Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Kryopas från Pukeberg.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jag har läst lite om Pukeberg. På 1920-talet tillverkade man mycket glas för utländsk marknad. Det mesta gick till USA Många av dessa produkter tillverkades i olika färger varför man behövde flera deglar med de olika färgerna. Detta gjorde att det tillverkades ett större antal glas än vad som hade sålts då man fick jobba tills degeln var tom. Många av dessa glas var inte populära i Sverige och Europa varför Pukeberg hade problem med ekonomin.
    1922 gav man ut en prislista nr 115 över prydnadsglas med 46 olika pjäser tillverkade i klarglas eller blåfärgat glas i vad som kallades triplex eller i strålglas i gult solglas eller i granitglas. Man talar inte i jubileumsskriften om hur glaset ser ut. Tyvärr har jag inte tillgång till prislistan men jag skall söka efter den. Kort efter i januari 1923 har man utökat antalet modeller tii 68 st Nu införs mattetsat glas och klart solglas Socklar av svart glas har tillkommit.
    Jag vet inte om man från det här kan gissa på att skålen är tritonglas med svart fot??
    1924 införs cirrusglaset Det kan vi kanske prata om en annan gång.
    Cryopas var en nyhet 1931 som skulle vara ett ogenomskinlig glas. 1935 började man tillverka cryopas i flera färger. Jag tror att de första glasen som tillverkades som cryopas var svarta som den på bilden. men sedan gjordes alltså andra färger men fortfarande helt ogenomskinliga som toalettuppsatsen.
    Mycket mer finns säkert att tillföra och jag är inte någon Pukebergsexpert utan detta är endast sånt som jag försökt att läsa mig till. Får se om jag får tid att besöka ett arkiv när jag åker till Småland.
    mvh Lasse

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006

Kryopas från Pukeberg.

Att den vänstra skålen och brickan tillhör Kryopasserien tror jag benhårt.
    Men gräddsnäckan? Lite ljusare offwhitefärg dessutom är både det vita och svarta matterat. Kanske bara en annan modell av Kryopas?
    Glasbrickan är också matterad.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Seniormedlem karin p-vs avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Gräddkannan kommer från Engshyttan. Jag har en sockerskål och gräddkanna med etiketten kvar.

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Tack. Fick det förklarat för en tid sedan av kunnig person.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

SiO2Na2CO3CaOMgOAl2O3 Emil Brannstroms avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    www.bohemiaglas.se - Tjeckoslovakiskt glas

Tack så mycket Emil! Det verkar svårt att attribuera vad som är gjort på Pukeberg och Engshyttan.

Se bilden på sladdens gräddkanna och bilden från Pukebergs glasmuseum!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •