Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duka tufft, vackert eller smaklöst.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Duka tufft, vackert eller smaklöst.

    Hallå vid middagsbordet,
    Med en mun säger vi att prylarna skall användas, bidra till att göra livet lite roligare och måltiden smaligare. Den här tråden vill samla idéer runt temat duka ett bord med galma och nyare föremål. Den här snabbt arrangerade bilden i dåligt ljus och med Kalle Anka-kamera visar lite hur jag menar. Vad jag tänker duka med är:
    Ostindiska tallrikar, s.k. kompaniporslin. 1800-tal.
    Champangestrutar, svenska, samma tid.
    Teskedar i rostfritt, franska modellen, 1950-60-tal.

    Hoppas att många vill hänga med för det är så lätt att använda antikviteter till vardag och fest. So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Kul ide.
    Men vad skall du då äta med tesked på en flat tallrik....och med skumpa till???
    Aha, nu vet jag. Massor av kaviar förståss.

    Comment


    • #3
      Nä, jag hänger inte på Kim´s invit: Ska jag ha lite roligt, finns det andra inviter jag hellre hugger på .-))
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        ....Hoppas att många vill hänga med för det är så lätt att använda antikviteter till vardag och fest. So long...
        Trevligt initiativ Kim! Hoppas det kommer fler läckra bilder! I den här tråden finns ju ännu mer läckerheter http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=16221. Ibland skymtar dukningen fram under de dignande portionerna.

        Och här har vi dryckerna: http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=13961

        Men din rubrik "Duka tufft, vacker eller smaklöst" kanske avskräcker? Var och en är ju sin egen smakdomare, det finns ju inga rätt eller fel. Sen kan det finnas proffs på att bedöma dukning precis som det finns recensenter för konst, böcker, teater, film osv. Men de personerna ska vi nog inte blanda in här

        Comment


        • #5
          Jättekul idé Kim! Ska försöka bidraga med någon bild.

          Comment


          • #6
            Kim, vacker dukning, vi väntar med spänning på nästa bild.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Tjusig dukning!
              Snygga kontraster med antikt och retro. Och riktigt svenskt med gult och blått.
              Får se om jag kan bidra med både findukning och vardagsservisen,
              glastallrikar med salladsbladsmönster som mamma köpte på 70-talet.

              Comment


              • #8
                Duka lätt, killar..

                Hallå Kecke, Rosa, Simco, Flätan, Äght och Maria,
                Tack för synpunkter och visst kan jag komma med flera inviter. Ägths bidrag förstår jag mig inte riktigt på, det handlar ju inte om obligatorisk närvaro, utan om fantasi.

                Tanken med denna smala tråd är just att lyfta fram det personliga och jag tycker inte att bidragen skall bedömas eller betygsättas.

                En annan tanke är att om man visar upp några förmål i rätt miljö kanske en och annan undrar; vad är det där? Och då är tråden naturligtvis öppen för frågor och svar.

                En högst personig tanke var att göra bilden till en liten gåta, men det är så himla lätt. Grattis Kecke, visst var Kalles Kaviar jag tänkte på.

                Nu undrar jag var alla killarna håller hus? I min familj har det alltid varit killarna som svarade för dukningen och grovdisken. Eller går ni alla till dukat bord?
                So long..

                Comment


                • #9
                  En fatig torpare får vara glad om det blir gröt på fatet
                  Bifogade filer
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                  Comment


                  • #10
                    Eller lite sovel
                    Bifogade filer
                    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                    Comment


                    • #11
                      1960-70-talet

                      Glaset som köptes någon gång i slutet på 60-talet vid en glasbrukstur, kanske känns igen.
                      Besticken i rostfritt, vilka inhandlades under samma tid, bröllopstid, var den dyraste "investeringen" och känns nog inte igen, eller? Slutligen tallriken, den fyndades när skolans hemkunskapslärare skulle köpa nytt på IKEA och sålde ut det gamla. Den har samma namn som en världsberömd boxare och är tillverkad var? Tror att den är från 1970-talet. Duken är från samma tid.
                      Om jag hade varit lika intresserad av mat som av dukning, hade jag visat mer än en gurka.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Polsson; 2010-02-04, 20:42.
                      p-son

                      Comment


                      • #12
                        Jag tycker glaset ser ut som mitt favoritglas, som jag använder till all dryck, ett Boda H 40, formgivet av Erik Höglund .
                        Last edited by Maria; 2010-02-05, 11:18.
                        I’m a real mean bitch!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                          Jag tycker glaset ser ut som mitt favoritglas, som jag använder till all dryck, ett Boda H 40.
                          Helt rätt, Maria! Nu är det "bara" tallriken och besticken kvar.
                          p-son

                          Comment


                          • #14
                            Trevlig tråd Kim!

                            Arabias Ali av R Uosikkinen och besticken kan det var Lundtofte som är tillverkaren?

                            Comment


                            • #15
                              Tallriken är Arabias Ali men besticken är jag riktigt nyfiken på

                              Comment

                              Working...
                              X