Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oxideret sølv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    I am sailing

    Ja det er et fantastisk arbejde - jeg vil tro at vi er i 1950erne måske 1960erne men jeg har ikke noget at have det i. Nej vi er i 20erne.
    Hvornår hører vi første gang ordet STERLING? (på en japansk?? cigaretæske)
    Kunstindustrimuseet - ja de må vide hvordan det er lavet - og om oxideringen holder
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2010-01-28, 21:13.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      Hvis du skrev på finsk - så tabte du mig. jeg overveje faktisk at nøjes med at svare på spørgsmål. Og så åbne tråde andetsteds. På 925-1000 åbnede jeg en tråd den 24. december 2007 - siden er billederne forsvundet, men tråden er åbnet 7.062 gange - det sætter 50 i relief.......
      Jag kikade in på forumet www.925-1000.com. Det är ju inte så konstigt att det är fler besökare när det är ett forum på engelska. Men det verkar lite snävare eftersom det handlar om stämplar, inte om design, historia runt föremålen, tillverkningstekniker osv. Eller också har jag fel, tittade bara i en tråd som du Hose skrivit i.

      Så länge du startar trådar här kommer du att ha intresserade läsare, men sen handlar det ju om hur mycket tid du har och vad du helst vill ägna den åt.

      Comment


      • #18
        Försökte se lite mer japanskt silver på nätet och kan konstatera att www.silvercollection.it har ett likadant etui som Du.

        Silversmidet och tekniken har sin grund i samurajernas efterfrågan på hög kvalitet. När shogunen blev avsatt 1868 och samurajerna förlorade sina privilegier, fick smederna försöka finna en annan marknad och därför kom mycket av silvret att exporteras till USA.

        Jag undrar om det rör sig om två tekniker, en som representeras av ditt etui och en annan där det de facto är två olika metaller som sammanfogas. Se på skrinet i bifogad länk. Här blir motivet identiskt men spegelvänt på insidan...

        Comment


        • #19
          Ja 925-1000 har verden som målgruppe. Det er sølv som binder den sammen stempler, anvendelse, design i skøn sammenblanding. Som her, men med fokus på sølv.

          Motivet er også spejlvendt på min æske. Det er samme motiv inde og ude. Eller spejlvendt er det ikke for hvert element har samme plads. Båden sejler samme sted på for og bagside, den "går hele vejen gennem sølvet"
          1868 - så er det vel sandsynligt at cigaretæsken er 1910 - 1930 altså som de mange etuier fremstillet dengang. Formentlig tættere på første.
          Først var jeg efter krigen, men den epoke passer ikke med etuier til de små cigaretter - den er altså sikkert fra tidlig 1900.

          Jeg havde ikke overvejet den side, men her er samme pagode og sterling. Endda mønster er en variation over samme som mit.
          Last edited by hose; 2010-01-29, 07:26.

          Comment


          • #20
            Otroligt fint arbete!
            Som jag skrev i SP tråden, där jag visade ett betydligt enklare skrin än ditt, så är både jag och min son fascinerade av Asien och deras hantverk.
            Mitt skrin tippades på en tråd till runt 1960. Även fast våra skrin är helt olika, har jag en fundering om små cigaretter. Kan det tänkas att de användes till handrullade cigaretter? Runt 1960 röktes det ju även en hel del, som inte innehöll "vanlig" tobak

            Comment


            • #21
              Købte et ekstra idag. Skal pudses - hvad sker der så?
              Bifogade filer
              Last edited by hose; 2010-03-27, 19:48. Anledning: skal jeg stoppe her?

              Comment


              • #22
                Nu kan man på ebay købe sin eget. Cigaret etui og lighter. Alt i original æske.

                Comment

                Working...
                X