Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stockholms-utställningen 1909

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Oj!
    Nu gav Du mig verkligen dåligt samvete, Rosa.
    Måhända kan frånvaron förlåtas med gemensamma besök i magasin där föremål från 1909 kan finnas samlade och bevarade.
    Men ett Oj! också för de sista bilderna.

    Visst måste det vara samma Gustavsbergstallrik härhemma, som avbildas på rad. Kul!
    Tänk om det gick att vrida klockan tillbaka och besöka utställningen, men då lär vi återvända utfattiga och barskrapade, med stora lass efter oss.

    Två av namnen är okända för mig; Sten Nordström och August Olsen. Om dessa herrar ska det tas reda på mera, men också närmare fakta om Olga Lanner.
    Bra jobbat, Rosa!

    Comment


    • #32
      Intressant läsning

      Josefine Björnberg (har varit uppe i Zickerman-tråden, då hon använde hans förlagor)
      Gerda Ragnhild Godenius har varit på tal i skilda trådar
      Höganäs-Billesholms AB
      Olga Lanner
      Sten Nordström
      August Olsen
      Hilma Persson (Persson-Hjelm)
      F B Stenbäck
      AB S:t Eriks
      Anders och Bess Wissler

      Comment


      • #33
        Du behöver inte ha dåligt samvete Gideon, det var lagom jobb för en person. Men sen kan man ju grotta vidare om man vill....Det finns fler handlingar som räkenskaper, protokoll mm som förvaras hos Centrum för Näringslivshistoria i Bromma. Men det känns inte aktuellt att gå vidare dit. En titt på de gamla föremålen skulle däremot vara kul.

        August Olsen och Sten Nordström är de namn som jag inte hört förut. Naturligtvis skulle det vara kul att få reda på vad de gjorde för saker. En minimal chans finns kanske att något fastnat på bild som finns i de andra 16 lådorna med fotografier, men troligtvis står det inte beskrivet i detalj vad som syns på bilderna. Det finns t ex tre lådor med foton på Interiörer, en som heter Diverse mm.

        Comment


        • #34
          Kaptenen, i listan kan vi lägga till (grefve) Nils Barck som i Konstnärsrummet ställde ut "en samling föremål brända i högeld (à grand feu) s. k. stengods"

          Josefine Björnberg (har varit uppe i Zickerman-tråden, då hon använde hans förlagor)
          Gerda Ragnhild Godenius har varit på tal i skilda trådar
          Höganäs-Billesholms AB
          Olga Lanner
          Sten Nordström
          August Olsen
          Hilma Persson (Persson-Hjelm)
          F B Stenbäck
          AB S:t Eriks
          Anders och Bess Wissler
          Nils Barck

          Comment


          • #35
            Sten Otto Nordström (1839-1921) är hittad, och han var ingen keramiker, utan står 1890 antecknad som grosshandlare.

            Citerat ur årsskriften "Från Gästrikland" 1991-92, där Birgitta Lundblad skrivit en artikel "Keramikfabriken i Hagaström 1907-1916":
            Han är välkänd för stadshistoriskt intresserade Gävlebor och "han var ledamot i stadsfullmäktige, drätselkammaren och hushållningssällskapet, ägare av Centralpalatset m fl fastigheter i Gävle och det gamla Sturegodset Penningby i Roslagen.
            Sten N. hade också tillsammans med stadsarkitekten Erik Alfred Hedin etablerat Hagaströms Tegelbruk 1891.
            I maj 1907 antogs bolagsordning för AB Keramik i Gefle, ´som har till ändamål att tillverka och försälja keramiska konstalster och lerkärl samt drifva därmed i samband stående verksamhet´. I bolagsordningen stadgas att aktiekapitalet skulle utgöra minst 10.000:- kr och högst 30.000:- kr.
            Som bolagsbildare står handlaren Sten Otto Nordström, modellören Carl Johan Andersson och bokhållaren Sofia Charlotta Boberg."

            Vi får anta att han endast representerade AB Keramik i Gefle, och det finns mera fakta att återkomma till i gamla tråden om Hagaström, om Birgitta Lundblad omsider ger sitt tillstånd att lägga ut en bantad textversion där.
            För mig framstår dock att det var alster av kakelugnsmakaren Carl Johan Andersson (född 1866 i Kvistofta) och hans medarbetare, som förevisades på utställningen.

            "Det finns t ex tre lådor med foton på Interiörer, en som heter Diverse mm." skriver Rosa, och dem måste vi gå igenom!

            Comment


            • #36
              Vas från utställningen

              Morfars bror var bokbindare och därför har jag några inbundna årgångar av Hvar 8 dag. Bilder från Stockholmsutställningen finns här och var, bl a på denna vas, som var gåva till Tsar Nikolaus.
              Söffe
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Sten Otto Nordström (1839-1921) är hittad, och han var ingen keramiker, utan står 1890 antecknad som grosshandlare.......
                ....Vi får anta att han endast representerade AB Keramik i Gefle, och det finns mera fakta att återkomma till i gamla tråden om Hagaström, om Birgitta Lundblad omsider ger sitt tillstånd att lägga ut en bantad textversion där.
                För mig framstår dock att det var alster av kakelugnsmakaren Carl Johan Andersson (född 1866 i Kvistofta) och hans medarbetare, som förevisades på utställningen.
                I Nyströms bok Svensk Jugendkeramik från 2003 står det på sid 133 om CJ Andersson mycket riktigt att AB Keramik ställde ut med prydnadskärl i lergods och att föremålen felaktigt registrerats på Sten Nordström, ordförande i bolaget. Om August Olsen står det bara det vi och Nyström kunnat läsa i utställningskatalogen samt att inga föremål eller signaturer av AO är kända. Så här finns det lite att utforska för boende i Arbråtrakten och andra hugade .

                Söffe, vi ser fram emot fler trevliga bilder! Jag ska lägga in lite mer material också så fort jag hinner.

                Comment


                • #38
                  Den boken tänkte jag inte på att öppna...

                  1890 och 1900 finns ingen August Olsen i hela Sverige upptecknad, vare sig som kakelugnsmakare eller krukmakare, inte ens som drejare.
                  Den närmaste vi kommer i keramikväg, är August Wilhelm Olsén, född i Danmark 1855 och verksam i Trollhättan - men han var porslinsmålare.

                  Denna August skulle alltså ha utställt alster "af Upsala- och röd tegellera med iriserande och rinnande glasyrer."
                  Arbrå ligger strax norr om Bollnäs och hade året 1900 hela sju kakelugnsmakare, medan den större orten Bollnäs endast hade en vid samma tid.
                  Hur kommer det sig?
                  Söker vidare, och hittar en Viktor Sundman, som var verkmästare vid Lundnäs Kakelfabrik i Arbrå.
                  Den fabriken har jag inte hört talas om tidigare och är mycket väl värd att syna närmare i fogarna. I skrivande stund hittar jag just nu inget om den.

                  August Olsen och Lundnäs kan mycket väl vara fel spår att åka tåg på, och i likhet med Sten Nordström kan Olsen vara felaktigt angiven i katalogen och satt egentligen i styrelsen eller var ägare av fabriken, eller så är namnet rentav felstavat.
                  Last edited by Gideon; 2010-03-16, 02:19.

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Den boken tänkte jag inte på att öppna...
                    Inte jag heller, förrän igår när jag läste om någon av keramikerna i senaste Nyström-boken och såg en hänvisning till jugendboken.

                    Comment


                    • #40
                      Utställare av keramikföremål 1909

                      Lägger till Gustafsberg, Rörstrand och Upsala-Ekeby i listan. Den sistnämnda fabriken såg jag inte i katalogen men de var med, det står dels i boken Svensk Jugendkeramik och dels har jag ett suddigt bildbevis. Kan komplettera med de olika konstnärena på Rörstrand och Gustafsberg vid senare tillfälle, men det finns ganska gott om info om dessa i olika böcker så det känns inte så angeläget just nu.

                      Josefine Björnberg
                      Gerda Ragnhild Godenius
                      Höganäs-Billesholms AB
                      Olga Lanner
                      AB Keramik (senare Hagaströms Keramik AB)
                      August Olsen
                      Hilma Persson (Persson-Hjelm)
                      F B Stenbäck
                      AB S:t Eriks
                      Anders och Bess Wissler
                      Nils Barck
                      Rörstrand
                      Gustafsberg
                      Upsala-Ekeby

                      Comment


                      • #41
                        Rapport från Svensk Forms arkiv II

                        Här kommer några intressanta bilder från lådan som innehåller fotografier på keramik och glas. Övriga foton var på gods från Rörstrand och Gustafsberg och något på glas formgivna av Alf Wallander. Tyvärr finns det inte bildtexter till alla bilder, och där det finns så verkar de vara hastigt nedtecknade.

                        Bild 1 och 2 saknar bildtext. Bild 3 är Hilma P. Bild 4 och 5 som visar föremål från olika producenter har text, se bild 6, men den är inte heltäckande. Jag har kunnat tyda två av skyltarna. På skylten i skåpet på bild 4 tycker jag det står Olga Lanner. På skylten bild 5 rakt fram högst upp står det Upsala-Ekeby Aktiebolag.

                        Frågan är vems föremål som syns på bild 1 och 2. Om man utesluter de som finns på bild 4-5 återstår Josefine Björnberg, Ragnhild Godenius, August Olsen, FB Stenbäck och Nils Barck. Stenbäck kan vi väl ta bort, det liknar ju inte alls hans stil. Sen är det kanske inte så enkelt, det kan finnas någon mer som jag inte upptäckt i katalogen, det kan stå fel i bildtexten osv, men det är ju lite spännande att spekulera. Kanske någon av er vet svaren?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Där skulle jag vilja vara..........

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Där skulle jag vilja vara..........

                            Comment


                            • #44
                              Bild 2 är nog Frk Björnberg (en del föremål efter Föreningen för Svensk Hemslöjds förlagor av Tage Zickerman).

                              Jag finner ingenting som påminner om Gerda Ragnhild Godenius produktion från 1913-.
                              Last edited by Kaptenen; 2010-03-17, 23:55.

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Frågan är vems föremål som syns på bild 1 och 2. Om man utesluter de som finns på bild 4-5 återstår Josefine Björnberg, Ragnhild Godenius, August Olsen, FB Stenbäck och Nils Barck. Stenbäck kan vi väl ta bort, det liknar ju inte alls hans stil. Sen är det kanske inte så enkelt, det kan finnas någon mer som jag inte upptäckt i katalogen, det kan stå fel i bildtexten osv, men det är ju lite spännande att spekulera. Kanske någon av er vet svaren?
                                Jag vet inget svar, Rosa, men liksom prylsnubben skulle jag gärna varit där. Man stirrar och stirrar och stirrar på fotona och trots att keramiken är väldígt svår att urskilja, stirrar man igen med samma resultat som tidigare. Trots detta, tack för bilderna, Rosa!
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X