Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplat KK - danskt men inte Kyhn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Jag har sista åren sett ett flertal KK-föremål på olika loppisar, säkert minst 4-5 och inget har hållit tillnärmelsevis samma höga klass som t.ex Danico, Kähler, Möller&Bögely, MA&S eller annat danskt som skulle kunna tänkas jämförbart. Subjektivt, svar ja .....
    Åja, det beror vilka pretentioner och prefenser man har, när man står som en åsna framför loppishyllorna.
    -"Ska jag ha den eller den? Låt oss se vad jag har i börsen...hm...femtiotvå kronor. Det fattas ju sex till den stora och pruta har man ju inte tid mä, nä jag tar den där Högbrunn som mycket fiinare är den där ugly KK. Den är för mörk ändå. Japp, vad bra jag är på det här!"

    Och sen kommer en gladlynt jänta från Norlland på besök i storstan och får syn på KK-vasen, som Du just lämnat. Hennes glädjeskri förtränger Du i kassan, men än hemsöker det oförskämt glada fnittret Dina drömmar och det är med visst besvär Du anammar den ljuvlighet som Högbrunnsvasen utstrålar.
    Är det inte så?

    KK-vaserna skiljer sig åt lite i kvalitet, ja och det har även med bränningar att göra. Detsamma vederfors de fabriker Du nämner, allt efter formgivares, drejares och glasyrmästares dagsform och inte minst eldarens påpasslighet vid ugnen.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Jag har sista åren sett ett flertal KK-föremål på olika loppisar, säkert minst 4-5 och inget har hållit tillnärmelsevis samma höga klass som t.ex Danico, Kähler, Möller&Bögely, MA&S eller annat danskt som skulle kunna tänkas jämförbart. Subjektivt, svar ja .....
      Ha, ha spara dem till mig, stoppa krafset i en låda och skicka upp det till Norrland!
      Du kan få något stort grönt årtalsmärkt tillbaka!

      Comment


      • #48
        [QUOTE=Gideon;178005]Åja, det beror vilka pretentioner och prefenser man har, när man står som en åsna framför loppishyllorna.
        nä jag tar den där Högbrunn som mycket fiinare är den där ugly KK.

        Hallå, vem är det som bor på Liiiiiiidingö, inte jag i alla fall. Jag bor i den gamla arbetarekommunen Boo, så det så.......

        Comment


        • #49
          Hittade denna på Tradera, men det kan väl inte vara han ???

          Köp och sälj Antikt porslin & keramik enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


          15.8.2010 kl. 23.37

          Danmarksproffs!

          Kan det vara Knud Kristensen som tillverkat tidigare visade KK-vaser?
          Hoppas verkligen att någon kan svara på frågan eftersom jag är väldigt nyfiken.
          Last edited by Polsson; 2011-08-15, 23:38.
          p-son

          Comment


          • #50
            Jag kan bara spä på med frågetecken. Den här stora rackarn hittade jag idag, tyckte den hade samma blå glasyr som kompisen bredvid som är från HAK, men ack vad jag bedrog mig. Jag tänkte oxå att det var Knut Kyhn från egen verkstad. Den här känns tidig. 1910-20-tal.Click image for larger version

Name:	007.jpg
Views:	1
Size:	77,8 KB
ID:	522616Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	109,9 KB
ID:	522617Click image for larger version

Name:	004.jpg
Views:	1
Size:	71,0 KB
ID:	522618Click image for larger version

Name:	002.jpg
Views:	1
Size:	102,5 KB
ID:	522619
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #51
              KK finns tydligen i Norge också... har KK Norge diskuterats?

              Comment


              • #52
                KK i Norge er Kråkerøy Keramikk og de signerte KK i håndstil, ikke trykte bokstaver. Dessuten er deres arbeider i en senere stil.
                Jeg har selv en dansk KK vase og den er uten tvil knyttet opp mot den danske tradisjonen: HAK, Danico, Annashåb osv mvh pepita

                Comment


                • #53
                  Norska KK-fronten är lite mer utredd här:

                  Comment


                  • #54
                    Jag får väl också bidra till den mystiska "KK-tråden" här på forumet.

                    Det här skulle ju snart kunna vara en dokumentationstråd om det bara kommer fram vem som åstadkommit alstren Verkar finnas hur mycket som helst där ute av den gäckande KK.

                    Click image for larger version

Name:	kk-vas1.JPG
Views:	1
Size:	55,9 KB
ID:	531551

                    Comment


                    • #55
                      Grattis till en riktigt snygg vas! Hur hög är den?

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        Härmed ansöker jag kollektivt att Gideon, luchur och jag själv får öka i graderna till Prospects istället för Hangarounds i KK-klubben. Motivering; uppvisande av lojalitet och vilja att stärka klubben med uppvisande av föremål, samt att hedersamt försöka finna och sprida klubbmärkets sanna mening.
                        En sådan motivering av en sådan kvinna, inte vem som helst, kan ingen normalt funtad KK-medlem säga nej till. Godkännes!

                        P.s
                        Oj! Upptäckte först nu att jag var nästan ett år för sent ute.
                        D.s
                        Last edited by Polsson; 2012-03-25, 12:17.
                        p-son

                        Comment


                        • #57
                          Tack så mycket!
                          Ansökan låg fortfarande kvar och lång handläggningstid är inget ovanligt i dagens sammhälle! Därför är jag mycket glad över att äntligen få klättra på stegen och äntligen få sy fast emblemet på min svarta skinnväst.

                          KK- for life!

                          Grattis till Jonny Mårtens, fram med skinnvästen.
                          Märkligt att ingen vet vem som tillverkat dessa föremål. De har ju taggat sin logga på flertalet ställen. Men det kanske är så med ljusskygga klubbar, förr eller senare kommer det nog att uppdagas, produktionen verkar ju ha varit avsevärd.
                          Last edited by simco; 2012-03-25, 15:51.

                          Comment


                          • #58
                            UFO't är 16 cm hög.

                            Jag trodde också att det var Knud Kyhn när jag köpte den. Ett snabbt uppslag i Vingedal konfirmerade mina misstankar. Ack så fel jag och Vingedal hade. Tur att den hade ett pris i nivå med en kanelbulle på Pressbyrån då.

                            Tack Kaptenen för grattulationerna och simco för det varma välkomnandet in i klubben... tror jag
                            Last edited by Jonny Mårtes; 2012-03-25, 23:46.

                            Comment


                            • #59
                              K K med etikett

                              Såg ett KK-alster idag igen. Men, den hade kvar sin etikett, där stod Bygdö Keramik Karlslunde, Danmark. Kan det vara något............

                              Comment


                              • #60
                                Ordet "nej" är inget populärt ord, men det tål att upprepas här.
                                Ofrånkomligt är skillnaden i ålder och att det är en helt annat typ av dekorerat gods.


                                Om Karlslunde Keramik hittas inte mycket på nätet, inte ens i böckerna här.
                                Men ett par ledtrådar finns:
                                "For at følge ideen om keramik med tradition op på dansk grund, blev et lokalt keramikværksted "Karlslunde Keramik" dokumenteret i begyndelse af 1996. Værkstedet har foruden en nutidig produktion af bl.a. tekander og krus også fremstillet kopier af gammelt dansk pottemagerarbejde. Karlslunde Keramik stod foran en betydelig indskrænkning i 1996 og museet foretog derfor en dokumentation og indsamling af virksomheden."

                                och
                                den mycket möjliga keramikern bakom firman, Hedvig Ravn:

                                Comment

                                Working...
                                X