Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motiv av Ingrid Vang Nyman ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • motiv av Ingrid Vang Nyman ?

    jag undrar mycket om dessa tavlor (tryck eller vad det heter)
    jag köpte dom på en loppis .
    dom är 43,5 x 34,5 cm med ram
    nere i hörnat står det VANG jag har tittat på nätet och funnit att
    det är motiv av Ingrid Vang Nyman men när jag söker på hon så hittar jag bara pippi långstrump men inget med dom här motivena ?
    det står på baksidan att dom är ramade av ??? petersson glas och ram
    stockholm . och ett nummer som ser ut så här 1643
    ----
    55

    undrar allt om dom även om det heter tryck och om det om det finns något samlarvärde på dom
    jag gav 10:-styck för dom.
    Mvh:simpan.
    Bifogade filer

  • #2
    Ingrid Vang Nyman dansk illustratör. Hon gjorde någon serie med barn från andra länder. Googla på IVN och välj bilder så hittar du bla det här www.skandinaviflorida.com Vet inget om värde alls

    Comment


    • #3
      Har sett dina bilder i en barnbok. Kan dock inte minnas vad den heter. Hon illustrerade många av Astrid Lindgrens böcker.
      http://gilasgrotta.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        ni ska ha tack för svaren mvh simpan.

        Comment


        • #5
          Jag kan säga att jag känner folk som skulle köpa till sin samling iallafall. Jag kan dock inte säga vad de skulle vara villiga att betala.

          Comment


          • #6
            jag lägger ut dom på tradera.

            Comment


            • #7
              Stilen känner vi väl alla igen från bland annat Pippi-böckerna?!
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Hon verkar också ha ritat illustrationerna till Nu ska vi läsa. Är de därifrån?

                Comment


                • #9
                  jag fick ett tips om att använda en lupp och titta om det fanns några raster
                  på den men jag hittade inget så jag tog ett närkort på dom och fick svar att
                  dom säger att det ser ut som äkta original
                  lägger in 2 foto till så får ni se som eventuellt vet något jag vet ingenting.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Såg att de ligger ute på Tradera....någon dag till...

                    http://gilasgrotta.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      fantastiskt kul att du fick igen pengarna med råge

                      jag hade gärna haft dem själv på väggen, utan att vara samlare på något sätt.
                      tycker de är superhäftiga och fina, samtidigt.

                      Comment


                      • #12
                        Bok om Ingrid Vang Nyman - "Pippi fra Vejen"

                        Bog om Ingrid Vang Nyman, "Ingrid Vang Nyman -Pippi fra Vejen”

                        Mens jeg ledte efter noget andet her på PES, kom jeg tilfældigt ind på denne tråd! Så her er et lille bidrag, omend det er sent!

                        Vejen Kunstmuseum har udgivet en meget flot og fantastisk dejlig og spændende bog om Ingrid Vang Nymans livsværk. Den er udgivet i forbindelse med deres store udstilling, som markerede 100-året for Ingrid Vang Nymans fødsel i 1916.

                        De viste litografier findes i bogen, hvor der er et afsnit, der kaldes “Formidler forud for sin tid” og som handler om hendes litografier “Barn i öst og väst”, som er fra 1948. Billedet med de indiske piger som drikker te hedder “Hindu” og beskrives som det fjerde i serien. Det næste er det femte som hedder “Javanes” med børn fra Java! og det sidste er det syvende litografi benævnt “Kines!. Det fortælles ligeledes i afsnittet, at “Barn i öst og väst” udkom som samlemappe med tekster på svensk, sandsynligvis med Ingrid Vang Nymans egne tekster. Afsnittet er skrevet af Inger Sjørslev.

                        Bogen er på alle måder læseværdig, både historisk og kunstnerisk set. Den fås på Vejen Kunstmuseum vejenkunstmuseum.dk for 195 kr.

                        Pudsigt nok har jeg akkurat genlæst Pippi Langstrømpe, i en udgave fra 1985, men med Ingrid Vang Nymans originale tegninger. Blot undrer det mig, at farverne er borte - måske for at spare på prisen?
                        Jeg ved, at jeg har min gamle pippi-bog fra 1960´erne et sted på loftet …….
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X