Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Törs jag klä om denna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Törs jag klä om denna?

    Den här soffan fick jag "ärva" ur min morfars dödsbo. Jag tog med den hem endast för att klä och måla om den. Men nu har den stått i min hall i snart 4 månader, helt enkelt för att jag inte har vågat peta på den än.
    Gör jag bort mig totalt om jag börjat sprätta tyget? Eller är den inte värd ett ruttet lingon, och blir mycket finare i nytt tyg?
    Måste bara passa på att säga att jag inte har en susning om antikviteter. (Vilket kanske märkts ganska väl) Tog bara med denna skönhet hem för att jag inte hade hjärta att låta den åka på tippen.
    Bifogade filer

  • #2
    Den verkar också fräsch och omklädd i "modern tid" liksom denna nyligen avhandlade.

    Nej, den är inte värd särskilt mycket. Men kostnaden och arbetet för att klä om är enormt! Inte stiger den i värde efteråt heller. Låt gärna klä om den om du vill ha en annan färg på tyget. Att göra själv är inte att rekommendera. Det är svårt att få det snyggt! Men jag tror inte du ska måla.

    Comment


    • #3
      Tack Peter S för ditt snabba svar! Jag var dessutom mer eller mindre beredd på en smärre utskällning.
      Jo, jag har kikat på bilderna från det inlägget du länkade till.
      Men eftersom jag är helt nollställd vad gäller äldre möbler så ser jag knappt skillnad på en billy bokhylla från IKEA och en 1700-tals rokoko möbel.

      Jag älskar tyngden och det bastanta i dessa möbler, och så är jag dessutom väldigt svag för tassarna, på alla möbler. Så jag klär hellre om denna soffa och lägger ut en större summa, och älskar den lite mer, än att sälja / kasta den.

      Återigen, tack för ditt snabba, icke nedlåtande svar!

      Comment


      • #4
        Det finns ingen anledning att vara nedlåtande.
        Var och en gör ju som han själv vill, men jag tycker ändå att vi gemensamt har ett ansvar att föra vår kulturhistoria vidare, även om det ekonomiska värdet är litet.

        Comment


        • #5
          Jag tycker soffan ser mycket trevlig och välgjord ut.
          Men att MÅLA den tycker jag vore hemskt synd!

          Ang utskällningar och nedlåtande bemötanden förekommer nog sådant, iallafall enligt min erfarenhet, otroligt sällan här på forumet.

          Comment


          • #6
            Själv tycker jag att du kan klä om (samt måla om den) den i det tyg du gillar eller också passar hemma. Det är ju ändå Du/Ni som skall tycka om den.
            Last edited by Rubus Arcticus; 2010-02-02, 20:04.
            ________________________________________________________________________
            "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
            så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
            Då måste man ju nedvärdera nuet."

            Comment


            • #7
              Omklädning kan "backas", men knappast målning. För att passa i färg till hemmet räcker det med att byta tyg. Om man vill ta bort träfärgen så kanske man ska fundera på om det är rätt soffa ändå. Den kommer att tappa all kontakt med sitt ursprung. Jämför med de gustavianska stolar som svartmålades och bronserades på 1800-talet. Ingen vill ha det idag, och att skrapa fram originalfärgen är ett hästjobb, samt att de för alltid kommer vara fragment av vad de en gång var.

              Comment


              • #8
                På tal om kulturhistoria, gedigna möbler från förr är ofta om-målade, med en eller flertal omtapetseringar. Så har man har gjort så i många år, varför? B la. för att fräscha upp så måla på. Ska själv göra slag i saken med likvärdig produkt.
                Jag har ju ledigt resten av veckan så tid finns, du kan få hjälpa till Peter vi får plats båda ja, det är en tvåmanssoffa.

                Comment


                • #9
                  Tror också soffan kan bli som ny med en läcker klädsel, men med träet bevarat. Möbler av detta slag som målas, ser väldigt fel ut - tycker jag...

                  Comment


                  • #10
                    Den här soffan tycker jag har en i trä mycket fint utskuren ornamentik, vid tillverkningen måste det ha lagts ner ett omfattande arbete bara på den, vilket man tydligt kan se nu!

                    Skulle soffan (hemska tanke) målas kunde ju ornamenten lika gärna varit av pressad plast.

                    Det vore kul få se tydliga bilder av ornamenteringen. Är det bl.a. bär och ett par fåglar?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                      På tal om kulturhistoria, gedigna möbler från förr är ofta om-målade, med en eller flertal omtapetseringar. Så har man har gjort så i många år, varför? B la. för att fräscha upp så måla på. Ska själv göra slag i saken med likvärdig produkt.
                      Jag har ju ledigt resten av veckan så tid finns, du kan få hjälpa till Peter vi får plats båda ja, det är en tvåmanssoffa.
                      Jo, visst förekommer det att man målar om möbler. Från 70-talet och fram till ganska nyligen har det varit helt OK att sätta sin egen prägel på möblerna i form av allsköns målarfärg. Men nu känns det som om det faktiskt finns en respekt för möblernas egna inbodda värden, samt att man visar att man bara har dem till låns och att en ny generation ska ta över senare.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        Jo, visst förekommer det att man målar om möbler. Från 70-talet och fram till ganska nyligen har det varit helt OK att sätta sin egen prägel på möblerna i form av allsköns målarfärg. Men nu känns det som om det faktiskt finns en respekt för möblernas egna inbodda värden, samt att man visar att man bara har dem till låns och att en ny generation ska ta över senare.
                        Så då tänker du på att nästa genration ska ärva soffan? Jag tänker så här först gifter man sig skaffar en vanlig bostadstyp på tre rum och kök. Anskaffar nytt modernt möblemang på Ikea sen blir man på smällen också och kottingarna börjar komma men man bor fortfarande kvar i samma bostadstyp och vad ska man då med en gammal tvåmanssoffa till? Allt är ju klappat och klart. Och ger man ungen bra stimulans från födelsen sägs det att dessa barn blir mera rädd om inredningen hemma och då håller ju även Ikea möblerna för nästkommanden.
                        Forskning visar också på att folk är trångbodda nuförtiden och att den personliga trivseln i hemmen inte enbart består av broderade dukar och finsoffan, det finns status i hur många ungar man har också. Och det leder till n ny fråga törs jag skaffa fler? Det kan vi samtala om i annan tråd.

                        Comment


                        • #13
                          Jag menar inte nödvändigtvis egna barn, utan vilka barn som helst som har plats, användning och glädje av en vacker 1800-talssoffa. Trångboddhet är realtivt. När jag var liten var vi fem personer i en tvåa. Jag och mina syskon delade på sovrummet tills brorsan var 13 år... Det har jag svårt att se att det förekommer idag!

                          Comment


                          • #14
                            Men Peter då, hänger du inte med? Kärnfamilj idag är mammx2, pappax2 och alla syskonen etc.alltså styvfamiljen har tagit över lite vad du var inne på ”inte nödvändigtvis egna barn, utan vilka barn”. Nybyggandet är fortfarande tre rum och kök.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                              Men Peter då, hänger du inte med? Kärnfamilj idag är mammx2, pappax2 och alla syskonen etc.alltså styvfamiljen har tagit över lite vad du var inne på ”inte nödvändigtvis egna barn, utan vilka barn”. Nybyggandet är fortfarande tre rum och kök.
                              Svammel
                              Nej, det är inget loppspel.

                              Comment

                              Working...
                              X