Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Parianporslin? [ID: ILAB, Industrilagret Kinna AB, Krona + Royal]

Parianporslin? [ID: ILAB, Industrilagret Kinna AB, Krona + Royal]

En liten söt figurin/statyett av matt porslin. Är detta vad jag sett kallas för paria?
    Någon som kan hjälpa mej med vad den kan heta? Jag har sett den innan men hittar den inte någonstans nu mad:
    Som vanligt tar jag emot ALL information
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Kaptenen den 2011-03-06 klockan 12:51.

ILAB står för Industrilagret Kinna AB
    http://www.ilabkinna.se/
    Troligen är figurinen tillverkad ganska nyligen i Asien, Stämpeln "Royal under krona" går troligtvis inte att koppla till en tillverkare.

Parian, som skulle efterlikna marmor från den grekiska ön Paros, är ett oglaserat vitt porslin med en hög andel fältspat som bränns vid 1200 grader. Resultatet blir en vit matt yta. Figurerna är gjutna och krymper något, men behåller sin form och de fina detaljerna. Copeland & Garett i Staffordshire är omtalad som den firma som 1842 tog fram porslinet och kallade det "statyporslin" (statuary porcelain). Namnet Parian myntades av Minton & Co. Parian främjades i Storbritannien av idén att sammanföra konsten och industrin och parian blev det första massproducerade porslinsgodset.
    I Sverige tillverkade Rörstrand och Gustavsberg föremål i parian.

Jag tror, någon annan får gärna rätta mig, att biskviporslin i stort sett är samma sak, även om biskvi togs fram i Frankrike runt 1750. Om porslinet är målat talar man om biskviporslin.

Du är nån man kan luta sig mot!
    Jag som trodde den var nåt fint Är detta en kopia av nån statyett som finns?

Det skulle jag kunna tänka mig.

Kanske någon som vet vad den heter?

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Märkningen, Royal (i detta typsmitt) med krona över, har jag sett tidigare i en fake-förteckning på nätet, men hittar den inte just nu. Den är från Asien, som Kaptenen säger, och kan vara gjord från 1970-talet och framåt (beroende på när ILAB startade).

"Gosse med strumpa" är en ren kopia av en Gustavsbergsprodukt.

Se nr 19 FIGURIN, parian, Gustafsberg, gosse med strumpa, längd 26 cm.
    http://www.norrkopingsauktionsverk.s...ns/view/100106

Gossen återfinns kanske i den här boken, så att det går att få reda på vem som skulpterade den och när:
    http://www.biblioteket.stockholm.se/...as=142558%2FID

Just det! Jag VISSTE att jag sett namnet och figuren innan! Tack för hjälpen!
    Jag trodde inte annat än att den var "fejk" ) Ser nu också att det finns vissa skillnader
    Jag har köpt den för att sälja den på Tradera och kommer lägga ut den strax....som äkta?!............Fejk!
    Söt är den ändå.
    Ni är bara bäst!! Tack för hjälpen! Jag lär mej så mycket av er

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •