            Gense Karl Johan

                            Gense Karl Johan
                            Click image for larger version

Name:	DD79332B-5C5D-4781-B526-C31A624AD025.jpg
Views:	1
Size:	78,0 KB
ID:	573664
                            Last edited by Mange.P; 2020-10-25, 18:31. Anledning: Glömde överskrift

                            Comment

                            Working...
                            X