Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törs jag klä om denna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
    Svammel
    Se där ett enda ord, du är inte särskilt talför direkt, men det beror väl på att du inte har förmåga att uttrycka annat n ”svammel”. Nej, det är sant. Läs på Boverkets hemsida om trångboddhet.

    Comment


    • #17
      Jag kan vara ganska mångordig om jag vill men svammel om trångboddhet, Boverket och familjekonstellationer i en tråd om en soffa kan jag kommentera med ett enda ord; svammel.
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #18
        Det var inte riktig meningen att det skulle hamna under tråden om soffan lika lite som ditt eget uttryck ”svammel”. Jag förstår att du vill hålla ordning här. Du har säkert uppskattning av administrationen och ännu flertalet trådar att gå igenom. Men det är dig väl unt. Tjao.

        Comment


        • #19
          Hoppsan hejsan..
          Har varit på minisemester och b.la letat tyg till min underbara soffa. Jag kommer antagligen behålla ramen i dess färg och ursprung, dels för att den är väldigt välbevarad, dels för att jag är lite orolig att det blir som någon här skrev "en plastig touch". Och för att jag är lite rädd att någon inbiten soffoman ska hemsöka mig.

          Ja, det är vindruvor,blad och fåglar. Har tagit en lite bättre bild nu, ska se om jag lyckas få upp den.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Bra! Man vet aldrig var det döljer sig en soffoman!

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av eatmyface Visa inlägg
              Hoppsan hejsan..
              Har varit på minisemester och b.la letat tyg till min underbara soffa. Jag kommer antagligen behålla ramen i dess färg och ursprung, dels för att den är väldigt välbevarad, dels för att jag är lite orolig att det blir som någon här skrev "en plastig touch". Och för att jag är lite rädd att någon inbiten soffoman ska hemsöka mig.

              Ja, det är vindruvor,blad och fåglar. Har tagit en lite bättre bild nu, ska se om jag lyckas få upp den.
              Tack för bilden! Det är verkligen fint utsnidat, tycker jag!

              Comment


              • #22
                Sen är det ju uppenbarligen så att man ofta kan få mer för saker på Tradera än på en vanlig auktion, så i vissa fall kan man få inte bara 1000-2000kr för en sådan här soffa utan upp till 4000-5000kr. Många är villiga att lägga ner pengar på sådant de bara helt enkelt tycker är fint, medan vissa måste "tro på" en produkt. Jämför teakmöbler på "fin" auktion och på Tradera. Jag tror, kanske t.sk. från vissa andra, att dessa soffor är på uppgående, även om det finns många liknande kvar i samma stil. Det har med modet att göra. Nu är det dock teak och string som gäller i stora drag.
                Last edited by joachim_s; 2010-02-17, 11:17.

                Comment


                • #23
                  Ja precis. Det har jag också märkt. "Shabby chic" är också på tapeten. Vitt,vitt,vitt.
                  Diskuterade just detta på något annat forum. Vilka de människor är som kan få ett helt land (överdriver kanske en smula) att vilja kasta upp stringhyllor och använda omaka teak sängbord. Det är spännande tycker jag.

                  Du har förmodligen rätt i att man skulle tjäna lite mer, eller kanske t.om 3-4 gånger mer på att sälja dessa möbler på tradera. Men då gäller det också att rätt person är ute efter just en sån möbel. Gäller iof samma sak på en riktig auktion.. *Funderar lite*
                  Men 3-4000 är för lite för att jag skulle lämna bort min vackra soffa!
                  Jag ska ta mig an denna. Och om 30-40 år får /ska min dotter ärva den och tänka på hur mycket hennes mor har slitit med den och vårda den lika ömt

                  Comment


                  • #24
                    Lägg ett vackert tyg löst på ifall du ångrar dig om några år

                    Comment


                    • #25
                      Nog kan man förgylla tillvaron.

                      Comment


                      • #26
                        Hej!

                        Din soffa är av nyrokoko och tillverkad vid sekelskiftet 1900. Däremot ser den ut att ha blivit omklädd, då tyget verkar vara från 1960-1980-talet. Att måla om den skulle vara mycket mödosamt samtidigt som den skulle bli totalt värdelös. Så behåll den i det skick den är, men byt ut tyget!

                        Hälsningar,

                        k.a.stevens

                        Comment


                        • #27
                          Gör det du känner för...passar den inte in så som den är...måla o klä om den! Bättre att du trivs med den än att den bar står.
                          Visst ska man värna om sitt kultur arv men det finns en uppsjö av sådana soffor...o billiga är dem...
                          Har man ett modernare hem så passar den inte in speciellt bra då den ser väldigt murrig o tung ut som den är...så fram med penseln...
                          Mvh Maria

                          Comment


                          • #28
                            Har samma fråga gällande den här...

                            Hej!

                            Kapar denna tråden lite granna eftersom jag har en liknande soffa och har samma fundering.. "törs" jag klä om den? eller rättare sagt; törs jag ge bort den till en som törs klä om den?

                            Den ser ut så här:
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Det beror ju på vad det vågade handlar om här. Soffan är i nyrokoko med djuphäftad rygg och därmed inget nybörjarprojekt i tapetserarsvängen. Det enda "törs" jag kan tänka mig anknyter alltså till den svårighetsgrad arbetet innebär. Det här borde inte vem som helst sätta igång med utan det krävs både tapetserarkunskaper och erfarenheter för att lyckas klä om ett sådant projekt som soffan på bilden.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                                Det beror ju på vad det vågade handlar om här. Soffan är i nyrokoko med djuphäftad rygg och därmed inget nybörjarprojekt i tapetserarsvängen. Det enda "törs" jag kan tänka mig anknyter alltså till den svårighetsgrad arbetet innebär. Det här borde inte vem som helst sätta igång med utan det krävs både tapetserarkunskaper och erfarenheter för att lyckas klä om ett sådant projekt som soffan på bilden.
                                Jag syftade snarare till det historiska och ekonomiska värde av soffan. Törs jag klä om den eller ska jag hellre lämna den orörd för värdets skull? Det "törs" som du tog upp är dock verkligen värt att beakta. Jag tror att min vän hade tänkt anlita ett proffs. Och vad jag gissar och har läst mig till så borde det jobbet kosta mycket mer än vad jag skulle få för denna soffa vid en försäljning, har jag rätt? Kanske jag som borde betala henne istället

                                Comment

                                Working...
                                X