Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vattenkaraff SJ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vattenkaraff SJ

    Är det någon som vet vilket glasbruk som har tillverkat denna gamla vattenkaraff från SJ. Hur gammal kan den vara, första fjärdedelen av 1900-talet, eller......
    Bifogade filer

  • #2
    En väldigt trevlig SJ-karaff, säkert tidig och som du säger från början av 1900-talet. Bästa källa är nog Järnvägsmuseet utanför Gävle, där brukar dom ha ganska bra koll, även om dom inte vet alla detaljer om allt.

    Comment


    • #3
      Tack HgF, känns jättebra att Du uppskattade karaffen. Jag ska kolla med järnvägsmuseet........

      Comment


      • #4
        Av en händelse råkade jag träffa på denna lilla filmsnutt där de av papper ihopvikta muggarna SJ förr höll med figurerar.

        Comment


        • #5
          Att fyllas med sockerdricka från 60cl flaskan.....

          Comment


          • #6
            Det ser ut som Du har sköljt ur flaskan, vattendroppar. Ta ur proppen och låt den stå och torka ca 4-5 veckor enligt min antikgubbe. Annars får Du vattensjuka i karaffen Synd på en så vacker karaff.
            DG

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
              Det ser ut som Du har sköljt ur flaskan, vattendroppar. Ta ur proppen och låt den stå och torka ca 4-5 veckor enligt min antikgubbe. Annars får Du vattensjuka i karaffen Synd på en så vacker karaff.
              DG
              Tack LasseC, jag ska kolla upp det omgående. Rädd att det var för sent.
              Last edited by prylsnubben; 2011-03-13, 17:31.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Är det någon som vet vilket glasbruk som har tillverkat denna gamla vattenkaraff från SJ. Hur gammal kan den vara, första fjärdedelen av 1900-talet, eller......
                prylsnubben. Härlig karaff! En sådan skulle passa i min samling.
                LasseC:s rekommendation om att få bort vattnet innan proppen sätts på är nog bra följa. Ett sätt att få ut vatten ur karaffer/flaskor som jag använder mig av är att värma upp flaskorna med att spola varmvatten på utsidan och sedan suga ut den fuktiga luften med ett eller flera sugrör. Värma i mikron går också bra. Det kan behövas göras några gånger Snabbt och lätt!
                __________________________________________________
                Tag historien och gammal kunskap med dig in i framtiden.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av S.Jersby Visa inlägg
                  prylsnubben. Härlig karaff! En sådan skulle passa i min samling.
                  LasseC:s rekommendation om att få bort vattnet innan proppen sätts på är nog bra följa. Ett sätt att få ut vatten ur karaffer/flaskor som jag använder mig av är att värma upp flaskorna med att spola varmvatten på utsidan och sedan suga ut den fuktiga luften med ett eller flera sugrör. Värma i mikron går också bra. Det kan behövas göras några gånger Snabbt och lätt!
                  Härligt med småtokiga samlare! ( sagt med kärlek)
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av S.Jersby Visa inlägg
                    prylsnubben. Härlig karaff! En sådan skulle passa i min samling.
                    LasseC:s rekommendation om att få bort vattnet innan proppen sätts på är nog bra följa. Ett sätt att få ut vatten ur karaffer/flaskor som jag använder mig av är att värma upp flaskorna med att spola varmvatten på utsidan och sedan suga ut den fuktiga luften med ett eller flera sugrör. Värma i mikron går också bra. Det kan behövas göras några gånger Snabbt och lätt!
                    Tyvärr har jag nog fått lite vattensjuka redan i karaffen, kommer inte ihåg att jag sett det tidigare. Jag köpte den för rätt många år sedan och tror inte att jag la märkte till det då.
                    Möjligen tittade jag extra noga nu efter Lasse C-s vänliga påpekande. Kul att Du gillar karaffen S.Jersby, den har ju dessutom samma initialer som Du själv. Jag får ta mig en funderare på om jag vill göra mig av med den, jag är ju svag själv för kuriosa.

                    Comment


                    • #11
                      Skulle du tröttna på karaffen är det bara att höra av dig.
                      __________________________________________________
                      Tag historien och gammal kunskap med dig in i framtiden.

                      Comment


                      • #12
                        Vad händer här.
                        Plötsligt blit man utloggad och inlägg bara försvinner???

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                          Vad händer här.
                          Plötsligt blit man utloggad och inlägg bara försvinner???
                          Du har väl skrivit något värt att censurera
                          Gud gjorde några perfekta huvuden,
                          resten satte han hår på.

                          Comment


                          • #14
                            Nu har jag också hittat en SJ karaff. Den är inte så fin som Din Prylsnubben, men jag får väl jobba med den ett tag
                            DG
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Nu har jag också hittat en SJ karaff. Den är inte så fin som Din Prylsnubben, men jag får väl jobba med den ett tag
                              DG
                              SJ-utton också Lasse, den är ju likadan som min. Nu behöver vi bara ett par vagnar och ett lok så kan vi ut och åka sen, ja räls också förståss....PS Har Din SJ monogrammet på proppen också ?

                              Comment

                              Working...
                              X