Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för sten??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad är detta för sten??

    Hittade denna sten 1968 vid en fältspadsgruva ca 3 meter under marken vid ett husbygge.
    Stenen ser ut att vara "stämplad" med en symbol i form av ett hjärta med bokstäverna FE eller något liknande.
    Stenen är även genomborrad med två hål.
    Någon som sett något liknande och vet vad den användes till?
    Tacksam för svar, Lotta
    Bifogade filer

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag tror att det är en plombering av bly och genom hålen har det varit rep, som har ruttnat bort. Det har varit något som troligen har varit förpackat i en säck.

    Jag har sett liknande på Malmö museum. Jag tror att vi talar om 16-1700-tal.

    En skarpare bild på själva sigillet hade varit bra, liksom att Du berättar lite om platsen /fältspatsgruvan där du fann den. Detta för att man eventuellt kan knyta sigillet till själva gruvan.

    Comment


    • #3
      Jag har försökt att tyda det Det är inte en sten utan det är något gjutet.
      Jag har kollat i stämpelboken men inte hittat något än.

      Planettecknet är i alla fall Jupiter som också är symbolen för tenn.
      Är det möjligen ett gjutet tennsmycke som Du hittat.
      Borde kanske visas för en arkeolog. Jag har försökt att förtydliga bilden
      DG
      Bifogade filer
      Last edited by LasseC; 2010-02-09, 18:58.

      Comment


      • #4
        Du hann före Kaptenen. Ett sigill kan det förmodligen varit.
        DG

        Comment


        • #5
          Plomb, sigill med vilket t.ex. en varuförsändelse eller en mätapparat förseglas är nog enligt Nationalencyklopedin den korrekta termen.

          Används forfarande t ex på brandsläckare, men idag är tråden en tunn wire eller ståltråd.

          Comment


          • #6
            Prøv at google på klædeplumpe - så finder du flere af samme slags. Kan let være fra middelalderen.

            Comment


            • #7
              Tack snälla Ni för alla svar! Jag har inte blivit så mycket klokare
              Klädesplomb? Är det rätt översatt? Och vad har det används till?
              Jag skall försöka lägga upp en tydligare bild om det går.
              Tack Lotta

              Comment


              • #8
                En ny bild...

                Hoppas denna bilden blir lite tydligare.
                Tack än en gång, Lotta
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  När värdefulla föremål skulle fraktas förr i tiden fanns det alltid en risk, liksom idag, att de skulle bli stulna eller att man skulle ta delar av dem. Idag när vi skickar ett paket använder vi oftast tejp och företag har oftast sin egen tejp med logotype. När vi hämtar ut paketet på posten kontrollerar vi att förpackningen inte är bruten, dvs att ingen har lossat på tejpen eller skurit upp en bit och stulit innehållet.

                  Din plomb har med största sannolikhet suttit på det rep som man har knutit runt en säck med något av värde. Det kan ha varit säd, mynt, malm, fältspat osv i säcken. På plomben ser Du ett sigillavtryck, det motsvarar firmaloggan på tejpen. Var plomben kvar och säcken och repet helt garanterades det att varan var kvar i säcken.

                  En klädes- eller tygplomb som hose talar om användes på samma sätt och jag tycker mig ha sätt dessa små bleckbitar på moderna tygrullar också. Längst ut på tyget på rullen sitter denna tyg- eller klädesplomb som garanterar att ingen har stulit några meter tyg från den nya rullen.


                  LasseC har helt rätt i att det är tecknet för tenn som syns överst i sigillavtrycket, därunder en hjärtformad sköld med bokstäverna F och E (förmodligen initialer), längst ner i skölden är något som jag fortfarande inte kan tyda. Kan det vara ett N?

                  Jag tror själv att vi är på 1600-talet, men hose kan också ha rätt i att den är mycket äldre och rent av medeltida. De jag såg på Malmö museum var från medeltiden.

                  Ur forskningssynpunkt kan det vara mycket värdefullt och jag tycker att Du ska kontakta Nordiska muséet eller länsmuséet i det län där du fann det, så att de kan dokumentera den.
                  Last edited by Kaptenen; 2010-02-10, 09:45.

                  Comment


                  • #10
                    De bruges på tæpper fra de lande hvor man håndknytter. Jeg har set en plumpe på et tæppe i 1970erne. Måske også senere.
                    Når jeg brugte det danske ord efter at Kaptenen havde identificeret så var det for at din google skulle give denne henvisning. http://www.ellingelyng.dk/Per%20Lars...iansen%206.htm
                    der er 4-5 billeder på den side - scrol ned.

                    Comment


                    • #11
                      Det är en plombering. Plomberingar används fortfarande i dagens samhälle på t.ex. elektrisk mätutrustning så man vet om någon som inte bör, har varit in och pillat på den.
                      Last edited by Andy; 2010-03-06, 17:58.

                      Comment

                      Working...
                      X